افشای نام یک شرکت بزرگ رمزارز در ارتباط با انتقال 8 میلیارد دلار پول به ایران


بزرگترین صرافی دیجیتال ایران «نوبیتکس» با تبلیغ روش‌های دور زدن تحریم‌ها مشتریان خود را به استفاده از «ترون» برای ناشناس ماندن و «به خطر نیانداختن دارایی‌هایشان به دلیل تحریم‌ها» تشویق می‌کرد

به گفته «رویترز» داده‌های «بلاک‌چین» (Blockchain) نشان می‌دهند که یک شرکت بزرگ رمزارز در جهان، از سال 2018 تاکنون به‌رغم تحریم‌های ایالات متحده برای قطع ارتباط ایران با سیستم مالی جهانی، تراکنش‌های ایران را با ارزش 8 میلیارد دلار پردازش کرده است.

در گزارش خبرگزاری رویترز که روز جمعه 13 آبان منتشر شده، آمده که «بایننس»، یکی از غول‌های ارزهای دیجیتال دنیا، تقریبا تمام 8 میلیارد دلاری که با ایران دادوستد شده، یعنی 7.8 میلیارد دلار را با بزرگ‌ترین صرافی دیجیتال ایران، «نوبیتکس» انجام داده است.

بر اساس این گزارش نوبیتکس، علنا در وب‌سایت خود روش‌های دور زدن تحریم‌ها را توضیح داده است.

رویترز همچنین نوشته است که «سه چهارم رمزارزهای ایرانی که از طریق بایننس عبور می‌کردند، با ارز دیجیتال نسبتا کم‌ارزشی به نام «ترون» Tron بوده‌اند که به کاربران این امکان را می‌دهد تا هویت خود را پنهان کنند.

نوبیتکس قبلا مشتریان خود را تشویق می‌کرد که از ترون برای ناشناس ماندن و «به خطر نیانداختن دارایی‌هایشان به دلیل تحریم‌ها» استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، بایننس هیچ یک از این دادوستدها را گزارش نکرده بوده است.

این اطلاعات در حالی منتشر شده‌اند که وزارت دادگستری ایالات متحده در حال پیگیری تحقیقاتی در مورد نقض احتمالی قوانین پولشویی توسط بایننس است که بر صنعت 1 تریلیون دلاری رمزارز با بیش از 120 میلیون کاربر تسلط دارد.

به گفته وکلا و کارشناسان تحریم‌های تجاری، این معاملات شرکت بایننس را در خطر نقض تحریم‌های ایالات متحده برای تجارت با ایران قرار می‌دهد.

در ماه ژوئیه، رویترز در گزارشی افشا کرده بود که بایننس به خدمت‌رسانی به مشتریان در ایران ادامه می‌دهد و محبوب‌ترین صرافی رمز‌ارز در جمهوری اسلامی شناخته می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها ایران از رمز‌ارزها برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کرده و می‌کند. در هفته‌های اخیر، به‌دلیل سرکوب مرگ‌بار معترضان در ایران و مشارکت تهران در جنگ روسیه علیه اوکراین، تحریم‌های بسیاری علیه مقامات و نهادهای جمهوری اسلامی از سوی آمریکا و چندین کشور دموکراتیک دیگر وضع شده‌اند.

روز پنج‌شنبه نیز آمریکا چندین فرد، شرکت و کشتی با تابعیت کشورهای مختلف جهان را به‌دلیل تسهیل فروش نفت ایران و درآمدزایی برای سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان، تحریم کرد.