حملات پهپادی روسیه به اوکراین؛ آمریکا می‌گوید کارشناسان ایرانی در کریمه مستقر شده‌اند


لاشه یک پهپاد کامیکازی «ساخت ایران» در اوکراین

کاخ سفید می‌گوید که ایران برای کمک به پرتاب پهپادهای انفجاری به سوی اوکراین، کارشناسان نظامی خود را در کریمه که تحت اشغال روسیه است مستقر کرده است.

یک سخنگوی دولت آمریکا گفت که این کارشناسان مشغول ارائه آموزش و پشتیبانی فنی در استفاده از این هواپیماها هستند.

کی‌یف، پایتخت اوکراین، روز دوشنبه هدف حملات پهپادهای «کامیکازی» قرار گرفت که تصور می‌شود ساخت ایران باشند.

بریتانیا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه بخش تجاری و افرادی در ایران که مسئول تامین این پهپادها می داند اعمال کرده‌اند.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا به خبرنگاران گفت: «براساس ارزیابی ما پرسنل نظامی ایران در کریمه بودند و در این عملیات به روسیه کمک رساندند.»

او گفت که شمار «نسبتا کوچکی» از ایرانی ها مشغول ارائه خدمات فنی هستند و روس ها هدایت پهپادها به سوی اهدافی در اوکراین را به عهده دارند.

آقای کربی گفت: «تهران اکنون با ارائه سلاح‌هایی که غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف می گیرد به طور مستقیم در میدان نبرد درگیر است.»

او افزود که آمریکا برای «افشا، منصرف کردن و رویارویی با ارائه این مهمات از سوی ایران برای استفاده علیه مردم اوکراین» همه مسیرهای ممکن را دنبال می‌کند.

اوکراین پهپادهای مورد استفاده در حملات روز دوشنبه را به عنوان شاهد-136 ساخت ایران شناسایی کرد.

اینها به پهپادهای «کامیکازی» معروفند چون مستقیما با اصابت به هدف منفجر می‌شوند، شیوه‌ای انتحاری که خلبان‌های ژاپنی در جریان ماموریت ها در جنگ جهانی دوم به کار می‌گرفتند.

روسیه در روزهای اخیر برای زدن تاسیسات زیربنایی در نقاط مختلف اوکراین از پهپاد و موشک استفاده کرده است. این حملات از روز دوشنبه هفته پیش به تخریب تقریبا یک سوم ایستگاه‌های برق این کشور منجر شده است.

در نتیجه از روز پنجشنبه برای اولین بار محدودیت‌هایی بر مصرف برق در اوکراین اعمال شد.

در همین رابطه بریتانیا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را بر سه مقام نظامی و یک شرکت تسلیحاتی ایران اعمال کرده‌اند.

جیمز کلِوِرلی، وزیر خارجه بریتانیا، افراد تحت تحریم را به «جنگ طلبی» و سودجویی از حملات «نفرت انگیز» مسکو متهم کرد.

حملات پهپادی روسیه به کی یف خساراتی و کشته هایی داشته است

محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، و صنایع هوایی شاهد سپاه پاسداران که پهپاد تولید می کند تحریم شدند. سید حجت الله قریشی و سعید آقاجانی دیگر مقام های ارشد نظامی در فهرست تحریم هستند.

آقای کلورلی گفت: «حمایت ایران از جنگ بی رحمانه و غیرقانونی روسیه علیه اوکراین محکوم است. این شاهد روشنی بر نقش بی ثبات کننده ایران علیه امنیت جهان است.»

ایران فروش پهپاد به روسیه برای به کار بردن آن در جنگ اوکراین را تکذیب کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، مسکو را متهم کرد با حمله به تاسیسات برق می خواهد مردم اوکراین را وادار به فرار به سوی اتحادیه اروپا کند.

او در اجلاس روز پنجشنبه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: «تروریسم روسیه علیه تاسیسات انرژی ما با هدف ایجاد مشکلات متعدد در بخش برق و گرمازایی اوکراین در پاییز و زمستان صورت می گیرد، تا اوکراینی های بیشتری به کشورهای اروپایی بروند.»