وزیر خارجه آمریکا: ایالات متحده «به‌دنبال پاسخگو کردن مسئولان خشونت است»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نسبت به گزارش‌ها درباره تشدید سرکوب اعتراضات مردمی در ایران و به خصوص مهاباد ابراز نگرانی کرد.

بلینکن، دوشنبه 30 آبان، در توییتی نوشت: «به شدت نگران گزارش‌ها در خصوص اقدامات مقام‌های ایرانی هستم که خشونت‌ها علیه معترضان، به‌ویژه در شهر مهاباد را شدت بخشیده‌اند.»وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت که ایالات متحده «به‌دنبال پاسخگو کردن مسئولان خشونت است و همچنان از مردم ایران حمایت می‌کند.»مهاباد روز شنبه پس از مراسم خاکسپاری کمال احمدپور، از کشته‌شدگان اعتراضات جاری، صحنه تظاهرات گسترده مردم بود. فعالان حقوق بشر در روزهای گذشته وضعیت این شهر را «جنگی»‌ توصیف کرده و نسبت به کشتار «بی‌رحمانه» حکومت جمهوری اسلامی در مناطق کردنشین هشدار داده‌اند.

بنا به گزارش‌ها نیروهای امنیتی به‌طور گسترده با خودورهای زرهی و سلاح‌های سنگین در مهاباد مستقر شده‌اند.

بر اساس آخرین گزارش‌های حقوق بشری از 26 شهریور تا شامگاه یک‌شنبه 29 آبان، در اعتراضات ایران دست‌کم 419 نفر کشته شدند که 60 تن از آنها کودک بودند.شماری از نهادهای حقوق بشری همزمان با اعزام نیروهای نظامی به مناطق کردنشین ایران، می‌گویند که در شبانه‌روز گذشته دست‌کم پنج تن از جمله یک نوجوان ۱۶ ساله به ضرب گلوله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

در این مدت 17451 معترض هم بازداشت شده‌اند که تنها هویت 3024 نفر از آنها مشخص شده ‌است.