چگونه جمهوری اسلامی تلاش می‌کند با تحریک ناسیونالیسم خیزش مردمی را به بیراهه بکشاند؟

برخی کارشناسان سیاسی در گفتگو با شبکه «فاکس نیوز» گفته‌اند جمهوری اسلامی که طی سه ماه اخیر تحت فشار شدید خیزش انقلابی مردم ایران قرار داشته است، تلاش می‌کند با استفاده از نوسیونالیسم و «قوم‌گرا» خواندن جنبش‌های اعتراضی ملیت‌های ایران خصوصا کُردها و بلوچ‌ها، خیزش مردمی را به بیراهه بکشاند و خاموش کند.
بنا به گزارش این شبکه، خیزش ضدحکومتی که در پی قتل مهسا امینی، دختر 22 ساله کُرد به دست گشت ارشاد، کُردهای ایران را به خروش درآورد، و اعتصابات و تظاهراتی که از مناطق کُردنشین ایران آغاز شد، طی سه ماه اخیر به سرتاسر ایران گسترش یافت و اکنون موجودیت رژیم را شدیدا به چالش کشیده است.
کارشناسان به «فاکس نیوز» گفته‌اند که رژیم ایران تلاش کرده خیزش انقلابی را به «تفرقه‌افکنی اتنیکی» تقلیل دهد و باقی مردم ایران را از همبستگی با نیروهای اتنیکی مثل کُردها بازدارد، اما از آنجایی که در این کار ناموفق مانده است، با حملات مداوم به اقلیم کُردستان عراق به دنبال «دشمن‌سازی خارجی» برای سرکوب اعتراضات است.
منابع آگاه به «فاکس نیوز» اطلاع داده‌اند که تهران طی روزهای اخیر در حال «لابیگری» نزد دولت جدید بغداد، که تحت سلطه جناح‌های طرفدار رژیم ایران است، بوده تا با تحت فشار قرار دادن مقامات اقلیم کُردستان، احزاب کُرد ایرانی مخالف رژیم ایران مثل «حزب دمکرات کردستان ایران» و «حزب کومله کردستان ایران» را از شمال عراق اخراج کنند.
کارشناسان همچنین به «فاکس نیوز» گفته‌اند که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، نیز که دولت وی در وضعیت «بحران اقتصادی» قرار دارد، تلاش کرده با حمله به مناطق کُردنشین سوریه و عراق توجه عموم را از مشکلات داخلی خود منحرف کند. به گفته آنها، اردوغان می‌خواهد در انتخابات آینده از «کارت ناسیونالیسم» استفاده کند.