آمریکا: دغدغه اکنون ما نه توافق هسته‌ای بلکه حمایت از اعتراضات مردم ایران است

ایالات متحده اعلام کرد دغدغه فعلی‌اش نه احیای توافق هسته‌ای 2015 با جمهوری اسلامی، که حمایت از اعتراضات ضدحکومتی مردم ایران است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، چهارشنبه 12 اکتبر طی جلسه‌ای مطبوعاتی، در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده به دنبال کردن مذاکرات برای احیای «برجام» علاقمند است یا خیر، گفت: «در حال حاضر تمرکز ما روی این موضوع نیست.»

او افزود: «مقامات ایرانی آشکارا اعلام کرده‌اند که این معامله را نمی‌خواهند. ما طی هفته‌های اخیر هیچ چیزی نشنیده‌ایم که نشان دهد آنها موضع خود را تغییر داده‌اند. بنابراین در حال حاضر تمرکز ما روی شجاعت و جسارت قابل توجهی است که مردم ایران از طریق تظاهرات مسالمت‌آمیز خود به نمایش می‌گذارند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که دولت متبوعش از نزدیک وقایع درون ایران را تحت نظر دارد، و از طریق «روش‌هایی که می‌تواند»، از معترضان ایرانی پشتیبانی خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود به شورای حکام این نهاد ناظر سازمان ملل اطلاع داد که ایران در حال گسترش تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی خود است.

در این گزارش آمده است: «ایران در حال توسعه برنامه‌ریزی‌شده غنی‌سازی اورانیوم با سانتریفیوژهای پیشرفته در نیروگاه زیرزمینی خود در نطنز است، و قصد دارد از این نیز فراتر برود.»

مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای 2015 میان قدرت‌های جهان و ایران با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا نزدیک به دو سال پیش آغاز شد، اما این مذاکرات به دلیل آنچه مقامات غربی «زیاده‌خواهی»های رژیم ایران می‌دانند، چندین ماه است که متوقف شده است.

مقامات ارشد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، أواخر ماه گذشته طی یک جلسه توجیهی محرمانه به کنگره آمریکا اطلاع دادند که مذاکرات غرب با ایران برای احیای «برجام» به بن‌بست رسیده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت: «برای کمک به مردم ایران در رساندن صدای خود به داخل و خارج، هر کاری را که در توان داشته باشیم انجام خواهیم داد.»

او افزود: «از زمان صدور مجوز معافیت صادرات تجهیزات و خدمات ارتباطی به ایران، شرکت‌ها از این موقعیت استفاده کرده و ارائه نرم‌افزار و سخت‌افزار به ایران تسهیل شده است.»

در همین حال، جنیفر گریفین، خبرنگار فاکس‌نیوز در توییتی نوشت: «کارشناسان امور ایران گیج شده‌اند که چرا در حالی که زنان شجاع ایرانی در مقابل این رژیم وحشی ایستاده‌اند، دولت بایدن همچنان بر احیای توافق هسته‌ای ضعیف با ایران متمرکز است که نتیجه آن کمک مالی به سپاه است. آن‌ها می‌گویند آمریکا باید مذاکرات را متوقف کرده و برای کمک به این زنان موضع‌گیری کند.»

انتقادات نمایندگان کنگره نیز از موضع دولت بایدن در ادامه مذاکرات احیای برجام در میانه سرکوب خیزش مردم ایران، همچنان ادامه دارد. کلودیا تنی، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: «رژیم ایران به طرز وحشیانه‌ای مردم خود را سرکوب می‌کند و معترضان بی‌گناه را سلاخی می‌کند. چرا دولت بایدن برای توافقی که به این رژیم میلیاردها دلار پاداش می‌دهد همچنان تلاش می‌کند؟ بایدن باید در کنار مردم ایران بایستد و از مذاکرات کنار برود.»

در همین حال، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در پاسخ به این سوال که آیا اعتراضات ایران منجر به تغییر رژیم می‌شود گفت: «نمی‌توانیم در مورد اینکه این موضوع به کجا می‌رسد، پیش‌بینی کنیم. تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است روی اصول بایستیم و مشخص کنیم طرف چه کسی هستیم.»

از سوی دیگر، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل درباره «گزارش‌‌های استفاده بیش از حد خشونت در اعتراضات ایران و تلفات جانی از جمله زنان و کودکان» ابراز نگرانی کرد و به خبرنگار ایران اینترنشنال گفت: «مهم است که مقام‌ها به نارضایتی‌های مشروع مردم به ویژه در مورد حقوق زنان گوش فرا دهند.»

در همین حال، خبرگزاری فرانسه به نقل از چند دیپلمات اروپایی گزارش داد که کشورهای اتحادیه اروپا برای تحریم ایران به دلیل سرکوب اعتراضات به توافق رسیده‌اند و دوشنبه هفته آینده این تحریم‌ها را تصویب خواهند کرد.

موج جهانی محکومیت سرکوب اعتراضات ایران در حالی ادامه دارد که روز پنج‌شنبه علی خامنه‌ای خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی را «اغتشاشات» با تحریک دشمن خواند و گفت این اعتراضات «خودجوش و درونی» نیست.

خامنه‌ای خطاب به مقام‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «مراقب باشید حواستان با این چیزها [حوادثی مثل اغتشاشات اخیر] پرت نشود، از کارهای اصلی نمانید.»

او افزود: «حواستان به این حوادث جزیی در مقابل چشم منعطف نشود.»