ایستادگی مردم جوانرود با سنگ مقابل کلاشنیکف‌،تسلیحات نیمه‌سنگین و شیمیایی حکومت

در دهمین هفته از خیزش سراسری مردم ایران، برخی شهرهای کردنشین، تهران و تعدادی دیگر از شهرهای ایران، صحنه برگزاری تجمع‌های اعتراضی مردم و سرکوب‌های شدید حکومتی بودند.

تجمع‌های خیابانی دوشنبه ۳۰ آبان، پس از باخت تیم ملی ایران مقابل انگلستان آغاز شد و با شعارهای شبانه که تا پس نیمه شب همچنان که از بام‌ها و پنجره‌ خانه‌ها شنیده می‌شد، ادامه یافت.

مردم تهران در مناطق مختلف از جمله گیشا، اندیشه، پیروزی، پاسداران، اکباتان، شیراز، افسریه، ولی‌عصر، چیتگر و فردوس، عصر دوشنبه به خیابان آمدند و از باخت تیم ملی ایران مقابل انگلستان ابراز شادمانی کردند. اعضای تیم ملی فوتبال به دلیل دیدار با ابراهیم رئیسی و امتناع از ایستادن کنار مردم، هدف انتقاد‌های شدید قرار گرفته‌اند.

بر اساس روایت شاهدان عینی، عوامل حکومت در منطقه پیروزی تهران به معترضان حمله کرده‌اند. همچنین گفته می‌شود برق این منطقه در ساعت‌های پایانی شب قطع بود.

ویدیوها و تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی از برگزاری تجمع‌های اعتراضی در شاهین‌شهر، قم، مشهد، همدان، زنجان، کرج، ایذه و بوشهر حکایت دارد.تظاهرات ضدحکومتی در شهرهای کردنشین ایران، صبح دوشنبه با خاکسپاری جان‌باختگان روزهای پیش آغاز شد و تا ساعت‌های پایانی شب ادامه یافت. ویدیوهایی که از شهرهای مختلف کردنشین از جمله جوانرود منتشر شد، نشان می‌دهد که ماموران سرکوب جمهوری اسلامی ایران مردم بی‌دفاع را به رگبار بسته‌اند و خیابان‌های این شهر به صحنه یک جنگ تمام‌عیار میان مردم و حکومت تبدیل شده‌اند.

تصاویر متعددی هم از پوکه‌ گلوله‌های جنگی که به سوی مردم شلیک شده‌، در فضای مجازی منتشر شده است. حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر با انتشاری تصویری از به کارگیری مسلسل سنگین علیه مردم مناطق کردنشین خبر داد. برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی هم نوشتند که مردم جوانرود با سنگ مقابل دوشکا و کلاشنیکف‌های حکومت ایستادند.

ویدیوهای که روز دوشنبه از جوانرود منتشر شد، اوج سرکوب مردم را به دست نیروهای سرکوبگر و انتظامی اثبات می‌کند. در این ویدیوها، تعدادی از معترضان را می‌بینیم که زخمی‌ شده‌اند و صدای ممتد تیراندازی شنیده می‌شود. تنها مرکز درمانی این شهر نیز با اندک امکانات موجود مملو از مجروحان و خانواده‌های آنان است.

بر اساس گزارش‌های محلی، نیروهای سرکوب علیه مردم از گاز اعصاب استفاده کرده‌اند. مجروحان به خون نیاز مبرم دارند اما سپاه تمامی مسیرهای ورودی به جوانرود را مسدود کرده و این باعث شده است کمک‌رسانی به زخمی‌ها و ارسال خون برای آنان از شهرهای دیگر با اختلال مواجه شود. گفته می‌شود برخی زخمی‌ها به دلیل مسائل امنیتی اصلا به مراکز درمانی مراجعه نکرده‌اند.بر اساس ویدیوهایی که از سرکوب معترضان کُرد در شهر «جوانرود» در استان کرمانشاه منتشر شده، نیروهای نظامی و سرکوب‌‌گر‌ رژیم جمهوری اسلامی به‌جای گاز اشک‌آور معمولی از گاز سبز‌رنگی که گفته می‌‌شود، گاز «هگزاکلرواتان» و عامل «اعصاب» است، علیه مردم معترض استفاده می‌کنند.

«فکت‌نامه»، رسانه‌ فارسی‌زبانی که به راستی‌آزمایی حوادث و اظهارنظرها در ایران می‌پردازد، در حساب «توئیتر‌» خود با انتشار یکی از این ویدیوها نوشته است: «گاز استفاده شده در این ویدیو هگزاکلرواتان، احتمالا یک عامل اعصاب است که موقتا فعالیت سیستم عصبی مرکزی را مختل می‌کند. بعد از شلیک، یک واکنش دو مرحله‌ای در کپسول ایجاد می‌شود که در آن کلر با فلز روی ترکیب شده و «کلرید‌ روی» می‌دهد که گازی به رنگ سبز کمرنگ است.»استفاده از گاز موسوم به گاز اعصاب در شهر جوانرود در حالی گزارش می‌شود که از صبح روز دوشنبه 30 آبان‌ماه، گزارش‌هایی از سرکوب گسترده و مرگبار شهروندان معترض در دو شهر جوانرود و پیرانشهر در کرمانشاه و آذربایجان غربی منتشر شده است.«شبکه حقوق بشر کردستان» نیز به نقل از شاهدان عینی نوشته است که نیروهای سپاه پاسداران در برخی از نقاط شهر جوانرود با سلاح نیمه‌سنگین «دوشکا» مردم را هدف قرار داده‌اند.

همچنین گزارش‌ها و ویدیوهایی از به رگبار بستن معترضان در جوانرود منتشر شده و فعالان حقوق‌بشر کردستان نوشته‌اند تاکنون چندین شهروند کُرد کشته و مجروح شده‌اند. به‌دلیل قطع کامل اینترنت و عدم امکان دسترسی به اطلاعات میدانی، هنوز از تعداد دقیق کشته شدگان اطلاعی در دست نیست، ولی سازمان‌های حقوق‌بشری کرد، هویت «تحسین میری»، یکی از کشته شدگان اعتراضات جوانرود را تایید کرده‌اند.

در روزهای گذشته، ویدیوهایی از حمل تجهیزات زرهی و خودروهای سرکوب که از تهران عازم کردستان و شهر مهاباد بودند، منتشر شده است.

در ده هفته اخیر، معترضان در تمامی شهرهای ایران و به خصوص در شهرهای دو استان کردستان و بلوچستان، به‌رغم تداوم سرکوب خونین به اعتراضات ضد‌حکومتی خود برای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی ادامه داده‌اند.

سپاه پاسداران ایران در واکنش به اعتراضات آزادی‌خواهانه مردم کرد که در همگامی با خیزش ضد‌حکومتی در داخل ایران ادامه دارد، مقر احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی را در خاک اقلیم کردستان عراق و در نزدیکی شهر اربیل هدف حملات موشکی، پهپادی و توپ‌خانه‌ای خود قرار داده است.