بیش از ۱۲۰ هنرمند و فعال فرهنگی خواستار آزادی توماج صالحی شدند

توماج صالحی در پی انتقادات تند از نهادهای امنیتی ایران درباره سرکوب و بازداشت معترضان، حدود دو هفته پیش بازداشت شد

۱۲۶ هنرمند، شاعر، نویسنده، فعال مدنی، فرهنگی و رسانه‌ای با امضای نامه‌ای خواستار آزادی توماج صالحی، خواننده منتقد رپ، شدند.

در این نامه که روز یکشنبه ۲۲ آبان منتشر شد، آمده است که «شکنجه و آزار توماج باید پایان یابد و آزاد شود».

این خواننده رپ ایرانی در پی انتقادات تند از نهادهای امنیتی ایران درباره سرکوب و بازداشت معترضان، حدود دو هفته پیش بازداشت شد.

فعالان هنری و مدنی در نامه خود نیز به این موضوع اشاره کرده و گفته‌اند او در «میدان جنگ»، فریادِ «درد» رنجبران بود و برافروخته از «ترکمنچای»، تاجرانِ جان‌هایِ مردمان را به «سوراخ موش» حوالت می‌داد: توماج می‌دانست و می‌دید که قصد شکارش کرده‌اند، اما بی‌‌پروا از خودکامگی و نابرابری می‌غرید و گرمِ رزم و زندگی بود.

این بیانیه می‌افزاید: توماج صدای مردم است و ندای ملت خاموش نمی‌شود: اکنون صدای او باشیم، که اگر آزاد بود بر شکنجه‌ها و احکامِ اعدامِ معترضان می‌خروشید و رهایی‌شان را طلب می‌کرد.

هنرمندان و فعالان فرهنگی یاد شده تصریح کرده‌اند: «جسم و جان توماج را نشانه رفته‌اند، به انتقام این که بانگِ رسایِ مردم بوده است. شکنجه و مجازات توماج، خط قرمز ماست. توماج باید آزاد شود».

توماج صالحی روز ۲۱ شهریور پارسال نیز در پی انتشار چند ترانه اعتراضی در خانه‌اش بازداشت و چند روز بعد با قرار کفالت آزاد شده بود.