تاکید بر هماهنگی آمریکا و سعودی برای مقابله با تهدیدهای ایران

شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده برای مقابله با تهدیدات ایران علیه سعودی در تماس و هماهنگی مداوم با ریاض است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، سه‌شنبه 10 آبان گفت واشینگتن نگران تهدیدات ایران علیه سعودی است و در صورت لزوم در پاسخگویی به آن تردیدی به خود راه نخواهد داد.

تماس مداوم
او همچنین افزود: « نگران تهدیدها هستیم و از طریق کانال‌های نظامی و اطلاعاتی با سعودی، در تماس بوده و در دفاع از منافع و شرکای خود در منطقه، تردید نخواهیم کرد.»
نشریه وال‌ استریت ‌ژورنال روز سه‌شنبه به نقل از مقام‌های عربستانی و آمریکایی گزارش داد که ریاض اطلاعاتی را با آمریکا درباره حمله قریب‌الوقوع ایران به اهدافی در عربستان سعودی و عراق به اشتراک گذاشته است.

این مقام‌ها افزودند که عربستان سعودی، آمریکا و چند کشور خاورمیانه در واکنش به این هشدار سطح آماده‌باش نیروهای نظامی خود را افزایش داده‌اند.

بر اساس این گزارش، مقام‌های عربستان سعودی گفتند جمهوری اسلامی آماده انجام حملاتی به این کشور و اربیل عراق است تا توجهات را از اعتراض داخلی منحرف کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «ما از طریق کانال‌های نظامی و اطلاعاتی با عربستان سعودی به طور دائم در تماس هستیم و در دفاع از منافع و شرکای خود در منطقه تردید نخواهیم کرد.»

در روزهای اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی در واکنش به ادامه خیزش انقلابی مردم عربستان سعودی را تهدید کرده‌اند.

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از آغاز اعتراضات سراسری در ایران عربستان سعودی را به همراه آمریکا و اسرائیل به تحریک این تظاهرات متهم کرده‌اند.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در سخنرانی اخیر خود عربستان سعودی را تهدید کرد و گفت: «بار دیگر می‌گویم با همین جوانان به سراغتان خواهیم آمد و انتقام خواهیم گرفت.»

وحید جلال‌زاده، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز با اتهام‌زنی به عربستان سعودی درباره حمایت از اعتراضات ایران گفت: «معتقدیم که عربستان باید جبران کند و دست از حمایت خود بردارد وگرنه با اقدام متقابل از سوی جمهوری اسلامی روبه‌رو خواهد شد.»

از سویی رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران نیز دوشنبه، اعلام کرد که واشینگتن از تظاهرات مسالمت‌آمیز در ایران حمایت می‌کند.نیروهای سپاه پاسداران در واکنش به خیزش مسالمت‌آمیز مردم ایران علیه جمهوری اسلامی که با فراخوان احزاب کرد برای اعتصاب در شهرهای کردنشین ایران آغاز شد، حملات خود را از مهرماه علیه اقلیم کردستان عراق آغاز کرد.

سپاه پاسداران تاکنون با ده‌ها موشک بالستیک و پهپادهای انتحاری مواضعی در اقلیم کردستان را مورد هدف قرار داده است که یکی از این پهپادها در حالی که به سمت شهر اربیل در حرکت بود، توسط یک جنگنده آمریکایی سرنگون شد.

وحدت موضع علیه ایران
مالی همچنین افزود: «زمانی که پرزیدنت بایدن، من را به این سمت گمارد، هدف، ایجاد وحدت موضع اروپا در قبال ایران و جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای بود».

او نیز تاکید کرد که «دستیابی ایران به سلاح اتمی، امنیت جهان را به‌مخاطره خواهد انداخت».

به گفته مالی، بایدن «روند دیپلماتیک» در تعامل با ایران را ترجیح می‌دهد ولی در صورت ناکامی روند دیپلماتیک، گزینه نظامی را برای بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای، مورد بررسی قرار خواهد داد.