رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان خواستار قطع مذاکرات اتمی شد

زاسکیا اسکن همراه با نوربرت والتر بوریانس ریاست مشترک حزب سوسیال دموکرات را به عهده دارند

.

رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون سراسری آلمان خواستار قطع مذاکرات هسته‌ای با ایران شد. از دید رئیس حزب حاکم آلمان وقت آن رسیده است که پرونده مذاکرات برای همیشه بسته شود.

خانم زاسکیا اسکن همراه با نوربرت والتر بوریانس از سال ۲۰۱۹ ریاست مشترک حزب سوسیال دموکرات را در اختیار دارد. حزب سوسیال دموکرات در حال حاضر اداره دولت ائتلافی را با صدراعظمی اولاف شولتس به عهده دارد. در این دولت دو حزب سبزها و دموکرات آزاد نیز حضور دارند.

با توجه به ترکیب دولت ائتلافی می توان از حزب سوسیال دموکرات به عنوان قوی ترین نیرو و حزب حاکم نام برد. نظر رئیس حزب حاکم بر تصمیمات دولت و فضای مجلس فدرال تاثیر زیادی دارد و‌می تواند دولت را در موقعیتی قرار دهد که راهی جز قطع مذاکره با جمهوری اسلامی نیابد.
وقت پایان مذاکره رسیده است

زاسکیا اسکن در مصاحبه خود با شبکه دوم تلویزیون آلمانZDF با اشاره به تداوم تظاهرات اعتراضی مردم ایران و سرکوب وحشیانه این اعتراضات گفته است: “حالا دیگر وقت آن رسیده است که بگوییم اگر تا حال می شد مذاکره کرد، دیگر نمی شود”.

وی افزود: “با توجه به آنچه در خیابان های ایران می گذرد، ادامه مذاکرات هسته ای دیگر معنایی ندارد”.

رئیس حزب سوسیال دموکرات از دولت آلمان خواست که در پایان دادن به مذاکره با جمهوری اسلامی پیش قدم شود و سایر اعضای گروه ۵+۱ را نیز به این کار تشویق کند.

یک روز پس از پخش مصاحبه تلویزیونی خانم اسکن، نیلز اشمیت سخنگوی سیاست خارجی حزب سوسیال دموکرات نخستین سیاستمداری بود که به مخالفت با پیشنهاد قطع مذاکرات هسته ای پرداخت.

نیلز به تلویزیون آلمان گفت: “قطع مذاکره با ایران منطقی نیست. ایران با مجهز شدن به سلاح اتمی امنیت اسرائیل و ثبات تمام منطقه را تهدید می کند”. علاوه بر این، رقابت منطقه برای دسترسی به سلاح اتمی هم تشدید خواهد شد.
یک خطای راهبردی؟

مخالفت سخنگوی سیاست خارجی حزب سوسیال دموکرات از این دیدگاه ریشه می گیرد که غرب می تواند با توافق هسته‌ای مانع دسترسی جمهوری اسلامی به بمب اتمی شود، در حالی که چانه زنی ها به تهران فرصت داده است بر تعداد سانتریفوژها و مراکز تحقیقات اتمی خود بیافزاید و ذخیره اورانیوم غنی شده خود را بالا ببرد.

به موازات مذاکره در چارچوب بر جام، آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها تهران را به مخفی کاری متهم کرده است.
تاثیر اعتراضات بر فضای سیاسی آلمان

ادامه اعتراضات، به ویژه پس از به آتش کشانده شدن زندان اوین و قتل یک دختر دانش آموز در دبیرستان دخترانه شاهد اردبیل افکار عمومی مردم آلمان را بیش از همیشه علیه جمهوری اسلامی برانگیخته است. در روزها و شب‌های اخیر گروهی از فمینیست های زن و مرد در برابر دفتر مرکزی حزب سبزها در برلین دست به تحصن زده اند.

آنالنا بربوک وزیرخارجه آلمان از حزب سبزها هنگام پذیرش این مسئولیت اعلام کرد که یک سیاست خارجی فمینیستی را در پیش خواهد گرفت. اکنون فمینیست های ایرانی با اشاره به نقش پیشگام زنان و دختران در تحولات سیاسی تازه ایران، از بربوک می خواهند مطابق وعده خود از زنان ایرانی پشتیبانی کند.


وزیر خارجه آلمان تاکنون چند بار پشتیبانی دولت آلمان را از ایرانیان، به ویژه زنان مبارز اعلام کرده است.

ریاست حزب سبزهای آلمان را امید نوری پور سیاستمدار ۴۵ ساله ایرانی تبار همراه با خانم ریکاردو لانگ به عهده دارد. نوری پور در کنگره سراسری حزب سبزها اعلام‌کرد که حزب او تمام قد در کنار مبارزان ایرانی اعم از زن و مرد خواهد ایستاد.
تظاهرات۲۲ اکتبر در برلین

قرار است روز ۲۲ اکتبر‌ ایرانیان با فراخوان حامد اسماعیلیون از سراسر اروپا به برلین وارد شوند و آنجا به تظاهرات در پشتیبانی از معترضان داخل کشور بپردازند.

با این که برلین به استثنای هامبورگ از همه کلانشهرهای اروپایی فاصله زیادی دارد، خبر می رسد که ده ها هزار تن از همه جا خود را برای حضور در این همایش بزرگ آماده کرده اند.

پس از تظاهرات ۵۰ هزار نفری تورنتو، حضور پررنگ‌ مخالفان جمهوری اسلامی در برلین بی گمان بر مناسبات آلمان و اروپا با تهران تاثیری عمیق خواهد گذاشت.