آمریکا سه ناقض حقوق‌بشر در ایران را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا همزمان با روز جهانی مقابله با فساد و در آستانه روز جهانی حقوق‌بشر از تحریم 40 فرد، از جمله 3 تن از مقامات رژیم جمهوری اسلامی که در سرکوب معترضان ایرانی نقش دارند، خبر داد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی وزارت خزانه‌داری آمریکا که روز جمعه 18 آذرماه، در وب‌سایت این وزارت‌خانه منتشر شده، نام این سه مقام ایرانی، «علی‌اکبر جوادیان»، فرمانده نیروی انتظامی کرمانشاه، «ابراهیم کوچک‌زایی» فرمانده انتظامی شهرستان چابهار و «الله‌کرم عزیزی»، رئیس زندان رجایی‌شهر کرج، اعلام شده است.

بنا بر این گزارش، جوادیان به‌دلیل سرکوب و کشتار معترضان، از جمله کودکان در کرمانشاه، کوچک‌زایی به‌دلیل تجاوز به یک دختر 15 ساله بلوچ و عزیزی نیز به‌دلیل سرکوب و شکنجه معترضان بازداشت شده و زندانیان محبوس در زندان رجایی شهر، تحت تحریم قرار گرفته‌اند.

همزمان، برایان نلسون، معاون امور تروریسم وزارت خزانه داری آمریکا نیز اعلام کرده که علت اعمال این تحریم‌ها فشار بر افراد فاسد و ناقضان حقوق بشر است که با همدیگر در سوءاستفاده از نقص‌های سیستم مالی جهان همکاری می‌کنند.

او در این‌باره گفته است: «بازیگران فاسد و ناقضان حقوق بشر، هر دو به نقص‌های سیستم مالی بین‌المللی برای انجام فعالیت‌های خود متکی هستند. طی یک سال گذشته، وزارت خزانه‌داری مبارزه با فساد و نقض جدی حقوق بشر را از جمله از طریق استفاده از تحریم‌های مالی و رسیدگی به آسیب‌پذیری‌ها در سیستم‌های مالی ایالات متحده و بین‌المللی، اولویت اصلی خود قرار داده است. با افشای رفتارهای فاحش این بازیگران، می‌توانیم به مختل کردن فعالیت‌های آن‌ها، از بین بردن شبکه‌هایشان و محروم کردن آنها از منابع کمک کنیم.»

آمریکا تاکنون در پنج بسته تحریمی حقوق‌بشری، دستگاه سرکوب رژیم جمهوری اسلامی را که تاکنون دست‌کم 470 معترض، از جمله 63 کودک زیر سن قانونی را کشته‌ است، هدف قرار داده است.

بنا بر این تحریم‌های این افراد حق ورود به خاک آمریکا را نداشته و دارایی‌های نهادهای تحریم‌ شده نیز مسدود می‌شوند.