فارین پالیسی: ایران در جبهه اوکراین وارد جنگ علیه غرب شده است

ایران امیدوار است با دامن زدن به بحران اوکراین، حواس غرب را از رویارویی با خود در خاورمیانه پرت کند.مجله «فارین پالیسی» در مقاله‌ای نوشته است، رژیم ایران با ورود مستقیم به جنگ اوکراین به هواداری از روسیه، برای اولین بار در طول تاریخ معاصر وارد جنگ مستقیم با اروپا و غرب شده است.

به گفته این مجله، رژیم ایران با حمایت فزاینده خود از روسیه برای گسترش امپراطوری مسکو و تحت سلطه درآوردن اوکراین، تلاش می‌کند پروژه «امپراطوری‌سازی» خود در خاورمیانه را پیش ببرد. در عین حال، این رژیم امیدوار است با دامن زدن به بحران اوکراین، حواس غرب را از رویارویی با خود در خاورمیانه پرت کند.

واشینگتن در دوران سه رئیس‌جمهوری متوالی نشان داده است که ترجیح می‌دهد تمرکز خود را تا حد زیادی از روی خاورمیانه بردارد و توانایی‌ها و تسلیحات نظامی خود را به جاهای دیگر منتقل کند. جنگ پوتین در اوکراین و تمرکز منابع غرب روی این منطقه برای تهران فرصتی پدید آورده تا این روند را گسترش دهد.

به گفته «فارین پالیسی»، اقدامات ایران در اوکراین دلیل دیگری در اختیار دولت بایدن و شرکای اروپایی‌ آن قرار می‌دهد تا دست از تلاش‌های بی‌وقفه خود برای احیای توافق هسته‌ای 2015 با تهران بکشند.

به گفته این مجله، «برجام» نه تنها قادر به مهار جاه‌طلبی‌های تسلیحاتی هسته‌ای ایران نخواهد شد، بلکه دست روسیه را برای همکاری بیشتر با تهران در زمینه تاسیسات هسته‌ای و ارائه تسلیحات متعارف پیشرفته باز می‌گذارد.

به گفته «فارین پالیسی»، واشینگتن باید برای تهران روشن کند که پشتیبانی رژیم ایران از جنگ روسیه در اوکراین، عزم ایالات متحده را برای حضور بیشتر در خاورمیانه و مقابله با رژیم ایران در این منطقه قوی‌تر خواهد کرد.

به گفته این مجله، به ویژه حالا که اعتراضات ضدحکومتی در سراسر ایران در جریان است، فرصت خوبی برای دولت بایدن پیش آمده تا سیاست خود را در قبال رژیم ایران تغییر دهد، و به جای بسنده کردن به تحریم و تنبیه مقامات ایران بابت سرکوب معترضان، «راهبردی کلان» برای تقابل با رژیم ایران ترسیم کند.