تظاهرات شبانه در تهران در اعتراض به اعدام محسن شکاری

شب گذشته شماری از شهروندان تهران در چندین منطقه، در اعتراض به اعدام محسن شکاری، از معترضان بازداشت‌شده در اعتراضات سراسری تظاهرات ضدحکومتی برگزار کردند.

قوه قضائیه ایران صبح پنج‌شنبه 17 آذر محسن شکاری را به دلیل «بستن خیابان ستارخان» اعدام کرد.

در اعتراض به اعدام این جوان معترض، شهروندان تهرانی در خیابان ستارخان پایتخت با سر دادن شعار «مرگ بر دیکتاتور» خواستار رهایی و سرنگونی رژیم ولایت فقیه شدند

معترضان همچنین در جریان تظاهرات دیشب در ستارخان شعارهای «می‌کشم، می‌کشم، آنکه برادرم کشت» و «مرگ بر خامنه‌ای» سردادند.تصاویر ویدیویی حاکی است که جمعی از مردم تهران شامگاه پنج‌شنبه هفدهم آذر ماه در چندین منطقه از خیابان ستارخان با برپایی تجمع ضد حکومتی، و سر دادن شعار «می‌کشم، می‌کشم، آنکه برادرم کشت»، به اعدام محسن شکاری، از معترضان بازداشت شده در اعتراضات سراسری، اعتراض کردند.

خیابان ستارخان تهران همان منطقه‌ای است که محسن شکاری پس از شرکت در تجمع اعتراضی شامگاه سوم مهر ماه در این منطقه، بازداشت شد.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی این معترض ۲۳ ساله را به دلیل «بستن خیابان ستارخان» در جریان تجمع اعتراضی سوم مهر ماه به «محاربه» متهم کرد. حکم اعدام این جوان معترض از سوی ابوالقاسم صلواتی رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران صادر شد و این حکم بامداد پنج‌شنبه با اعدام محسن شکاری اجرا شد.

در اعتراض به اعدام این جوان معترض، جمعی از مردم معترض از اوایل شامگاه پنج‌شنبه با تجمع در مناطق مختلفی از خیابان ستارخان و خیابان‌های اطراف آن شعار «محسن ما رو بردن، جنازه‌شو آوردن» سردادند.

معترضان همچنین در جریان تظاهرات شامگاه پنج‌شنبه در ستارخان اقدام به سردادن شعار «می‌کشم، می‌کشم، آنکه برادرم کشت» و «مرگ بر خامنه‌ای» کردند.در تقاطع خیابان خسرو و ستارخان نیز جمعی از معترضان با برپایی تجمع و سردادن شعارهای ضد حکومتی به اعدام محسن شکاری اعتراض کردند.

اعتراضات در مناطق مختلف خیابان ستارخان تا ساعت‌های پایانی شامگاه پنج‌شنبه همچنان ادامه داشت و همزمان در چند منطقه دیگر از جمله شهرک چیتگر و اکباتان نیز مردم با برپایی تجمع، اقدام به سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و همچنین شعار «محسن ما رو بردن، جنازه‌اش رو آوردن» کردند.

در شهرک اکباتان نیز جمعی از مردم با برپایی آتش و شکل دادن تجمع اعتراضی به سردادن شعارها علیه جمهوری اسلامی پرداختند و به کشتار و سرکوب مردم در سراسر ایران و همچنین اعدام محسن شکاری اعتراض کردند.

در تعداد دیگری از مناطق تهران و دیگر شهرهای ایران نیز شامگاه پنج‌شنبه مردم با برپایی تجمع و تظاهرات به اعدام محسن شکاری اعتراض کردند.

حساب توییتری «1500 تصویر» که اخبار اعتراضات ایران را منتشر مى‌کند، تصاویری منتشر کرد که لحظه باخبر شدن خانواده محسن شکاری از اعدام فرزندشان را نشان می‌دهد.

در پی اعدام این جوان معترض 23 ساله، سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا این اقدام جمهوری اسلامی را به شدیدترین لحن محکوم کردند.

پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا هم در واکنش به اعدام محسن شکاری ضمن محکوم کردن این اقدام در توییتی نوشت «ما از جمهوری اسلامی می‌خواهیم فورا اعدام‌ها را متوقف کند.»

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به اعدام محسن شکاری، شهروند 23 ساله ایرانی توسط قوه قضائیه جمهوری اسلامی، صدور مجازات اعدام را «تلاش مذبوحانه» حاکمیت برای توقف اعتراضات سراسری در این کشور خواند.

به گفته عفو بین‌الملل، جامعه جهانی باید فورا از مقامات جمهوری اسلامی بخواهد تا از مجازات اعدام به عنوان وسیله‌ای برای سرکوب سیاسی معترضان استفاده نکنند.

«سازمان حقوق بشر ایران» نیز ضمن محکوم کردن اعدام محسن شکاری، خواستار اقدام فوری جامعه جهانی برای توقف «اعدام» معترضان توسط جمهوری اسلامی شد.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در واکنش به اعدام این معترض، گفت اعدام او «پس از محاکمه در بی‌دادگاه حکومت باید با واکنش بسیار قوی روبه‌رو شود.»

اعدام این زندانی درحالی صورت گرفت که تنها 75 روز از بازداشت او سپری شده بود و در مراحل دادرسی و محاکمه به وکیل اختیاری دسترسی نداشت.

