ناتو: ایران قصد دارد موشک بالستیک در اختیار روسیه بگذارد

ینس استولتنبرگ، دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» در اظهاراتی گفت ایران، علاوه بر هواپیماهای بدون سرنشینی که پیشاپیش به روسیه فرستاده است، قصد دارد موشک‌های بالستیک برای استفاده علیه اوکراین در اختیار روسیه بگذارد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، استولتنبرگ که پنجشنبه در یک نشست مطبوعاتی در استانبول صحبت می‌کرد، گفت: «شاهد آن هستیم که ایران هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه می‌دهد، و اینک قصد دارد موشک‌های بالستیک در اختیار روسیه قرار دهد. این غیرقابل قبول است. هیچ کشوری نباید در این جنگ غیرقانونی از مسکو حمایت کند.»

روزنامه «واشینگتن پست» پیشتر در اواسط ماه اکتبر گزارش داده بود که ایران قصد دارد علاوه بر هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری، موشک‌های بالستیک «فاتح-110» و «ذوالفقار» خود را برای استفاده علیه اوکراین در اختیار روسیه بگذارد.

این روزنامه از قول مقامات امنیتی ایالات متحده و متحدانش گزارش داده بود که تهران در 18 سپتامبر مقاماتی را برای نهایی کردن توافق موشکی به مسکو فرستاد، و فروش موشک‌های زمین به زمین را به پهپادهای رزمی اضافه کرد.

این مقامات آمریکایی و اروپایی که نخواسته بودند نامشان فاش شود، گفته بودند که تهران آماده ارسال موشک‌های فاتح-110 و ذوالفقار به مسکو است که می‌توانند اهدافی را در فاصله 300 کیلومتری و 700 کیلومتری هدف قرار دهند.

خبرگزاری «سی‌ان‌ان» نیز روز اول نوامبر از قول مقامات غربی گزارش داد که ایران ارسال حدود 1000 قبضه تسلیحات مختلف شامل پهپادها و موشک به روسیه را به‌منظور استفاده در جنگ علیه اوکراین در دستورکار خود قرار داده است.

به گزارش این خبرگزاری، مقامات یکی از کشورهای غربی که برنامه تسلیحاتی ایران را از نزدیک رصد می‌کنند، اعلام کردند که محموله جدید، شامل موشک‌های بالستیک کوتاه‌بُرد و شمار بیشتری از پهپادهای انفجاری است.

آنها خاطرنشان کردند که این اولین بار است که تهران موشک‌های نقطه‌زن پیشرفته به مسکو ارسال ‎می‌کند، که ارتش روسیه را از قدرت میدانی زیادی در نبرد علیه نیروهای اوکراینی برخوردار می‌سازد.