وزیر کشور از مشارکت «۱۸ هزار دانشجو » در اعتراضات سراسری خبر داد

وزیر کشور دولت جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه می‌گوید در اعتراضات هفته‌های گذشته در دانشگاه‌های ایران «۱۸ هزار دانشجو» در تجمع‌ها مشارکت داشته‌اند.

احمد وحیدی، در سخنانی در همایش سازمان بسیج اساتید کشور، این میزان را در مقایسه با کل دانشجویان در کشور در سال جاری رقمی کمی محسوب کرده است.

وزیر کشور جمهوری اسلامی بدون اشاره به محل برگزاری، از حضور «۴۵ هزار نفر در یک تجمع» خبر داد که به گفته او «تعداد زیادی جوانان هیجان زده و احساسی» در میان آنها بوده‌اند.

احمد وحیدی که جانشین فرمانده کل قوا در فرماندهی انتظامی و ریاست شورای امنیت کشور را برعهده دارد، بدون اشاره به سرکوب گسترده اعتراضات مردمی در هفته‌های گذشته، بار دیگر آمریکا و اسرائیل را عامل اعتراضات دانسته و گفت: «هسته‌های سازمان یافته رژیم صهیونیستی فعالیت داشته و به برخی برای هر کوکتل مولوتوف ۵۰۰ هزار تومان داده می‌شد.»

وزیر کشور همچنین دختران و «حتی آنهایی که حجاب‌شان کامل نیست» را «هوادار جدی انقلاب اسلامی» خواند و گفت «آمریکا می‌خواهد برای اینها تعیین تکلیف کند».

این سخنان در حالی است که در نزدیک به یک ماه اعتراضات مردمی در ایران، شعارهای مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر جمهوری اسلامی از شعارهای اصلی تجمعات بوده است.

شهرهای مختلف ایران به‌دنبال جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، صحنه اعتراضات گسترده‌ای بوده که کلیت ساختار حکومت جمهوری اسلامی را نشانه رفته است. «زن، زندگی، آزادی» از شعارهای محوری این اعتراضات است که واکنش زنان تحت حاکمیت جمهوری اسلامی به مقولاتی چون حجاب اجباری و قوانین تبعیض‌آمیز علیه آن‌ها را نشان می‌دهد.