نانسی پلوسی: ایران با ارسال پهپاد به روسیه باعث ناامنی در جهان می‌شود

در ادامه واکنش‌ها به فروش پهپادهای انفجاری ساخت ایران به روسیه و استفاده آن در جنگ علیه اوکراین، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، گفت که ایران «جهان را ناامن می‌کند.»

پلوسی دوشنبه دوم آبان، پس از دیدار با آندری پلنکوویچ، نخست‌وزیر کرواسی، با اشاره به تامین پهپادهای انفجاری برای روسیه توسط ایران برای استفاده در جنگ علیه اوکراین، گفت: «معتقدم ایران مرتکب اشتباه بزرگی شده است.»

رئیس کنگره آمریکا که دوشنبه وارد زاگرب، پایتخت کرواسی شده، همچنین اعلام کرد: «اول از همه ما باید بتوانیم با پهپادها مقابله کنیم… این یک فناوری خطرناک است و باید متوقف شود.»

بنا به گزارش «رویترز»، پلوسی به کرواسی سفر کرده تا در نشستی با هدف حمایت از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین و بازگشت شبه جزیره کریمه به کییف شرکت کند.

از سویی یک مقام نظامی ارشد در وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» دوشنبه اعلام کرد که روسیه همچنان به بمباران ساختارهای زیربنایی و از جمله آن شبکه توزیع برق اوکراین با استفاده از پهپادهای انفجاری ایران ادامه می‌دهد.

در هفته‌های گذشته، اوکراین بارها از استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران برای حمله به زیرساخت‌های خود خبر داده است. دوشنبه نیز حساب «توئیتر» وزارت دفاع بریتانیا نسبت به استفاده گسترده روسیه از پهپادهای انفجاری ایران هشدار داده بود.

همچنین یک هفته بعد از انتشار گزارشی از رویترز که در آن چند دیپلمات ایرانی گفته بودند، نه تنها پهپادهای بیشتری، بلکه موشک‌های بالستیک ایران نیز راهی روسیه هستند، دولت اوکراین در نامه‌ای به سازمان ملل شکایت برده و خواستار تحقیقات بین‌المللی در این زمینه شده و اعلام کرد که مسکو، پهپادهای «مهاجر» و «شاهد» ساخت شرکت «هواپیمایی قدس» در ایران را تحویل گرفته است.

نانسی پلوسی، در سخنرانی خود همچنین گفت: «مدتی است که تلاش می‌کنیم با ایران توافق هسته‌ای داشته باشیم تا بتوانیم جهان را به مکانی امن‌تر تبدیل کنیم و اکنون آن‌ها برای کمک به روس‌ها از مذاکره خارج شده و جهان را به مکانی ناامن تبدیل می‌کنند.»

مباهات ایران به فروش پهپاد به روسیه
هر چند دولت ابراهیم رئیسی و وزارت خارجه آن تاکنون تلاش کرده‌اند ارسال پهپادهای ساخت ایران به روسیه جهت استفاده در اوکراین را انکار کنند، به‌تازگی اما تحرکاتی از سوی طرفداران علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دیده شده که سعی دارند در توجیه اظهارات اخیر او که در آن به فروش پهپادهای ساخت ایران به روسیه اذعان کرده بود، ارسال این پهپادها که محکومیت گسترده بین‌المللی را برانگیخته و موجب اعمال تحریم‌های جدیدی علیه ایران شده است، را نشانه پیشرفت فناوری نظامی این کشور و مایه فخر و مباهات جلوه دهند.

در این راستا سایت «موسسه تحقیقاتی تحریریه» در ویدیویی که روز یکشنبه اول آبان‌ماه منتشر کرده مدعی شده که نظر رهبر جمهوری اسلامی به پذیرفتن فروش این پهپادها و حضور آن‌ها در روسیه است.

مقامات رژیم جمهوری اسلامی در حالی اخیرا تلاش کرده‌اند از حضور این پهپادها در جنگ اوکراین، به‌عنوان برتری تکنولوژیک خود یاد کنند که کارشناسان می‌گویند، این پهپادها بسیار ارزان قیمت و بی‌کیفیت هستند و از این جهت روسیه ترجیح می‌دهد به جای استفاده از تجهیزات خود که در شرایط تحریم هزینه ساخت آن‌ها گران تمام می‌شود، این پهپادهای انفجاری ایران را خریداری و منهدم کنند تا هزینه تمام شده تداوم جنگ را کاهش دهند.

از سویی و در همین زمینه اوکراین به‌تازگی اعلام کرده که با تجهیزات دفاعی خود که از کشورهای ناتو دریافت کرده، اکثر پهپادهای و موشک‌های روسی را پیش از رسیدن به هدف سرنگون می‌کند.