عزت‌الله ضرغامی: سر بازجوی بازداشت‌شدگان گفت این دوره سخت‌ترین دوره بازجویی‌ام است

عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی: بازجوی اصلی بازداشت‌شدگان دهه هشتادی به من گفت، من یک عمر از آدم‌های درشت سیاسی بازجویی کردم اما این چند روز سخت‌ترین دوره بازجویی من بود، زیرا نه من می‌فهمم آنها چه می‌گویند و نه آنها می‌فهمند من چه می‌گویم

به گفته عزت‌الله ضرغامی، بازجوی اصلی معترضان بازداشتی در تازه‌ترین دور از اعتراضات سراسری که ضمنا سابقه‌ای طولانی در بازجویی از افراد برجسته سیاسی دارد، پس از صدها مورد بازجویی در روزهای گذشته معترف است که او و بازداشت‌شدگان دهه هشتادی حرف یکدیگر را نمی‌فهمند.

بازجوی مزبور به رئیس سابق رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی گفته است: «من یک عمر بازجویی کردم از آدم‌های درشت سیاسی بازجویی کردم و این چند روز چند صد نفر از افراد بازجویی کردم و این سخت‌ترین بازجویی من بود زیرا نه من می‌فهمم آنها چه می‌گویند و نه آنها می‌فهمند من چه می‌گویم».

او در جریان سخنرانی در دانشگاه شریف، حل مشکلات کنونی کشور و پاسخگویی به معترضان را در گرو «اصلاحات» دانست و افزود: «امروز دختران جوان و دانش آموز ما بدون روسری در خیابان راه می‌روند. چه شد؟ اتفاقی افتاد؟»

ضرغامی ادامه داد: «زمانی که رئیس صداوسیما بودم به بزرگانی می‌گفتیم بیایید درباره حجاب صحبت کنید، می‌گفتند ما بلد نیستم باید کسی باشد که بتواند با یک دختر ۱۶ ساله صحبت کند».

وزیر گردشگری همچنین در مورد ظهور پدیده «عمامه‌پرانی» که این روزها ویدئوها و تصاویر متعددی از آن در شبکه‌های اجتماعی در حال دست‌به دست شدن است، گفت که معترضان «از جای دیگر عصبانی هستند اما تلافی مشکلات را بر سر آخوندی در می‌آورند که به نان شب محتاج است».

در چند هفته گذشته، با آغاز دور جدید اعتراضات مردمی پس از کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، این اعتراض‌ها به شکل‌های گوناگون ادامه یافته است؛ انداختن عمامه آخوندها در خیابان، ظاهر شدن زنان در معابر و اماکن عمومی بدون حجاب اجباری و نافرمانی‌های مدنی مانند اعتصاب و تجمعات گسترده در سراسر کشور.