موضع یکپارچه آمریکا و کانادا علیه خشونت جنسی رژیم بر زنان معترض در ایران

آمریکا و کانادا در بیانیه‌ای مشترک، ضمن ابراز نگرانی شدید از گزارش‌هایی مبنی بر اعمال خشونت‌های جنسی از سوی نیروهای سرکوب رژیم جمهوری اسلامی علیه معترضان زن در ایران، کشتار معترضان از جمله ده‌ها کودک و بازداشت خودسرانه ده‌ها هزار نفر از مردم ناراضی در این کشور را محکوم کردند.

این بیانیه مشترک که در پی انتشار گزارش‌هایی تحقیقی در رسانه‌های معتبر غربی چون «نیویورک تایمز» و «گاردین»، صادر شده، بر یکپارچگی مواضع دو کشور آمریکا و کانادا در حمایت از معترضان ایرانی و عزم آن‌ها برای پاسخگو کردن مقامات، سرکوب‌گران و ناقضان حقوق‌بشر در ایران، تاکید کرده است.

بر اساس گزارشی که روز جمعه 18 آذر در وب‌سایت دولت آمریکا منتشر شده، کانادا و ایالات متحده اعلام کرده‌اند که در محکوم کردن اقدامات خشونت‌آمیز وحشیانه جمهوری اسلامی ایران علیه معترضان مسالمت‌‌جو و سرکوب مداوم مردم ایران موضع متحدی دارند.آن‌ها همچنین نوشته‌اند که «ظلم و ستم فراگیر» رژیم جمهوری اسلامی و «خشونت دولتی علیه زنان» را محکوم کرده و خواستار «واکنش مداوم» جامعه جهانی در این‌باره شده‌اند.

آمریکا و کانادا همچنین با تاکید بر اقدامات تحریمی هماهنگ این دو کشور، اعلام کرده‌اند که این تحریم‌ها در حالی اعمال می‌شوند که «رهبری ایران گستاخانه به اعمال خشونت علیه مردم خود ادامه می‌دهد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای امنیتی صدها معترض مسالمت‌‌جو از جمله ده‌ها کودک را کشته‌اند و هزاران ایرانی را به‌طور خودسرانه بازداشت کرده‌اند تا صدای اعتراض مردم ایران را خاموش کنند.»

آن‌ها همچنین خشونت جنسی اعمال شده بر معترضان زن، از جمله تجاوز و آزار جنسی و شلیک به اندام‌های جنسی زنان را «وسیله‌ای شنیع برای سرکوب اعتراضات» خوانده و نسبت به صدور احکام سنگین زندان و اعدام برای معترضان، ابراز نگرانی کرده‌اند.

آمریکا و کانادا همچنین با تاکید بر حق آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز، به‌عنوان حقوق‌بشر معترضان ایرانی، خواهان توقف اعمال خشونت نیروهای سرکوب‌گر رژیم جمهوری اسلامی علیه معترضان شده‌اند.

آمریکا و کانادا در حالی این بیانیه مشترک را صادر کرده‌اند که پیش‌تر هر یک به‌تنهایی چندین بسته تحریمی علیه ناقضان حقوق‌بشر و سرکوب‌گران معترضان در ایران اعمال کرده‌اند.

همچنین آمریکا اعلام کرده در تلاش است که جمهوری اسلامی ایران را از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد که یک نهاد بین‌المللی برای ایجاد برابری جنسیتی در جهان است، اخراج کند.