نزدیک به چهار هفته اعتراضات سراسری؛ «دستکم ۲۰۱ نفر از جمله ۲۳ کودک کشته شده‌اند»




مرکز حقوق بشر ایران که مقر آن در نروژ قرار دارد اعلام کرد که در نزدیک به چهار هفته اعتراض‌های ایران، دستکم ۲۰۱ تن کشته شدند و ۲۳ از کشته‌شدگان کودک هستند
نازی موسوی، مادر حسین رونقی با انتشار فایلی صوتی در شبکه‌های اجتماعی گفت جان فرزندش در خطر است
مصاحبه روزنامه اعتماد با مادر نیکا شاکرمی از تمامی خروجی‌های خبری این روزنامه حذف شد
گلادیس کیسپه از مقام‌های جنبش سیاسی حاکم بر بولیوی اعتراضات ایران را «ضدپدرسالاری» خواند
بازیکنان تیم زنان سوئد در عکس یادگاری پیش از مسابقه با فرانسه، پیراهنی را مقابل دوربین گرفتند که روی آن نوشته شده بود: «برای دخترانمان در ایران بازی می‌کنیم»

سفارت بریتانیا در تهران توقف صدور ویزا را تکذیب کرد

سفارت بریتانیا در تهران گفته است که مرکز درخواست ویزا مطابق معمول باز است اما هفته گذشته به دلیل قطع اینترنت خدمات آن به طور موقت قطع شد.

اخیرا و همزمان با موضعگیری برخی دولت‌های اروپایی در حمایت از آزادی اعتراضات در ایران، گزارش‌هایی از توقف صدور ویزا در بعضی سفارتخانه‌های اروپایی در ایران منتشر شده بود.

روز گذشته سفارت فرانسه در تهران نیز اعلام کرد که تغییری در برنامه صدور ویزا صورت نگرفته اما به خاطر قطعی و کندی اینترنت، روند رسیدگی به تقاضاها به سرعت قبل نیست.


گروهی از زنان زندانی در اوین، با معترضان ایران اعلام همبستگی کردند

بر اساس گزارشی که از منابع درون زندان اوین به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده، گروهی از زنان زندانی در روز ۱۶ مهر (شنبه هفته جاری) با برپایی تجمعی در محوطه حیاط زندان از اعتراض‌های سراسری حمایت کردند.

بنا به این گزارش، در جریان این تجمع، نرگس محمدی گفت: «۴٣ سال است که حکومتی استبدادی و زن‌ستیز بر تمام وجوه زندگی ایرانیان چنبره زده و هر اعتراضی را با سرکوب وحشیانه پاسخ داده است. اگر دهه ۶٠ پدران و مادرانمان پای چوبه‌دار و زندان و شکنجه بودند، امروز جوانانمان، دختران و پسران ١۶ ساله‌مان در خیابان‌ها با گلوله و باتوم و خشونت کشته می‌شوند و این نتیجه استبداد است و باید استبداد فرسوده فروریزد و راه دموکراسی و حقوق بشر و صلح واقعی هموار گردد.»

این زندانی سیاسی همچنین از «مادران ایران» خواست تا « تمام قد و به هر شکل ممکن در مقابل استبداد بایستند».

همچنین نرگس ادیب، یکی دیگر از زندانیان سیاسی گفت: «قلب ما و مادران و پدران این سرزمین این روزها خون است، چرا که این بار نه در میدان نبرد بلکه در خیابان‌های شهر، فرزندان برومند میهمان ما بی‌دفاع و بی‌گناه با هزاران آرزو، با سنگدلی بی‌رحمانه در خون پاک می‌غلطند اما این خون‌های پاک پیامی دارد که یک روز آزاد زیستن به که صد سال برده‌وار زیستن.»

