اعتراضات در ایران؛ اتحادیه اروپا ۲۹ فرد و سه نهاد را به فهرست تحریم‌های حقوق بشری اضافه کرد

ایران روز دوشنبه ۱۴ نوامبر مصادف با ۲۳ آبان در حالی در آستانۀ دو ماهگی اعتراضات سراسری قرار گرفته که به‌موازات برگزاری تجمعات و اعلام مخالفت‌ها با سیاست‌های جمهوری اسلامی به هر شکل ممکن و افزایش حمایت‌های جهانی از آن، حکومت نیز در تلاش است تا از تمام ابزار خود برای کنترل موج مخالفت‌ها استفاده کند.

بر این اساس روز گذشته هیأتی از سوی دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران متشکل از رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، دبیر شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب و دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس دینی اهل سنت، وارد استان سیستان و بلوچستان و مرکز آن، شهر زاهدان شد.

بنا بر گزارش میزان، این هیأت در جریان این سفر با «علمای شاخص اهل سنت استان از جمله مولوی عبدالحمید، اسماعیل‌زهی و مولوی عبدالصمد ساداتی» درباره حوادث اخیر استان گفتگو و با خانواده‌های «شهدای مدافع امنیت استان» دیدار کرده‌اند.

این سفر در حالی انجام شده که در جریان اعتراضات دوماهۀ استان سیستان و بلوچستان بیش از ۱۰۰ نفر کشته و شمار قابل توجهی نیز بازداشت شده‌اند.

بامداد دوشنبه همچنین امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در جریان گفتگو در برنامه‌ای که «ویژۀ حمایت از زنان ایرانی» در شبکه رادیویی «فرانس اینتر» تهیه شده بود، تحولات ایران را «بی‌سابقه» توصیف و بار دیگر بر حمایت خود از زنان ایران تاکید کرد.

این گفتگو در حالی انجام شده که در دو ماه اخیر دست‌کم ۷ شهروند فرانسوی دیگر در ایران بازداشت شده‌اند؛ به این ترتیب با احتساب بازداشت‌های پیشین (فریبا عادل‌خواه، بنژامن بری‌یر، سیسیل کوهلر و ژاک پاریس) شمار شهروندان محبوس این کشور در ایران به ۱۱ نفر می‌رسند.

تازه‌ترین اخبار و گزارش‌های اعتراض‌های ایران در روز دوشنبه (۱۴ نوامبر/۲۳ آبان) را در این صفحه دنبال کنید.

بریتانیا نیز همراستا با شرکای اروپایی خود ۲۴ مقام ایرانی را تحریم کرد

وزارت خارجه بریتانیا نیز عصر دوشنبه اعلام کرد که در هماهنگی با شرکای بین‌المللی خود، ۲۴ نفر از مقامات ایران از جمله عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و وحید مجید، رئیس پلیس سایبری ایران را «به دلیل نقض حقوق بشر» تحریم خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است که زارع پور به دلیل قطع اینترنت، غیرفعال کردن واتس‌اپ و اینستاگرام «به عنوان بخشی از سرکوب گستردۀ آزادی بیان و تجمعات مسالمت آمیز» تحریم شده است.

اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه «عاملان نقض حقوق‌ بشر در ایران» وضع کرد

اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۹ فرد و ۳ نهاد جدید را «به دلیل نقش آنها در مرگ مهسا امینی و واکنش خشونت‌بار به اعتراضات ایران» به فهرست تحریم‌شدگان این کشور اضافه کرد.

در میان تحریم شدگان جدید، نام چهار عضو گشت ارشادی که مهسا امینی را بازداشت کردند، سران استانی نیروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همچنین نام کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش «به دلیل نقش آنها در سرکوب وحشیانه اعتراضات» دیده می‌شود.

اتحادیه اروپا شبکه خبری «پرس تی‌وی» را نیز به عنوان مسئول تولید و پخش اعترافات اجباری بازداشت شدگان قرار داد.

وحید مجید، رئیس پلیس سایبری ایران به دلیل نقشش در دستگیری خودسرانۀ افرادی که در شبکه‌های اینترنتی از رژیم ایران انتقاد می‌کنند و احمد وحیدی، وزیر کشور نیز از دیگر تحریم شدگان جدید هستند.

