دومین ماه خیزش علیه جمهوری اسلامی؛ ادامه اعتراضات دانشجویی و تجمعات شهروندان

روز سه‌شنبه ۲۶ مهر و با آغاز دومین ماه از خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور دست به تحصن زده و تجمع اعتراضی برگزار کردند و شهروندان نیز در نقاط مختلف به اعتراضات و شعاردهی علیه حکومت ادامه دادند.

ویدیوی رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد مردم در منطقه اکباتان تهران به خیابان آمده و شعار «مرگ بر دیکتاتور» و همچنین «حکومت بچه‌کش، نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم» سر دادند.

یک ویدیوی رسیده به ایران اینترنشنال نیز نشان می‌دهد که شهروندان در محله گیشای تهران شامگاه سه‌شنبه مانند شب‌های گذشته در کنار پنجره و بام خانه‌های خود شعارهای شبانه علیه جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای سر می‌دهند، اما این بار یکی از شهروندان با بلندگو شعارهای معترضان را رهبری می‌کند.

در دیگر نقاط تهران نیز مردم از پنجره و پشت‌بام خانه‌ها شعارهایی همچون «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر اصل ولایت فقیه» و «زن، زندگی، آزادی» سردادند.

در اهواز نیز، معترضان با آمدن به خیابان‌ها شعارهایی نظیر «از اهواز تا تهران، جانم فدای ایران» سر دادند.

ویدیوهای رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد که معترضان و زنان بی‌حجاب در اهواز نیز در منطقه کوروش با شعارهایی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» و «حکومت بچه‌کش نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم» به خیابان‌ها آمدند.

اعتراض دانش‌آموزان در مدارس نیز همچنان ادامه دارد. ویدیویی که در فضای مجازی منتشر شده، نشان می‌دهد دانش‌آموزان دختر در شیراز به سردادن شعار «توپ، تانک، فشفشه؛ آخوند باید گم بشه» و هم‌خوانی ترانه «برای…» مشغولند.

در همین حال، مرکز همکاری احزاب کردستان ایران اعلام کرد که از فراخوان حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانوادە قربانیان هواپیمای اوکراینی، برای گردهمایی بزرگ اعتراضی روز شنبە در برلین پشتیانی می‌کند.

این مرکز از همە ایرانیان به‌خصوص کردهای مقیم اروپا و آلمان خواست در این تجمع شرکت کنند.

از سوی دیگر، نامه‌ای از شاهزاده رضا پهلوی به دبیرکل سازمان ملل متحد منتشر شد که در آن از این سازمان خواسته شده برای بررسی نقض گسترده و سیستماتیک حقوق شهروندان ایرانی، یک کمیسیون تحقیق در شورای حقوق بشر این سازمان تشکیل شود.

در حالی که نیروهای امنیتی همچنان به سرکوب خیزش مردم ادامه می‌دهند، حسین میرزایی، نماینده اصفهان، به سایت رویداد۲۴ گفت: «نیروهای نظامی و امنیتی تاکنون با اغتشاشگران با رافت اسلامی برخورد کردند ولی از اینجا به بعد باید محکم وارد عمل شوند تا بساط آنها جمع شود.»

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف از جمله در تهران و شیراز و دانشگاه‌های گیلان و مازندران، روز سه‌شنبه با ادامه دادن به اعتراضات خود، تجمع کرده و شعارهایی در حمایت از معترضان و علیه جمهوری اسلامی سر دادند.

این اعتراضات در حالی تداوم دارد که هیات رییسه دانشگاه شریف درباره حمله به این دانشگاه در اطلاعیه‌ای از برگزاری جلسه با «دو مقام ارشد امنیتی و با حضور اکثریت اعضای شورای دانشگاه» خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است شرح اتفاقات و جزییات وقایع «منجر به قبول کوتاهی و عذرخواهی آن‌ها شد.»

بر اساس گزارش‌ها و تصاویری که منتشر شده، در دانشگاه خوارزمی تهران مسوولان از حضور دانشجویان در سلف بدون تفکیک جنسیتی، ممانعت کردند و دانشجویان غذاها را به حیاط برده و در آنجا تحصن کردند.

در دانشگاه بهشتی تهران نیز دانشجویان در همبستگی با اعتراضات سراسری دانشجویان و اعتراض به بازداشت‌های فراگیر، تحصن کردند.

ویدیوی رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد دانشجویان دانشکده حقوق علامه، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت را که برای سخنرانی به این دانشگاه آمده بود با شعار‌ «‌بی‌شرف بی‌شرف» بدرقه کردند.

در بدو ورود او به دانشگاه نیز دانشجویان شعارهایی چون «بسیجی بی‌ریشه، اینجا شریف نمی‌شه»، «این‌همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت»، «توپ تانک مسلسل دیگر اثر ندارد، به مادرم بگویید دیگر دختر ندارد»، «علف هرز تویی، زن آزاده منم» و «علف هرز نمی‌خوایم، مهمون قاتل نمی‌خوایم» سر دادند.

در دانشگاه گیلان نیز دانشجویان تجمع کرده و شعار «نه روسری نه توسری، آزادی و برابری» سر دادند.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش‌ها دانشجویان دانشگاه مازندران با وجود جو سنگین امنیتی و حضور نیروهای لباس شخصی، در داخل و بیرون دانشگاه تجمع کردند.

ویدیوهایی که به ایران اینترنشنال ارسال شده نشان می‌دهد دانشجویان دانشگاه مازندران در بابلسر تجمع کرده و فریاد می‌زنند: «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد».

همچنین ویدیوی رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد با اعتصاب دانشجویان دانشگاه مازندران، استاد مشغول تدریس برای صندلی‌های خالی است.

از سوی دیگر کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور از «تجمع سکوت» دانشجویان دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد شیراز در همراهی با اعتراضات سراسری خبر داد.

این تجمع در ادامه با تهدید رییس دانشکده و برخورد مسوولان حراست دانشگاه همراه شد.

این کانال همچنین خبر از «بازداشت ۱۲ نفر از دانشجویان از سوی رییس دانشکده» داد.

دانشجویان دانشگاه هنر تبریز هم سلف‌های بدون تفکیک جنسیتی را برقرار کردند اما به نظر می‌رسد حراست به دلیل تجمع روز دوشنبه در این دانشگاه، مقاومتی از خود نشان نداده است.

علاوه بر دانشجویان، دانش‌آموزان نیز همچنان به اعتراض‌های خود علیه جمهوری اسلامی ادامه دادند.

ویدیوی رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد دانش‌آموزان مدرسه‌ای در تهران با تجمع در خیابان، خطاب به رانندگان خودروها شعار «بوق نزن بوق نزن، شعار و فریاد بزن» سر دادند.

ویدیوی رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد دانش‌آموزان دختر یک مدرسه در تهران نسخه ایرانی ترانه‌ مشهور «بلاچاو» را برای حمایت از خیزش سراسری هم‌خوانی می‌کنند و فریاد می‌زنند: «یا همه با هم یا همه تنها»

در روزهای اخیر خبر کشته شدن اسرا پناهی، دانش‌آموز اردبیلی، در پی حمله نیروهای امنیتی به یک دبیرستان، خشم مردم این شهر را برانگیخت.

پیش از این نیز نیروهای امنیتی با حضور در برخی مدارس اقدام به بازداشت دانش‌آموزان معترض کردند. بازداشت‌هایی که یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، نه تنها آن را تایید کرد بلکه از انتقال نوجوانان دستگیر شده به مراکز کانون اصلاح و تربیت خبر داد.