شکاری اولین معترض اعدامی در جریان اعتراضات سراسری جاری به‌شمار می‌رود.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، شمار محکومان به اعدام از میان شهروندان بازداشتی در جریان اعتراضات سراسری جاری تا‌کنون به دست‌کم 11 نفر رسیده است.
محسن شکاری در بهشت زهرا
پیکر محسن شکاری روز جمعه، ۱۸ آذرماه، با حضور سنگین نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

اکانت توئیتری ۱۵۰۰ تصویر روز جمعه نوشت: «پس از ۲۴ ساعت، به‌شرط عدم اطلاع‌رسانی و فقط با حضور چند نفر محدود از اعضای خانواده، محسن شکاری در قطعه ۹۲ بهشت‌ زهرا در میان تعداد زیادی از نیروهای جمهوری‌اسلامی به خاک سپرده شد.»

انتقاد جاوید رحمان از نقض روند عادلانه محاکمه در ایران
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور ایران خبر اعدام محسن شکاری را «شوکه‌کننده» خواند و این اقدام را نشانه عزم مقامات جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد «ترس و وحشت میان مردم» عنوان کرد.

جاوید رحمان در ویدئویی اعدام محسن شکاری را کار سپاه پاسداران اعلام کرد و گفت که این نهاد نظامی همواره «روند درست و عادلانه محاکمه را نقض می‌کند».

او با بیان این که از شنیدن خبر اعدام آقای شکاری «وحشت‌زده»، «عصبانی» و «شوکه» شده گفت که این معترض «زیر شکنجه ناچار به اعتراف اجباری شده و روند محاکمه و اعدام او کمتر از دو ماه و نیم طول کشیده است.»

پکا هاویستو،‌ وزیر خارجه فنلاند، در تماس تلفنی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی رفتار حکومت با مردم معترض و اعدام محسن شکاری را محکوم کرد.

وزیر خارجه فنلاند در این گفت و گو خواستار آزادی تمام کسانی شد که در جریان اعتراضان جاری در ایران، ناعادلانه دستگیر و زندانی شده‌اند.

۱۲ کارشناس مستقل حقوق بشر سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای مشترک اعدام محسن شکاری را محکوم کرده و درباره اتهام‌هایی که برای معترضان حکم اعدام در پی دارد ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه نسبت به امنیت جانی توماج صالحی و سامان یاسین، دو هنرمند معترض بازداشت شده نیز ابراز نگرانی شده است.

جوزپ بورل : وحشت‌زده شدم
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنج‌شنبه با انتشار توئیتی نوشت از اعدام محسن شکاری، اولین مورد اعدام در رابطه با اعتراضات ایران، «وحشت‌زده شده» و این مسئله در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اجلاس شورای امور خارجه به بحث گذاشته خواهد شد: «با تاکید نحوه مدیریت اعتراضات از سوی مقامات جمهوری اسلامی و لزوم احترام به حقوق اساسی مردم.»

جوزپ بورل تاکید کرد: «اتحادیه اروپا مخالف حکم اعدام در هر شرایطی است.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه اعدام محسن شکاری را «ناعادلانه و وحشیانه» خواند و گفت که این یک تلاش منفی برای ارعاب مردم شجاع ایران است.

جیک سالیوان در توئیتی ضمن ابراز همدردی با خانواده این معترض اعدام شده گفت: «ما رژیم ایران را برای خشونت وحشیانه‌ای که علیه مردم خود روا می‌دارد، پاسخگو می‌کنیم».

وزارت خارجه آمریکا: در مرگ محسن شکاری سوگواریم
وزارت خارجه ایالات متحده روز پنجشنبه به خبر اعدام محسن شکاری، معترض ۲۳ ساله، توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی واکنش نشان داد و آن را نشانه «تشدید سبعانه» تلاش حکومت ایران برای سرکوب مخالفت‌ها و اعتراضات دانست.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که ما در مرگ محسن شکاری «سوگواریم» و به عزیزان او تسلیت می‌گوییم.

این بیانیه می‌افزاید: رژیم جمهوری اسلامی «هزاران نفر از مردم را به‌دلیل شرکت در اعتراضات بازداشت کرده است. برای بسیاری از آن‌ها احکام سنگینی از جمله مجازات اعدام، در محاکمه‌های ساختگی که فاقد روند دادرسی بوده، صادر شده ‌است».

وزارت خارجه آمریکا این «احکام ظالمانه» و فقدان دادرسی شفاف برای متهمان را قویا محکوم کرده است.

در بیانیه یاد شده هدف از احکام صادره از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، «ارعاب» مردم و سرکوب مخالفت‌ها عنوان شده است و «این‌که به سادگی نشان می‌دهد رهبران ایران از مردم خود و حقیقت هراس دارند».

وزارت خارجه ایالات متحده می‌گوید همزمان که رهبری ایران به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان مسالمت‌جو ادامه می‌دهد آن‌ها باید بدانند که جهان نظاره‌گرشان است.

این بیانیه در پایان تاکید کرده که ایالات متحده به همکاری با متحدان و شرکای خود برای مقابله با نقض حقوق بشر در ایران هم به صورت علنی و هم در پشت صحنه ادامه می‌دهد.