معترضان با شعار «همسایه مبارز، تا فردا شب خداحافظ» برای تجمع‌ شب‌های بعد قرار گذاشتند

در پنجاه‌وسومین روز خیزش سراسری ایرانیان علیه حکومت بسیاری از مناطق تهران و دیگر شهرها صحنه اعتراض‌های ضدحکومتی بود. با وجود تهدید‌های پیاپی مقام‌های جمهوری اسلامی، تیراندازی به مردم و بازداشت معترضان، دامنه این قیام مردمی هر روز گسترده‌تر می‌شود. آمار خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، حاکی از آن است که هم‌اکنون در ۱۳۷ شهر ایران آتش اعتراض‌ها شعله‌ور است و ۱۳۶ مرکز دانشگاهی هم به اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها پیوسته‌اند. نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی تاکنون دست‌کم ۳۲۸ شهروند از جمله ۵۰ کودک را کشته‌ و نزدیک به ۱۵ هزار نفر از جمله ۴۳۱ دانشجو را دستگیر کرده‌اند.

روز سه‌شنبه، ۱۷ آبان، تجمع‌های اعتراضی در بسیاری از دانشگاه‌ها از جمله علامه طباطبایی، علم و فرهنگ، آموزش عالی دماوند، کردستان، کرمانشاه، شهید بهشتی، تهران، شیراز و صنعتی شریف بر پا شد. اعتراض‌های خیابانی نیز که از ظهر سه‌شنبه آغاز شده بودند، در بسیاری مناطق تا پاسی از شب ادامه یافتند. در خیابان پیامبر تهران، گروهی از جوانان معترض سرود ملی ایران را همخوانی کردند و علیه حکومت شعار دادند. جوانان این منطقه در پایان تجمع اعتراضی‌ خود، با شعار «همسایه مبارز، تا فردا شب خداحافظ» با هم برای تجمع‌ شب‌های بعد قرار گذاشتند.

ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی حاکی از آن است که علاوه بر تهران، در شهرهای یزد، کرمانشاه، سنندج، کرمان، اصفهان هم تجمع‌های شبانه برگزار شده است. در کرج، مردم شعار داده‌اند: «اصلاحات، رفراندوم، رمز فریب مردم».اکنون دیوارها و اماکن عمومی شهرها مملو از شعارهای ضدحکومتی است و معترضان تصاویر مقام‌های جمهوری اسلامی را به رنگ قرمز که نماد خون است، در می‌آورند. گزارش‌های متعدد کاربران در فضای مجازی حاکی از آن است که گشت‌های شبانه نیروهای سرکوب برای ممانعت از شعارنویسی‌های شبانه بیشتر شده‌اند. با این‌ حال دیوارنگاری‌های شبانه همچنان ادامه دارد؛ روز سه‌شنبه، ویدیویی از دیوارنویسی یک معترض اصفهانی با شعار «جمهوری جلاد، من کابوس توام» در فضای مجازی فراگیر شد. تصویر به خون آغشته خمینی در ساختمان مرکزی دانشگاه خوارزمی کرج و خون‌آلود شدن تصویر قاسم سلیمانی در مشهد نیز با استقبال زیاد کاربران روبرو شد. ویدیو دیگری نیز از شیراز فراگیر شد که در آن، لباس فرم مدرسه‌ دخترانه‌ای دیده می‌شود که خون‌آلود شده و از یک پل عابرپیاده آویزان است.

نیروهای سرکوب حکومت همانند روزهای قبل حمله به مدارس را در دستور کار قرار دادند. روز سه‌شنبه، ویدیویی از حضور آمبولانس در یک دبیرستان دخترانه در شهرری فراگیر شد؛ به گفته شاهدان، مدیر این مدرسه دانش‌آموزی را به دلیل سر دادن شعار «زن، زندگی، آزادی» کتک زده و سپس با فراخواندن ماموران، فضا متشنج شده است و تعدادی از دانش‌آموزان از شدت ترس بدحال شده‌اند.

در گلبهار مشهد، نیز اتفاق مشابهی رخ داد و معلم پرورشی یک مدرسه‌ دانش‌آموزی را به دلیل سر دادن شعار «مرگ بر خامنه‌ای» به‌شدت مواخذه کرده و قصد داشته است او را به پلیس تحویل دهد اما کادر اجرایی مدرسه مانعش شدند.

روز سه‌شنبه، ویدیوهایی از اعتراض‌های دانش‌آموزی در شهرهای کرج، اهواز، گرگان و مریوان نیز منتشر شد. دانش‌آموزان شعارهایی مانند «آزادی، آزادی، آزادی» و «ما همه مهسا هستیم، بجنگ تا بجنگیم» سر داده‌اند.

چهارشنبه، ۱۸ آبان، چهلمین روز کشته شدن قربانیان جمعه خونین زاهدان است. بسیاری از بازاریان و کسبه زاهدان از سه‌شنبه کسب‌وکارشان را تعطیل و اعتصاب کرده‌اند. فراخوان‌هایی هم برای تجمع‌های اعتراضی در همبستگی با کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان منتشر شده است؛ از جمله جوانان محلات تهران در بیانیه‌ای از مردم تهران و سایر شهرها دعوت کرده‌اند روز چهارشنبه از ساعت ۵ عصر در خیابان‌ها جمع شوند و «با شعار همیشگی زن، زندگی، آزادی و مرگ بر دیکتاتور و سرنگونی رژیم خون‌ریز همدلی و همبستگی خود را با سیستان و بلوچستان عزیز به نمایش بگذارند».

بنا بر اعلام سازمان‌های حقوق بشری در جمعه خونین زاهدان، دست‌کم ۹۰ تن کشته شدند که تعدادی از آنان کودک بودند. مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه اهل سنت زاهدان، در آستانه چهلمین روز کشتار مردم زاهدان در سخنانی گفته بود: «در طول ۴۳ سالی که از عمر انقلاب می‌گذرد، زنان، اقوام، مذاهب و اقلیت‌ها با تبعیض و نابرابری روبرو شدند.» او اعتراض زنان را نتیجه «نابرابری و عملکرد خشن» دانست و افزود: «برخوردهای خشن به‌گونه‌ای بوده است که شماری از فرزندان و دختران جان خود را از دست دادند.»