شب چهل و نهم خیزش ایرانیان؛ کشتار معترضان در خاش

جمعه، 13 آبان، همزمان با چهل و نهمین روز متوالی اعتراضات ضد‌حکومتی در ایران، نمازگزاران در شهرهای مختلف بلوچستان به‌رسم جمعه‌های پیشین بعد از نماز جمعه تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند.

گزارش‌ها از زاهدان، راسک، سراوان، ایرانشهر و خاش، حاکی از حضور گسترده شهروندان معترض به کشتار نمازگزاران بلوچ در هفته‌های گذشته است.

در ویدیویی که از راسک منتشر شده، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، جمعه 13 آبان به سوی نمازگزاران متعرض در راسک، گاز اشک‌آور شلیک و تیراندازی کردند

همچنین در ویدیوهایی که از خاش در روز جمعه منتشر شده و به گفته شاهدان عینی نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی از بالای ساختمان فرمانداری این شهر و ساختمان‌های مجاور آن به سوی مردم معترض، تیراندازی می‌کنند.

در پی انتشار این ویدیوها و پوشش اخبار کشته شدگان در خاش توسط سازمان‌های حقوق‌بشری بلوچستان، سازمان عفو بین‌الملل در توییتی از کشته شدن نزدیک به 10 نفر از شهروندان معترض خاش، از جمله کودکان در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی به تجمع صلح‌آمیز مردم خبر داد.

اخبار منتشر شده در شامگاه جمعه از بلوچستان حاکی از تداوم اعتراضات و بسته‌شدن جاده ایرانشهر به چابهار توسط معترضان است.

همچنین گزارش‌ها از محلات مختلف شهر تهران نیز حاکی از تداوم اعتراضات شبانه مردمی است. در محله جوادیه در جنوب تهران، گروهی از معترضان شامگاه جمعه سیزدهم آبان در خیابان بیست متری با تجمع و سردادن شعارهای ضد‌حکومتی و فریاد «آزادی آزادی آزادی»، خواهان سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی شدند.

از اکباتان در غرب تهران نیز ویدیوهایی منتشر شده که مردم در آن با سر دادن شعارهای ضد‌حکومتی از جمله «جونمون دستمونه، ظلم و ستم بسمونه» خواستار رهایی و سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی در ایران شدند.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، ماموستا ابراهیم کریمی، امام جماعت مسجد روستای ننله از توابع سنندج، در حمایت از اعتراضات سراسری و همبستگی با خانواده کشته‌شدگان سرود حماسی «ای شهیدان» را به زبان کُردی خواند.

از شهر راسک نیز تصاویری از معترضان، شلیک‌های پیاپی، صدای آمبولانس، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

در سراوان، جمعی از معترضان شعارهای «الله اکبر» و «مرگ بر خامنه‌ای» دادند.

حمایت «گروه 7» از خیزش ایرانیان
وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان جمعه در پایان نشست دوروزه خود ضمن اعلام حمایت از خیزش ایرانیان علیه رژیم جمهوری اسلامی و محکوم کردن سرکوب «وحشیانه» معترضان توسط ماشین سرکوب‌ رژیم به پاسخگو کردن حکومت ایران و اعمال تحریم‌های جدیدی علیه مقامات جمهوری اسلامی به‌دلیل نقض سیستماتیک و گسترده حقوق بشر در ایران متعهد شدند.