تدابیر اتخاذ شده در چهارچوب این تحریم‌ها، شامل ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی‌های این افراد و نهادها همچنین ممنوعیت شرکت‌ها و شهروندان اروپایی از انجام پرداختهای مالی به آنها است.

اتحادیه اروپا صادرات تجهیزاتی که ممکن است در سرکوبهای داخلی یا کنترل‌های مخابراتی استفاده شود را نیز به ایران ممنوع کرد.

با مصوبه امروز این اتحادیه، شمار افراد و نهادهای ایرانی که تحت تحریمهای حقوق بشری بروکسل قرار می‌گیرند به ۱۲۶ فرد و ۱۱ نهاد افزایش می‌یابد.

در بیانیه‌ای که بروکسل در همین رابطه منتشر کرده، آمده است که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو ادامه استفاده گسترده و نامتناسب از زور علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز را محکوم می‌کنند و آن را «غیر قابل توجیه و غیرقابل قبول» می‌دانند. و تاکید دارند که مردم در ایران مانند هر جای دیگر، حق اعتراض مسالمت‌آمیز دارند.

هشدار رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دربارۀ اعتراضات اقتصادی پیش‌رو

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگویی که روز دوشنبه از سوی خبرگزاری ایلنا منتشر شد، تایید کرد که «بخش عمده‌ای از آنچه که موجب اعتراضات شده و گلایه‌ها و انتقادات به ارکان نظام را پدید آورده، به مشکلات و مسائل اقتصادی و معیشتی گره خورده است.»

او با تاکید بر ضرورت اقدام جدی دولت برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم گفت: «دشمن بیش از اینکه روی توان خودش برای نابودی جمهوری اسلامی ایران حساب کند، روی اشتباهات ما حساب کرده است و خیلی محکم ایستاده تا بتواند از این فضا بهره ببرد.»

پورابراهیمی در ادامه با اشاره به مشکلات ارزی هشدار داد که «موج جدیدی که ما پیش‌بینی می‌کنیم، سوار شدن بر اعتراضات اقتصادی جدید است که این را باید حتما مدیریت کنیم که ایجاد نشود.»
ایلنا

وزیر خارجه آلمان: هیچکس نباید در تهران، مشهد یا اصفهان فکر کند که می‌تواند جنایتی آنهم بدون دیدن عواقب آن انجام دهد

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان روز دوشنبه با انتشار مجموعه‌ای پیامهای توییتری با اشاره به تحولات ایران و نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد: «امروز اتحادیه اروپا یک پیام جدید و صریح به رژیم ایران در تهران می‌فرستد: اینکه حقوق بشر تقسیم ناپذیر است.»

او افزود: «ما تحریم‌هایی را تصویب کردیم که بویژه بر دایره قدرت سپاه پاسداران و تامین مالی آن تاثیر می‌گذارد…. و توانستیم جنایات ایران را در دستور کار شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار دهیم.»

خانم بربوک در پایان می‌نویسد: «هیچکس نباید در تهران، مشهد یا اصفهان فکر کند که می‌تواند جنایتی آنهم بدون دیدن عواقب آن انجام دهد. اروپا و جهان در حال تماشا هستند…»

کامران ملک مطیعی خطاب به سرکوبگران: به فکر خرید چمدان و یادگیری زبان اسپانیایی برای رفتن به ونزوئلا باشید

کامران ملک‌مطیعی، بازیگر، مجری و دوبلر ایرانی با انتشار یک پیام ویدئویی خطاب به سرکوبگران اعتراضات مردمی می‌گوید: «می‌بینید که می‌زنید و می‌کشید و باز مردم می‌آیند… این آب در هاون کوبیدن است… به جای این، کار مفید انجام دهید.»
او در ادامه می‌گوید که بهتر است سرکوبگران بگردند و چمدان مناسب پیدا کنند؛ زیرا «سفر در پیش دارند» و بروند در کلاس‌های زبان اسپانیایی ثبت نام کنید زیرا «تنها کشوری که آنها را راه می‌دهد، ونزوئلا است.»