فرشاد مومنی: ساختار قدرت در ایران دچار یک «پریشان‌حالی ویژه» شده است


فرشاد مومنی می‌گوید در این دهه سال‌هایی را تجربه کرده‌ایم که رانت ناشی از سیاست‌های شوک درمانی از رانت ناشی از نفت چند برابر بیشتر خلق شده است
فرشاد مومنی می‌گوید در این دهه سال‌هایی را تجربه کرده‌ایم که رانت ناشی از سیاست‌های شوک درمانی از رانت ناشی از نفت چند برابر بیشتر خلق شده است

یک عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می‌گوید ما با یک پدیده تسخیر شدگی ساختار قدرت به دست «گروه‌های مافیایی و شبه‌مافیایی» روبرو هستیم.

فرشاد مومنی روز یکشنبه ۱۵ آبان طی نشستی در فرهنگستان علوم گفت این ساختار حتی مصالح بقای خود را رعایت نمی‌کند و دچار یک «پریشان‌حالی ویژه» شده است.

این اقتصاددان در ادامه به پرونده فساد در فولاد مبارکه اشاره کرده و گفته است یک فهرست هفت صفحه‌ای از سایت‌ها، روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی وجود دارد که خواسته‌اند آگاهی فاسد و کاذب رانتی ترویج کنند و هرکس خواست از عدل حرف بزند، چنان لجن‌مالش می‌کنند که جرات نکند حرف بزند.

اشاره وی به گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از شرکت فولاد مبارکه در مرداد امسال است که از ۹۲ هزار میلیارد تومان تخلف در این شرکت خبر می‌داد.

احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز روز ۹ شهریور گفت با توجه به گزارش تحقیق و تفحص انجام شده از بانک‌ها، اختلاس در این بخش «بیشتر و هولناک‌تر» از فولاد مبارکه است.

آقای مومنی در ادامه گفته است ببینید «چقدر مضحک شده» است که این‌ها (دولت ابراهیم رئیسی) می‌گویند دولت قبلی این همه فساد و ناکارآمدی به بار آورد، اما برای اولین بار در تاریخ برنامه‌ریزی ایران برای دومین سال پیاپی برنامه دولت قبلی را تمدید می‌کنند.

به گفته او، در این دهه سال‌هایی را تجربه کرده‌ایم که رانت ناشی از سیاست‌های شوک درمانی از رانت ناشی از نفت چند برابر بیشتر خلق شده است: در دهه ۱۳۹۰ ماهیت حکومت در ایران از دریچه اقتصاد سیاسی، پنج بار دگرگون شده است اما یک کلمه حرف درباره آن نمی‌شنوید.