دیپلمات‌های اروپایی: اتحادیه اروپا دوشنبه سرکوبگران اعتراضات ایران را تحریم می‌کند

خبرگزاری فرانسه به نقل از چند دیپلمات اروپایی گزارش داد که کشورهای اتحادیه اروپا برای تحریم جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب اعتراضات به توافق رسیده‌اند و دوشنبه هفته آینده این تحریم‌ها را تصویب خواهند کرد.

از سوی دیگر، اورزولا فن درلاین، رییس کمیسیون اروپا، با تاکید بر اینکه خشونت علیه معترضان در ایران باید متوقف شود گفت: «زمان آن فرا رسیده تا مسئولان سرکوب این اعتراضات را تحریم کنیم. خشونت‌های تکان‌دهنده‌ای که بر مردم ایران تحمیل می‌شود نباید بی‌پاسخ بماند.»

هانا نیومن، عضو پارلمان اروپا، نیز گفت: «این بار باید هر کاری بکنیم تا چرخه وحشیانه کشتار، بخشودگی کیفری و سکوت را متوقف کنیم و مطمئن شویم مردم داخل ایران برای هیچ و پوچ زندگیشان را به خطر نمی‌اندازند.»

از سوی دیگر، امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، نیز در یک برنامه تلویزیونی سرکوب اعتراضات مردم ایران از سوی جمهوری اسلامی را محکوم کرد و گفت فرانسه در کنار زنان ایرانی می‌ایستد. او همچنین در این گفت‌وگو از دیدارش با ابراهیم رئیسی در نیویوک دفاع کرد.رئیس‌جمهوری فرانسه در یک مصاحبه تلویزیونی که چهارشنبه‌شب – ۲۰ مهر – به طور مستقیم پخش شد، سرکوب مردم ایران به دست رژیم جمهوری اسلامی را محکوم کرد و گفت جوانانی که در ایران در حال مبارزه هستند حامل ارزش‌های مشترک جهانی‌اند. گفتگوی ویژۀ تلویزیون دولتی فرانسه با امانوئل ماکرون که به طور مستقیم پخش شد تماماً به مسائل بین‌المللی اختصاص داشت. بخش بزرگی از این مصاحبه به جنگ اوکراین و بحران انرژی مربوط می‌شد.

پرسش پیرامون ایران با پخش سخنان کوتاه شهدخت جوان، نویسندۀ فرانسوی-ایرانی شروع شد که خود را “دختر ایران” معرفی کرد و با اشاره به موج سرکوب توسط رژیم جمهوری اسلامی گفت: “شکنجه دادن دختران جوان چیزی بدتر از جنایت جنگی است”. به گفتۀ او “امروز ملت ایران فریاد می‌زند و می‌گوید که رژیم اسلامی را نمی‌خواهد”. او سپس ماکرون را خطاب قرار داد و سؤال کرد “آیا دنیای غرب ملت ایران را کمک می‌کند یا خیر؟”

ماکرون پاسخ به این پرسش را با ستایش مبارزه و شهامت زنان و جوانان ایرانی آغاز کرد و با محکوم کردن خشونت و سرکوب‌گری حکومت جموری اسلامی گفت: “فرانسه در کنار ملت ایران قرار دارد”.

خانم کارولین رو، خبرنگار شبکه‌های دولتی فرانسه که مصاحبه‌های سیاسی را با موشکافی و قاطعیت هدایت می‌کند، با صراحت از ماکرون پرسید: “اما شما با رئیسی ملاقات کردید… آیا این به معنای حمایت از رژیم نیست؟”ماکرون در پاسخ گفت: “ما با همه کسانی که اختلاف داریم، صحبت می‌کنیم”.

رئیس‌جمهوری فرانسه در عین حال پذیرفت که در ایران “اتفاقی در حال رخ دادن است”… به گفتۀ او جوانانی که در ایران به پا خاسته‌اند “ارزش‌های جهان‌شمول ما را بر دوش خود دارند و ما نیز در کنار آنان قرار داریم”.

ماکرون در عین حال گفت “ما نمی‌توانیم در این مبارزه به جای ملت ایران عمل کنیم”.

این در حالی است که پنج تبعۀ فرانسوی در ایران اسیرند: فریبا عادلخواه پژوهشگر، سسیل کوهلر و ژاک پاری دو توریستی که متهم به جاسوسی و توطئه برای براندازی شده‌اند، بنژمن بریر، جهانگردی که در زندان مشهد گرفتار است و بالاخره مروارید ایاز، پژوهشگر که ظاهراً در آغاز موج اعتراضات اخیر در رشت بازداشت شده است.

مکرون همچنین در توییتی نوشت: «فرانسه به خاطر زنانی که شجاعانه حجاب برداشته و در برابر اسلحه ایستاده‌اند و برای جوانان و مردانی که برای حقوق زنان و خواسته‌های مشترک این مبارزه می‌جنگند، سرکوبگری رژیم ایران را محکوم می‌کند.»

از سوی دیگر، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، به ایران اینترنشنال گفت این سازمان از کشته شدن ده‌ها زن و کودک معترض در ایران نگران است و از جمهوری اسلامی خواست به استفاده بیش از حد از زور علیه مردم پایان دهد.

در همین حال، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به ایران اینترنشنال گفت در حال حاضر ایالات‌متحده به جای تمرکز بر مذاکرات احیای برجام، توجه اصلی خود را بر حمایت از معترضان ایران معطوف کرده است.

حمایت‌های جهانی از اعتراضات ایران در حالی ادامه دارد که چهارشنبه نیز مردم معترض در تعداد بیشتری از شهرها به خیابان‌ها آمدند و این تجمع‌های ضد جمهوری اسلامی در شامگاه هم ادامه یافت.

سازمان حقوق بشر ایران چهارشنبه اعلام کرد تعداد کشته‌شدگان اعتراضات سراسری به دست‌کم ۲۰۱ نفر، از جمله احتمالا ۲۳ کودک افزایش یافته است. این آمار کشته‌شدگان سه روز اخیر در شهر سنندج را در بر نمی‌گیرد.