زلنسکی: روسیه در ازای پهپاد احتمالا به ایران دانش اتمی می‌دهد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین هشدار داد که روسیه در ازای هواپیماهای سرنشین ساخت ایران که در جنگ اوکراین از آنها استفاده می‌کند، احتمالا «دانش اتمی» در اختیار رژیم ایران می‌گذارد.

به گزارش روزنامه «دیلی میل»، زلنسکی در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی که روز دوشنبه 24 اکتبر برگزار شد، از حاضران پرسید: «سوالی از شما دارم: به نظر شما روسیه چطور بابت پهپادها به ایران پول می‌دهد؟ و آیا ایران فقط به پول علاقه دارد؟»رئیس‌جمهوری اوکراین پس از شنیدن صحبت‌های حاضران، پاسخ خود را در این باره ارائه کرد و گفت: «روسیه احتمالا اصلا هیچ پولی به ایران نمی‌دهد، بلکه در ازای آن به پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران کمک می‌کند. احتمالاً معنای دقیق اتحاد آنها همین است.»

زلنسکی سپس افزود: «صدای تنفرانگیز پهپادهای ایرانی هر شب در آسمان کشور ما به گوش می‌رسد. بر اساس اطلاعات ما، روسیه حدود 2000 پهپاد شاهد به ایران سفارش داده است. پرسنل ایرانی هم به اوکراین آمده‌اند تا نحوه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین خود را به روس‌ها آموزش دهند.»حملات مرگبار روسیه به زیرساخت‌های شهری اوکراین که با پهپادهای ساخت ایران انجام شد و به کشته شدن تعدادی از شهروندان اوکراینی انجامید، تظاهراتی را جلوی سفارت ایران در کی‌یف رقم زد که طی آن معترضان پرچم کشور خود را به اهتزاز درآورده و از دولت ایران خواستند تا صدور پهپادهای مرگبار به روسیه را متوقف کند.

به گفته «دیلی میل»، بریتانیا، ایالات متحده و فرانسه اخیرا ادعا کردند که صادرات «پهپادهای انتحاری» ایران به روسیه که در حملات متعدد علیه مراکز شهری و غیرنظامی اوکراین استفاده شده‌اند، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و مفاد توافق هسته‌ای 2015 را نقض می‌کند.

قطعنامه مذکور، علاوه بر تحریم تسلیحات متعارف علیه ایران که در اکتبر 2020 به پایان رسید، خرید و فروش هرگونه سامانه‌ نظامی پیشرفته شامل پهپاد و موشک را تا اکتبر 2023 برای ایران ممنوع می‌کند. بر این اساس، جمهوری اسلامی که ناقض این قطعنامه و مفاد «برجام» بوده را می‌توان مورد پیگرد قضایی قرار داد.