زینب همرنگ، از معلمان زندانی نیز گفت: «هر روز خبری ناگوار و جانکاه از فرزندانمان دل مادرانه‌مان را به درد می‌آورد. ما مادریم و درک می‌کنیم که داغ فرزند جوان با دل پرآرزو و امید یعنی چه. اما می‌گوئیم نه فقط آن مادران بلکه تمام زنان و مردان این مرز بوم از حقوق پایمال شده و خون‌های پاک ریخته شده دفاع خواهیم کرد. سارینا، نیکا و مهسا، دختران دانش‌آموز و دانشجوی ما بودند و فراموششان نخواهیم کرد.»

این گزارش می‌افزاید که ژیلا مکوندی، بهاره سلیمانی، عالیه مطلب‌زاده، سپیده قلیان، نرگس منصوری و مرضیه فارسی نیز با بیان سخنانی یا خواندن اشعار سیاسی، از معترضان حمایت کردند.


آمار کشته‌شدگان تظاهرات سراسری بر اساس تفکیک استانی

بر اساس بیانیه تازه مرکز حقوق بشر ایران، از آغاز اعتراض‌ها تا امروز دستکم در ۱۸ استان، کشته شدن معترض یا معترضانی ثبت شده است.

در استان سیستان و بلوچستان با فاصله قابل توجهی بیش از هر جای دیگر ایران معترضان کشته شده‌اند.

آمار کشته‌شدگان بر اساس تفکیک استانی:

سیستان و بلوچستان ۹۳ نفر
مازندران ۲۸ نفر
کردستان ۱۴ نفر
گیلان ۱۲ نفر
آذربایجان غربی ۱۲ نفر
تهران ۱۱ نفر
کرمانشاه ۸ نفر
البرز ۵ نفر
خراسان رضوی ۳ نفر
اصفهان ۳ نفر
کهگیلویه و بویراحمد ۲ نفر
زنجان ۲ نفر
قزوین ۲ نفر
آذربایجان شرقی ۲ نفر
سمنان ۱ نفر
ایلام ۱ نفر
بوشهر ۱ نفر
خوزستان ۱ نفر 

Article share tools


بیانیه بیش از ۳۰۰ استاد دانشگاه از کشورهای مختلف، «در حمایت از مبارزه زنان و جوانان ایرانی برای آزادی و عدالت»

گروهی از دانشگاهیان از کشورهای مختلف اعلامیه‌ای در حمایت و اعلام همبستگی با اعتراضات جاری در ایران صادر کرده‌اند.

این اعلامیه با عنوان «در حمایت از مبارزه زنان و جوانان ایرانی و همه ایرانیان برای آزادی و عدالت» مننتشر شده و در آن آمده است: «ما امضاکنندگان زیر، اعضای جوامع دانشگاهی سراسر جهان، قتل وحشیانه مهسا (ژینا) امینی، زن کرد ایرانی و دیگر معترضان در ایران را به شدت محکوم می‌کنیم و بدینوسیله صدای اعتراض شدید خود علیه حملات وحشیانه به دانشجویان و اساتید دانشگاه صنعتی شریف، برجسته‌ترین موسسه آموزش عالی ایران در روز یکشنبه ۲ اکتبر را به گوش جهانیان می‌رسانیم. مشابه این تظاهرات و برخوردها در سایر دانشگاه‌های ایران نیز رخ داده است.»

نویسندگان این بیانیه «با مردم ایران در مبارزه تاریخی آنان برای دستیابی به آزادی، عدالت و حکومت دموکراتیک در کشورشان» اعلام همبستگی کرده‌اند و نوشته‌اند که در کنار مردم ایران ایستاده‌‌اند.

در این بیانیه آمده است: «ما حمایت خود را از معترضان دلاور ایرانی که در مقابل قتل ظالمانه مهسا امینی و کشتار تعداد بی‌شمار دیگری از تظاهرکنندگان ایستاده و با نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی از جمله تشکیلات بدنام امنیتی آن که برای دهه‌ها مشغول ارعاب، آزار و کشتار ایرانیان بوده‌اند مبارزه می‌کنند، اعلام می‌داریم. در روزهای اخیر، تظاهرکنندگان ایرانی، که بسیاری از آنان را زنان و جوانان تشکیل می‌دهند، با وجود خطرات عظیمی که با آنها مواجه هستند به خیابان‌ها آمده‌اند تا صدای خود را بلند و برای احقاق حق خویش مبارزه کنند. این جنبش به مطالبه حقوق حقه گروه‌های به حاشیه رانده شده ایران نیز گسترش یافته است.»

