چهل‌وهشمین روز خیزش سراسری؛ مردم سنندج با شعار «مرگ بر دیکتاتور» به خیابان آمدند


جوانان محلات تهران برای برگزاری تجمع اعتراضی عصر چهارشنبه، ۱۱ آبان، فراخوان داده‌اند

چهل‌وهشتمین روز خیزش سراسری ایرانیان با تجمع‌ اعتراضی مردم سنندج در خیابان فردوسی و محله فیض‌آباد این شهر آغاز شد.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، با وجود تهدید‌های فرمانده سپاه پاسداران و جو شدید امنیتی حاکم بر شهرهای کردنشین ایران، مردم سنندج روز چهارشنبه، ۱۱ آبان، با شعار «مرگ بر دیکتاتور» به خیابان آمدند. ویدیو‌های رسیده از این شهر نشان می‌دهد که معترضان با روشن کردن آتش در خیابان فیض‌آباد، این خیابان را بسته و راه ماموران سرکوب را مسدود کرده‌اند. تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، حاکی از آن است که سنندج در اعتصاب کامل است و کسبه و بازاریان مغازه‌هایشان را بسته‌اند.

هم‌زمان، ویدیوهایی از اعتصاب کارکنان شهرداری اهواز مقابل فرمانداری این شهر منتشر شد. در تبریز، هم گروهی از جوانان این شهر با انتشار ویدیویی، از مردم خواستند عصر چهارشنبه، به دادخواهی حدیث نجفی، دختر جوانی که به دست ماموران سرکوب کشته شد، به خیابان‌ها بیایند. مراسم چهلم حدیث نجفی روز پنجشنبه، ۱۲ آبان، در بهشت سکینه کرج برگزار می‌شود.

اعتراض‌های دانشجویی نیز از ظهر چهارشنبه با تحصن دانشجویان دندان‌پزشکی دانشگاه شیراز آغاز شد. در حال حاضر، ۱۲۹ دانشگاه به خیزش سراسری پیوسته‌اند و دانشجویان در بیانیه‌های متعدد، تاکید کرده‌اند تا آزادی تمامی دانشجویان بازداشتی، اعتراض‌ها را ادامه می‌دهند.

مسئولان دانشگاه‌ها در روزهای گذشته، شمار زیادی از دانشجویان را ممنوع‌الورود کرده‌ و طبق آمار خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، تاکنون دست‌کم ۳۶۷ دانشجو دستگیر شده‌اند.

صبح چهارشنبه، هم‌زمان با پوشش خبری وسیع دیدار تعدادی از دانش‌آموزان با علی خامنه‌ای در رسانه‌های حکومتی، ویدیوها و تصاویر متعددی از دانش‌آموزان معترض در نقاط مختلف ایران منتشر شد که علیه حکومت شعار می‌دهند و عکس‌های خمینی و خامنه‌ای را از بالای تخته‌سیاه کلاس‌های درس پایین می‌کشند.

مبارزه با جمهوری اسلامی در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی هم در هشتمین هفته اعتراض‌های ادامه یافت؛ علی کریمی، ستاره فوتبال ایران، با انتشار توییتی، به ادعاهای حکومت کنایه زد و نوشت: «در حرف، قدرت منطقه‌این اما ‏از شاعر می‌ترسین، ‏از خواننده می‌ترسین، ‏از دانشجو می‌ترسین، ‏از دانش‌آموز می‌ترسین، ‏از مادر داغدار می‌ترسین، ‏از خبرنگار و عکاس می‌ترسین، ‏از ورزشکار و هنرمند می‌ترسین، ‏از پزشک و فعال مدنی می‌ترسین،‏ حتی از پیکر‌های بی‌جان‌ هم می‌ترسین.»‌

اسنادی که سازمان حقوق بشر ایران در اختیار دارد، نشان می‌دهد که در جریان خیزش سراسری مردم علیه حکومت، تا روز ۱۰ آبان، دست‌کم ۲۷۷ تن از جمله ۴۰ کودک و ۲۴ زن، کشته شده‌اند. آمار خبرگزاری هرانا، مجموعه فعالان حقوق بشر، نیز از کشته‌ شدن دست‌کم ۲۸۸ تن از جمله ۴۷ کودک حکایت دارد. همچنین طبق آمار تخمینی، تاکنون بالغ‌ بر ۱۴ هزار ایرانی بازداشت شده‌اند که از سرنوشت بسیاری از آنان اطلاعی در دست نیست.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در گزارشی، اعلام کرد که ماموران امنیتی اوایل مهرماه یک دختر اهل کردستان به نام هلیا برخی را در تهران بازداشت کرده‌اند و اکنون با وجود گذشت بیش از یک‌ ماه، هنوز کسی از محل نگهداری و سرنوشت او اطلاعی ندارد. پیش‌تر از دیگر بازداشتی‌ها هم گزارش‌های مشابهی منتشر شده‌ بود.

جوانان محلات تهران و دیگر شهرهای ایران از مردم آزادی‌خواه دعوت کرده‌اند روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ۱۱ و ۱۲ آبان، به خیابان‌ها بیایند و در محلات تجمع‌ اعتراضی برگزار کنند.