واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی به اعدام مجیدرضا رهنورد

به دنبال اعدام مجیدرضا رهنورد، جوان معترضی که در جریان اعتراضات سراسری، در مشهد بازداشت و صبح امروز اعدام شد، شماری از مقامات کشورهای مختلف به این اقدام جمهوری اسلامی واکنش نشان دادند.

آنالنا بربوک،‌ وزیر خارجه آلمان که برای شرکت در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل است، دوشنبه 21 آذر، اعدام مجیدرضا رهنورد را «به شدت» محکوم کرد.

بربوک گفت: «این اعدام‌ها تلاشی آشکار برای ترساندن مردم است نه به این خاطر که افراد جرمی مرتکب شده باشند بلکه صرفا نظرات خود را در خیابان بیان می‌کنند و می‌خواهند مانند ما در آزادی زندگی کنند.»در همین راستا، هانا نیومن، نماینده پارلمان اروپا با انتشار عکسی از رهنورد خبر اعدام این معترض اعدام‌شده توسط جمهوری اسلامی را مصداق «قساوت مطلق» دانست.

نیومن، در توییتی نوشت: «دومین معترض در ایران اعدام شد. آن‌ها صبح به خانواده‌اش تلفن زده و اعدام او را اطلاع دادند. گفتند خودمان خاکسپاری را انجام می‌دهیم. والدین رهنورد حتی نتوانستند او را برای آخرین بار ببینند. این قساوت مطلق است.»

مارگوت والستروم، وزیر خارجه پیشین سوئد هم در واکنش به اعدام «وحشیانه» مجیدرضا رهنورد، تأکید کرد که محکومیت این اقدام «شیطانی» کافی نیست.

او در توییتی خاطرنشان کرد، جامعه جهانی باید سپاه پاسداران را به عنوان سازمانی تروریستی معرفی کند.

والستروم همچنین خواستار توقیف دارایی‌های جمهوری اسلامی، اعمال ممنوعیت سفر برای مقامات این کشور و همچنین باطل‌شدن ویزای آن‌ها و خانوادیشان برای اقامت در کشورهای خارجی شد.

نوربرت روتگن، نماینده پارلمان آلمان هم در توییتی ضمن محکوم کردن اعدام رهنورد نوشت که سپاه باید در فهرست «گروه‌های تروریستی» اتحادیه اروپا گنجانده شود.

امانوئل مورل، نماینده فرانسوی پارلمان اروپا هم با بازنشر خبر روزنامه «لیبراسیون» درباره اعدام این جوان معترض نوشت: «او [مجیدرضا رهنورد] تنها 23 سال داشت. در دادگاهی نمایشی و فوری به اعدام محکوم شد.»مسعود قره‌خانی، رییس پارلمان نروژ، در توییتی با اشاره به اعدام مجیدرضا رهنورد و محسن شکاری و همچنین محکوم شدن افراد دیگری به اعدام نوشت که «وحشیگری» جمهوری اسلامی افزایش می‌یابد، «صدای آنان باشیم».

همچنین در نشست روز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا تحریم‌های بیشتری علیه مقامات دخیل در سرکوب اعتراضات ایران تصویب خواهد شد.

پکا هاویستو، وزیرخارجه فنلاند گفت که در این نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره اعدام معترضان در ایران بحث و تحریم‌های جدیدی را تصویب می‌کنند.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، بامداد دوشنبه 21 آذر از اعدام مجیدرضا رهنورد، در ملا عام در مشهد خبر داد.

حساب توییتری «1500 تصویر»، اندکی بعد نوشت که ماموران جمهوری اسلامی بدون اطلاع خانواده رهنورد، پیکر او را در قطعه 66 «بهشت‌ رضا» در مشهد خاکسپاری کردند.

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی شماری از شهروندان معترض به اعدام این جوان امروز با تجمع در محل دفن او شعار‌هایی از جمله «شهید میهن، مجیدرضا رهنورد» سر دادند.

این دومین مورد اجرای حکم اعدام در رابطه با اعتراضات جاری در ایران است. پیشتر جمهوری اسلامی، در 17 آذر، محسن شکاری، یکی دیگر از معترضان بازداشتی را اعدام کرد.