تجمع اعتراضی در ده‌ها دانشگاه و مدرسه؛ اعتصاب در صنعت نفت آغاز شد

تجمع روز دوشنبه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس با شعار «شریف شده قتلگاه، ایرانی بیرون بیا»

راهپیمایی اعتراضی دانش‌آموزان در مهرشهر کرج بدون روسری

«خودداری» خانواده مهسا امینی از شرکت در جلسه کمیسیون مجلس

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس می‌گوید تا به امروز دو بار از خانواده مهسا امینی برای حضور در جلسات کمیسیون دعوت شده است، اما خانواده امینی نپذیرفته‌اند.

علی حدادی روز دوشنبه افزود: خانواده امینی در واکنش به دعوت این کمیسیون اعلام کردند که وکیل گرفته‌اند.

او مدعی شد که اگر خانواده امینی در جلسه حضور یابند با «موارد و مسائلی» که مطرح می‌شود به روند رسیدگی به پرونده کمک خواهد شد: کمیسیون در دو جلسه‌ای که داشته بررسی‌ها را انجام داد و اکنون مجلس منتظر اعلام نظر رسمی پزشکی قانونی است.

این نماینده مجلس توضیح نداد چرا طرح «موارد و مسائل» با صالح نیکبخت، وکیل قانونی خانواده مهسا امینی، انجام نمی‌شود.

انتظار مجلس برای اعلام نظر پزشکی قانونی در حالی است که آقای نیکبخت روز ۹ مهر از جلسه ویژه با یک کمیسیون پزشکی در پزشکی قانونی تهران خبر داد و گفت: مسئولان پزشکی قانونی گفته‌اند ممکن است علت مرگ مهسا امینی مشخص نشود.

صالح نیکبخت همچنین تاکید کرد که نتیجه اعلام شده از سوی پزشکی قانونی را تا زمانی که هیات پزشکان معتمد خانواده امینی، پرونده پزشکی مهسا امینی را بررسی نکنند، نمی‌پذیرند.

شعار دانشجویان دانشگاه تهران در تجمع روز دوشنبه: «حیدر حیدر شعارتون، جنایت افتخارتون»

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف در ارتباط با حوادث روز یکشنبه این دانشگاه، نامه‌ای به وزیر علوم نوشته و گفته که «حضور بی‌ضابطه و رعب‌آور» گروهی از نیروهای امنیتی در اطراف دانشگاه صنعتی شریف، «صحنه‌هایی تاسف‌آور و نگران‌کننده را رقم زد و بی‌تردید این حضور بی‌مبالات، در دمیده‌شدن بر آتش تنش در دانشگاه صنعتی شریف نقش داشت».

این نهاد اسلامگرا با محکوم کردن «برخوردهای خشن و قهرآمیز با دانشجویان» گفته است که وزیر علوم باید از تکرار چنین «اتفاقات تلخی» در دانشگاه صنعتی شریف و دیگر دانشگاه‌ها جلوگیری کرده و از دانشجویان و اساتید آن «دلجویی» کند.

بسیج دانشجویی در عین حال گروهی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف را متهم کرده که «رفتارهای پر از توحش» داشته و «شعارهایی رکیک» سر داده‌اند و در ادامه خواستار «برخورد صریح و بدون مماشات طبق آیین‌نامه‌ها و قوانین انضباطی حاکم بر دانشگاه و نه براساس رویه های امنیتی و مصلحت‌اندیشی‌های چند روز اخیر» با این دسته از دانشجویان شده است.

بر اساس اخبار رسیده از دانشگاه تبریز، تجمع امروز دانشجویان با حمله یگان ویژه به داخل دانشگاه به خشونت کشیده شده است.

اعتصاب‌ها در صنعت نفت و پتروشیمی ایران آغاز شد

در پی هشدارهای مکرر کارگران پیمانی و رسمی صنعت نفت و پتروشیمی ایران، اعتصاب بخشی از این کارگران آغاز شده است.

کانال تلگرامی «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت» روز دوشنبه گزارش داد که گروهی از نیروهای پروژه‌ای شاغل در پتروشیمی دنا عسلویه اعتصاب کرده‌اند.

دلیل این کارگران برای این اعتصاب «عدم پرداخت دو ماه حقوق» اعلام شده است، اما آنان در روزهای اخیر به حکومت «اخطار» داده بودند که اگر «به بازداشت‌ها، کشتار مردم و سرکوبگری‌ها و اذیت و آزار زنان به خاطر حجاب پایان داده نشود و سرکوب مردم پایان نیابد» ساکت نخواهند ماند و «همصدا با همه مردم» دست به اعتراض خواهند زد.

به دنبال این هشدار، کارگران رسمی شاغل در بخش‌های عملیاتی صنعت نفت ایران نیز در بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از اعتراض‌های مردمی هشدار دادند که در صورت تداوم سرکوب و بازداشت معترضان دست از کار خواهند کشید.

آغاز اعتصاب‌ها در بخش صنعت نفت ایران در حالی است که شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان با انتشار بیانیه‌ای از معلمان و دانش‌آموزان خواست که روز سه‌شنبه ۱۲ مهر «با اعتصاب در مدرسه و خودداری از کلاس‌رفتن، همبستگی و همراهی خود را با همه معترضان» نشان دهند.

پیشتر دانشجویان ده‌ها دانشگاه بزرگ و کوچک ایران نیز در شهرهای مختلف در اعتراض به جو امنیتی در دانشگاه‌ها و بازداشت دانشجویان و همچنین مجازی شدن تحمیلی کلاس‌ها اعتصاب کرده‌اند.

از مدارس مختلف دخترانه در تهران، کرج و شیراز هم خبر می‌رسد که دانش‌آموزان به طور جمعی در کلاس‌ها و حیاط مدرسه روسری‌ها را از سر برداشته و در دست‌ها چرخانده و شعارهای «توپ تانک فشفشه، اخوند باید گم بشه» و معلم باغیرت، حمایت حمایت» سر می‌دهند.

آغاز اعتصابات اعتراضی در ده‌ها دانشگاه

خبرهای رسیده از ایران حاکی است که روز دوشنبه پس از فراخوان دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف برای اعتصاب سراسری دانشگاه‌های کشور، شمار زیادی از دانشجویان ده‌ها دانشگاه کشور تجمعات اعتراضی خود را آغاز کرده و شعارهایی ضد حکومت جمهوری اسلامی سر دادند.

«شریفی‌ها رو کشتن، بگن مهسا نکشتن»، ««شریفی‌ها رو کشتید به ما میگید ساکت شید»، «تا حقمو نگیرم سر کلاس نمیرم»، «استادامون خفه خون، ایران شده غرق خون» ازجمله این شعارها بود.

دانشگاه تهران، آزاد تهران مرکز، دانشگاه آزاد واحد پونک، دانشکده‌های مختلف دانشگاه بهشتی، صنعتی اصفهان، فردوسی مشهد، دانشگاه رازی کرمانشاه، تبریز، صنایع شیراز، علوم پزشکی جهرم، دامغان، سمنان، گرگان، سنندج، زنجان، ارومیه و خرم‌آباد ازجمله دانشگاه‌هایی است که امروز شاهد اعتصابات اعتراضی هستند.

اعتصابات امروز دانشگاه‌ها یک روز پس از آن صورت گرفت که نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی به دانشگاه صنعتی شریف در تهران یورش بردند و شمار نامعلومی از دانشجویان معترض را مجروح و یا بازداشت کردند.