نویسندگان بیانیه همچنین تاکید کرده‌اند که «زمان اهمیتی اساسی» دارد و از دیگران نیز خواسته‌اند تا از اعتراض‌های مردم ایران حمایت کنند: «جهان نباید این فرصت را برای حمایت از یک جنبش سیاسی بی‌سابقه از دست دهد، جنبشی که به ابتکار زنان آغاز شده و توسط زنان رهبری می‌شود و هدف آن پایان دادن به سرکوب و مبارزه برای احقاق حقوق زنان و آزادی سیاسی در همه جاست. شعار زن، زندگی، آزادی در تظاهراتی در سراسر جهان انعکاس یافته و به چندین زبان ترجمه شده است.»

این بیانیه را ۳۱۰ تن از استادان و دانشگاهیان از کشورهای مختلف امضا کرده‌اند.
Article share tools



مادر حسین رونقی: می‌خواهند پسرم را بکشند

زلیخا موسوی، مادر حسین رونقی با انتشار فایلی صوتی در شبکه‌های اجتماعی گفت جان فرزندش در خطر است.

او از فعالان بین‌المللی حقوق بشر درخواست کرد که برای آزادی حسین رونقی تلاش کنند.

خانم موسوی گفت که فرزندش تحت فشار است تا «به دروغ اعتراف کند که اشتباه کرده است».

به گفته مادر این زندانی سیاسی، او در بند ۲۰۹ اوین زندانی است که توسط وزارت اطلاعات اداره می‌شود.

او گفت: «اینها می‌خواهند پسرم را بکشند.»

زلیخا موسوی همچنین از اعتراض‌های ایران حمایت کرد و گفت که ماموران حکومت نباید معترضان را «بزنند و بکشند و ببرند زندان. از این کشت و کشتار ۴۳ ساله خسته نشدند؟»

خانم موسوی گفت که ماموران به پسرش گفته‌اند، از ایران خارج شو.

مادر حسین رونقی گفت: «کجا برن؟ ایران وطن ماست.»

خانم موسوی افزود که اگر مردم «حکومت را نمی‌خواهند، اینها باید بروند».



خبر فورینزدیک به چهار هفته اعتراضات سراسری؛ «دستکم ۲۰۱ نفر از جمله ۲۳ کودک کشته شده‌اند»

مرکز حقوق بشر ایران که مقر آن در نروژ قرار دارد اعلام کرد که در نزدیک به چهار هفته اعتراض‌های ایران، دستکم ۲۰۱ تن کشته شدند و ۲۳ از کشته‌شدگان کودک هستند.

در بیانیه این مرکز آمده است که تحقیقاتشان درباره کشتار احتمالی در مناطق کردنشین در سه روز گذشته، ادامه دارد.

این مرکز همچنین درباره «سرکوب خونبار معترضان و ساکنین کردستان و به طور مشخص سنندج» هشدار داده و از جامعه بین‌المللی درخواست کرده که فورا به این موضوع واکنش نشان دهد.



کمیته جایزه دانشجویی صلح از دولت نروژ خواست برای آزادی مجید توکلی تلاش کند

کمیته جایزه دانشجویی صلح در نروژ، با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی مجید توکلی شد و از دولت نروژ نیز درخواست کرد که در این زمینه فعال باشد.

در این بیانیه یادآوری شده که آقای توکلی خود یکی از برندگان جایزه صلح این کمیته است.

مجید توکلی در سال ۲۰۱۳ و در زمانی که زندانی بود برنده این جایزه شد.

