تداوم اعتراض در ایران؛ اتحادیه اروپا خواستار توقف بلافاصله سرکوب معترضان شد

لیزا پاوس، وزیر امور زنان آلمان، و همتایان او در کشورهای عضو گروه ۷ روز جمعه از حکومت ایران خواستند که به سرکوب و خشونت علیه معترضان پایان دهد.

این وزرا پس از نشستی در برلین با انتشار بیانیه‌ای گفتند: «حقوق زنان حقوق بشر است و مقامات ایرانی نظر به قوانین بین‌المللی که بر مساوات و بهره‌مندی کامل زنان و دختران از حقوق بشر تاکید دارد، باید از آن تبعیت کنند.»

بیانیه وزرای امور زنان کشورهای گروه ۷ می‌افزاید که حکومت ایران «باید به هر گونه سرکوب و خشونت علیه تمام ایرانیان و به‌ویژه زنان و دختران ایرانی پایان دهد».

نمایندگان گروه ۷ در این بیانیه بر تعهد خود درباره موضوع برابری جنسیتی تاکید کردند و گفتند: «برابری جنسیتی حق جهانی انسان و ارزشی بنیادین در جوامع دموکراتیک است. با این حال زنان در سراسر دنیا همچنان ناگزیرند که به خاطر این حق مبارزه کنند.»

اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۵ مهرماه چهار نهاد و ۱۱ مقام بلندپایه نظامی و امنیتی ایران را به دلیل نقش آنها در سرکوب گسترده اعتراضات مردمی تحریم می‌کند.

بر اساس پیش‌نویس تحریم‌های جدید که رادیو فردا نسخه‌ای از آن را مشاهده کرده است، تحریم‌ها علیه پلیس امنیت اخلاقی، بسیج مستضعفین، قرارگاه دفاع سایبری سپاه پاسداران و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعمال خواهد شد.

در این سند نام ۱۱ مقام ارشد امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی نیز ذکر شده که مشابه فهرست تحریم‌های اخیر ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و کانادا علیه افراد دخیل در سرکوب گسترده اعتراضات است.

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه در تماسی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، سرکوب اعتراضات در ایران را به شدت محکوم کرد.

آقای بورل با اعلام این خبر در توییتر نوشت که «مردم ایران حق اعتراض مسالمت‌آمیز و دفاع از حقوق بنیادین خود را دارند. سرکوب خشونت‌آمیز [این اعتراضات] باید بلافاصله متوقف شود. معترضین نیز باید آزاد شوند.»

این مقام اتحادیه اروپا در نهایت بر لزوم امکان دسترسی دوباره مردم ایران به اینترنت و پاسخ‌گویی حکومت جمهوری اسلامی در قبال این رویدادها تاکید کرده است.

خبرهایی در شبکه‌های اجتماعی از اعتراض مردم در زاهدان حکایت دارد. مردم زاهدان شعار می‌دهند: «مرگ بر بسیجی بی‌ناموس.»

در بحبوحه اعتراضات ادامه‌دار ضدحکومتی در ایران، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بار دیگر علیه معترضان سخنرانی کرد و گفت مقام‌های جمهوری اسلامی در برابر آنان «ایستادگی» می‌کنند.

آقای خامنه‌ای روز جمعه، ۲۲ مهر، در جمعی از مقامات جمهوری اسلامی و شرکت‌کنندگان در «کنفرانس وحدت» گفت جمهوری اسلامی «نهالی کوچک» بود که «با هدایت‌های» روح‌الله خمینی «در مقابل دو ابرقدرت آن زمان ایستاد و آن نهال اکنون به درختی تناور تبدیل شده که غلط بکند کسی حتی فکر کَندن آن را نیز بکند.»

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران روز جمعه، ۲۲ مهرماه، از کشته شدن دو «بسیجی» در لارستان استان فارس خبر داد.

این خبرگزاری هویت این دو نفر را «سرگرد نورالدین جنگجو نیروی سپاه و احمدرضا عرفانی‌نیا از بسیجیان بِیرَم» اعلام کرده و گفته است که آن‌ها در پی درگیری با دو معترض که در حال «شعارنویسی» بودند کشته شده‌اند.

این رسانه در ادامه مدعی شده است که این معترضان در زمان تعقیب از سوی این دو نیروی سپاه و بسیج با «اسلحه کلت کمری» آن‌ها را کشته‌اند.

شرکت ماهواره‌ای اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک خبر داده که دیگر قادر به پرداخت هزینه‌های خدمات ماهواره ویژه به اوکراین نیست و از وزارت دفاع آمریکا خواسته است که این هزینه را متقبل شود.

پایانه‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک از زمانی که برای اولین بار وارد اوکراین شد یک منبع ارتباطی حیاتی برای ارتش این کشور بوده و حتی در شرایطی که خطوط تلفن همراه و شبکه اینترنت قطع بود به ارتش اوکراین امکان داده دفاع در برابر ارتش مهاجم روسیه را ادامه دهد.

به گزارش سی‌ان‌ان، تاکنون تقریبا حدود ۲۰ هزار واحد ماهواره‌ای استارلینک به اوکراین اهدا شده است.
ایلان ماسک

خانواده حسین رونقی، فعال مدنی که در جریان سرکوب اعتراضات جاری در ایران بازداشت و زندانی شد، درباره وضعیت وخیم جسمی او در زندان هشدار داده‌اند.

حسن رونقی، برادر این فعال مدنی، در توئیتی نوشت: «جمهوری اسلامی قصد جان برادرم حسین را دارد.»

به نوشته برادر آقای رونقی، او همچنان در زندان «بدون درمان و دارو و با پای شکسته و تنی بیمار و در حالی که خون بالا آورده» نگه داشته می‌شود.

فرخنده صادق، کوهنورد و گرافیست ایرانی که تصویر او در دیوارنگاره میدان ولی‌عصر آمده بود، با انتشار ویدئویی همبستگی خود با «مردم رنج‌کشیده ایران» را اعلام کرد.

خانم صادق در این ویدئو که شامگاه پنج‌شنبه، ۲۱ مهر در حساب کاربری خود در اینستاگرام منتشر کرد، گفت: «خون جوانان نازنین این سرزمین را بر کف خیابان‌ها ریختید، بدانید این خون‌‌ها گریبان تک‌تک قاتلین‌شان را خواهد گرفت. دیکتاتوری هرگز پایدار نبوده و نخواهد بود.»

فرخنده صادق نخستین زن ایرانی است که در سال ۱۳۸۴ قله اورست را فتح کرد.

دیوارنگاره میدان ولی‌عصر که روز پنج‌شنبه با نمایش عکس زنان شناخته‌شده ایرانی نصب شده بود، در پی اعتراض شدید برخی زنانی که تصویر آن‌ها در این اثر آمده بود در کمتر از یک روز از محلِ نصب حذف شد.

نوشته بدون عکسِ «زنان سرزمین من، ایران» جایگزین دیوارنگاره میدان ولی‌عصر در تهران شد.

دیوارنگاره میدان ولی‌عصر که روز پنج‌شنبه، ۲۱ مهر با عکس چندین تن از زنان نام‌آور ایرانی نصب شده بود، در پی اعتراض شدید برخی زنانی که تصویر آن‌ها در این اثر آمده بود از جمله فاطمه معتمدآریا، مرضیه برومند، ژاله علو از بازیگران سینما و تلویزیون و پروانه کاظمی، کوهنورد سرشناس ایرانی در کمتر از یک روز از محلِ نصب حذف شد.