گسترده شدن اعتراضات شبانه ایرانیان در پاسخ به تهدیدات خامنه‌ای


اتحادیه اروپا اعمال تحریم‌های حقوق‌بشری علیه رژیم جمهوری اسلامی را تصویب کرد

خشم و خروش معترضان ایرانی در پاسخ به فراخوان‌ها و در واکنش به تهدیدهای اخیر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خیابان‌های پایتخت، تهران و دیگر شهرهای این کشور را در بیست و ششمین شب خیزش سراسری فرا گرفت.

معترضان شامگاه چهارشنبه 20 مهرماه، در شهرهای مختلف ایران به خیابان‌ها آمده و با فریادهای «زن زندگی آزادی»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» علیه علی خامنه‌ای، رهبر رژیم شعار داده و خواستار سرنگونی نظام ولایت فقیه شدند.

گزارش‌ها حاکی است با حضور گسترده مردم در محله‌های مختلف تهران معترضان با عقب‌راندن ماموران امنیتی و نیروهای سرکوب به سوی میدان انقلاب تهران حرکت کردند.

در ویدیوهایی که از تهران در ظهر چهارشنبه منتشر شده، معترضان در خیابان‌های جمهوری، لاله زار، فلسطین و کارگر با نیروهای امنیتی درگیر شده‌اند و با بستن خیابان‌ها و شعار دادن علیه حکومت، ماموران سرکوب را به عقب رانده‌اند.

همچنین محله‌های دیگری از جمله خیابان شریعتی در مرکز و شمال تهران و ستارخان و صادقیه در غرب تهران و نازی‌آباد در جنوب پایتخت، صحنه اعتراضات ضد‌حکومتی بوده است.

شهروندان معترض در نازی‌آباد با برافروختن آتش و سردادن شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» خواهان سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی شدند. بنا بر برخی دیگر از ویدیوهای رسیده از نازی آباد، درگیری‌های شدیدی بین معترضان و نیروهای امنیتی رخ داده است.

اعتراضات روز چهارشنبه 20 مهرماه در استان‌های غربی ایران از جمله ایلام، کرمانشاه، کُردستان و آذربایجان ادامه داشت و در شهرهای سقز، مهاباد، بوکان و کرمانشاه معترضان با ماموران امنیتی و نیروهای سرکوب درگیر شدند.

معترضان خشمگین در شهر سقز، زادگاه ژینا (مهسا) امینی، با به کنترل گرفتن خیابان‌ها و سر دادن شعار «مرگ بر دیکتاتور» خواهان مرگ علی خامنه‌ای و سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی شدند.

همچنین در مهاباد در استان آذربایجان غربی نیز شهروندان شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر داده و بوق ممتد خودروهای خودروها در اعتراض به استبداد رژیم به صدا در آمد.

در ویدیوهایی که از شهرک دولت‌آباد در کرمانشاه نیز منتشر شده، معترضان خیابان‌ها را با ایجاد موانع و آتش‌زدن لاستیک خودروها مسدود کرده و علیه سران رژیم جمهوری اسلامی شعار دادند.

در ایلام، شهروندان شامگاه چهارشنبه، با تجمع در خیابان‌ها یک‌صدا شعار «ژن، ژیان، آزادی» سر داده و خواستار پایان دادن به حاکمیت و استبداد رژیم جمهوری اسلامی شدند.

همچنین گزارش‌ها حاکی از تداوم اعتراضات در شهرهایی مانند اراک، ساری، لاهیجان، شیراز، رشت، کرج، گرگان و اصفهان است. ویدیوها از بهارستان اصفهان نیز نشان می‌دهد که روز چهارشنبه مردم این شهر نیز به خیابان‌ها آمده و علیه حکومت شعار داده‌اند. نیز ویدیویی از تظاهرات دختران دبیرستانی در شهر اردبیل منتشر شده که در همراهی با خیزش مردمی سایر نقاط ایران، شعار «زن زندگی آزادی» سر می‌دهند.

در شهر اراک استان مرکزی نیز جوانان معترض در شامگاه چهارشنبه، در میدان فرمانداری این شهر، بنر حاوی تصاویر خمینی، بنیانگذار رژیم جمهوری اسلامی را به آتش کشیدند.

در اهواز نیز معترضان شامگاه چهارشنبه، بنر حاوی تصویر علی خامنه‌ای، رهبر رژیم جمهوری اسلامی را به آتش‌ کشیدند.

تداوم حمایت‌های جهانی
در حالی‌که اعتراضات با تمام شدت در خیابان‌های ایران جاری است، اتحادیه اروپا اعمال تحریم‌های حقوق‌بشری علیه رژیم ایران را به تصویب رسانده است.

چهارشنبه 20 مهرماه، کشورهای اروپایی توافق کردند تحریم‌هایی را علیه حکومت ایران به‌دلیل سرکوب اعتراضات مردمی در این کشور اعمال کنند. توافق اعمال تحریم‌ها دوشنبه آینده به وزرای خارجه اروپایی ارائه خواهد شد.

همچنین امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز گفته است که فرانسه در کنار تظاهرکنندگان می‌ایستد. میشل و باراک اوباما، بانوی اول و رئیس جمهوری اسبق آمریکا نیز پس از حدود یک ماه سکوت، شامگاه سه‌شنبه 11 اکتبر، همزمان با روز جهانی دختران، گفتند که با دختران و زنان ایرانی که «الهام‌بخش جهان هستند»، اعلام همبستگی می‌کنند.

همزمان اوپرا وینفری، مجری و تهیه‌کننده سرشناس تلویزیون آمریکا با انتشار یک پیام ویدیویی در صفحه «اینستاگرام» خود ابتدا درباره کشته شدن ژینا (مهسا) امینی در بازداشت گشت ارشاد به مخاطبان خود توضیح داد و سپس اعتراضات کنونی ایران را «الهام‌بخش» و «نمونه‌ای درخشان از آن‌چه که با همبستگی مردم به دست می‌آید» دانست.

بازداشت وکلا در پی تجمع در مقابل کانون وکلای تهران
در پس تجمع صدها وکیل در مقابل کانون وکلا در تهران، گزارش‌هایی از بازداشت سه تن از وکلای حاضر در تجمع روز چهارشنبه منتشر شده است. این تجمع در پی فراخوانی صورت گرفت که دیروز از جانب جمعی از وکلای دادگستری منتشر شده بود. در این فراخوان آمده بود که وکلا در اعتراض به «تعدی و تجاوز حکومت به حقوق و آزادی‌های اساسی و بنیادین ملت»، در مقابل کانون وکلای دادگستری دست به تجمع خواهند زد.

همچنین خبرهایی از بازداشت زینب موسوی، طنزپرداز ایرانی که با نام «امپراطور کوزکو» فعالیت می‌کند و آرش صادقی فعال مدنی و زندانی سابق سیاسی منتشر شده است.