جایزه دانشجویی صلح به نمایندگی از دانشجویان نروژی و از سوی این کمیته اهدا می‌شود.

در بیانیه آمده است که وضعیت سلامتی مجید توکلی «بعد از چندین بار زندانی شدن و اعتصاب غذا» وخیم است.


Article share tools



روزنامه‌های صبح؛ محافظه‌کاران از «دخالت خارجی» و «کشته سازی» در اعتراضات می‌گویند

روزنامه‌های محافظه‌کاران هم بار دیگر بر سوی دیگر روایت دولت تاکید کرده‌اند که در آن علاوه بر «دخالت خارجی» بر «کشته‌سازی» تاکید می‌کنند.

همشهری، ارگان شهرداری تهران، به چند مورد از وقایع اخیر ایران پرداخته و آنها را «دروغ‌های رسانه‌های معاند» خوانده است. این روزنامه از جمله، کشته شدن مردم سیستان و بلوچستان در زاهدان را کار «تروریست‌ها» دانسته است.

جوان، روزنامه سپاه خواستار برخورد شدیدتر با معترضان شد.

کیهان روزنامه‌‌ای که مدیرمسئول آن از سوی رهبر حکومت ایران تعیین می‌شود، بر دخالت اسرائیل تاکید کرده.

ایران، ارگان دولت هم به نقل از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری تهدید کرده که با معترضان برخورد خواهد شد و با تکرار ادبیات رسمی حکومت نوشته: «اغتشاشگران» برخورد می‌شود.



روزنامه‌های صبح امروز؛ اصلاح‌طلبان به دنبال گفتگو؛ معترضان علیه رهبر و حکومت شعار می‌دهند

در حالی که تظاهرات سراسری در ایران با شعارهای تند ضد حکومتی ادامه دارد، روزنامه‌های اصلاح‌طلب چاپ ایران، ضمن انتقاد از آنچه «افراطی‌گری» می‌خوانند، در تلاشند تا بخش‌هایی از گفته‌های مقام‌های ایران را پررنگ کنند که به لزوم «گفتگو» می‌پردازد.

روزنامه آرمان امروز در تیتر یک خود نوشته «استراتژی نظامی باید لبخند به مردم باشد».

روزنامه اعتماد «پیش نیازهای گفتگو» را تیتر کرده است.

روزنامه آفتاب هم از بخشی از گفته‌های غلامحسین محسنی اژه‌ای استقبال کرده که گفته بود «سوال، اعتراض، انتقاد و یا ابهامی دارید بیایید با هم گفتگو کنیم».


اعتراض تند نماینده خمینی‌شهر از عزت‌الله ضرغامی به خاطر انتقاد از ستاد امر به معروف

محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی شهر در جلسه علنی چهارشنبه مجلس به تندی از اظهارات عزت‌الله ضرغامی درباره ستاد امربه معروف انتقاد کرد و گفت او یکی از «ضروریات دین» را زیر سوال برده است.

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در توئیتی گفته بود «باباجون مردم اگر نخوان امربه معروف بشن کیو باید ببینن».

عزت‌الله ضرغامی که در شورای عالی فضای مجازی عضویت دارد در توئیت خود نوشته بود «مدتی پیش در مورد ستاد امربمعروف توئیت زدم و مورد گلایه قرار گرفتم که چرا این نهاد مقدس را تضعیف می‌کنم! امروز ظاهرا همه آن دوستان به همین نتیجه رسیده‌اند.»

حالا نماینده نماینده خمینی شهر گفته است «ما در قدیم کفترباز داشیم که خیلی هم به کفتربازی علاقه داشتند؛ امروز هم عده‌ای توییت باز داریم.»

محمدتقی نقدعلی گفته «آقای رییس جمهور به این وزیر بگویید که به حوزه کاری خودش همچون میراث فرهنگی رسیدگی کند نه اینکه شب و روز مشغول توییت بازی باشد آن هم توییت هایی که مربوط به حوزه کاری خودش نیست.»