میرسلیم: معترضان ده روز بعد از دستگیری باید اعدام شوند؛ «۴۹۳ نفر» در اعتراضات کشته شده‌اند

شعار اصلی معترضان در ایران یعنی «زن، زندگی، آزادی» شامگاه سه شنبه ۲۲ آذرماه بر دروازه براندنبورگ برلین نورپردازی شد.

وزیر اطلاعات مخالفان حکومت در خارج کشور را تهدید کرد
امام‌جمعه اصفهان: مردم برای دفاع از حجاب وظیفهٔ آتش‌به‌اختیار دارند
«سناریوسازی امنیتی» برای شماری از هنرمندان و ورزشکاران بازداشتی
بازداشت دست‌کم ۵۸ روزنامه‌نگار در جریان سرکوب اعتراضات
میرسلیم خواستار اعدام فوری معترضان شد

وزیر اطلاعات مخالفان حکومت در خارج کشور را تهدید کرد
وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ۲۲ آذرماه، همزمان با دومین سالروز اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز، معترضان را تهدید به عملیات برون‌مرزی کرد.

اسماعیل خطیب در گفت‌و‌گو با تلویزیون حکومتی گفت «کسانی که به مردم و کشور آسیب‌ زده‌اند، هر کجای دنیا که باشند، مجازات می‌شوند» و افزود «هرکس در آشوب و اغتشاش علیه مردم نقش داشته، مجازات خواهد شد».

این از صریح‌ترین تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه معترضان است که از آن‌ها به‌عنوان «اغتشاشگر» نام می‌برند و به «آشوب و اغتشاش» علیه مردم متهم‌شان می‌کنند.

اظهارات وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در حالی مطرح می‌شود که نگاهی به خاستگاه اجتماعی معترضان و بازداشت‌شدگان نشان می‌دهد اغلب آنان بدون وابستگی سیاسی و حزبی، تنها به دلیل فشارهای ناشی از سوء‌مدیریت در حاکمیت، در اعتراضات شرکت کرده‌اند.

اظهارات وزیر اطلاعات یکی از صریح‌ترین تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه معترضان است
بیشتر در این باره:
در دومین سالروز اعدام روح‌الله زم، وزیر اطلاعات مخالفان حکومت در خارج را تهدید کرد

امام‌جمعه اصفهان: مردم برای دفاع از حجاب وظیفهٔ آتش‌به‌اختیار دارند
سید ابوالحسن مهدوی، امام‌جمعه موقت اصفهان و عضو مجلس خبرگان رهبری، در جمع زنانی که خود را «مطالبه‌گر عفاف و حجاب» می‌خوانند، تهدید کرد که اگر مسئولان نظام در مورد حجاب اجباری به وظیفهٔ خود عمل نکنند، «مردم متدین وظیفهٔ آتش‌به‌اختیار دارند».

آقای مهدوی در پایان سخنرانی خود با موضوع دفاع از حجاب اجباری چنین گفت: «اگر مسئولان به وظیفهٔ شرعی خود عمل نکردند، به مصداق آیه یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ افراد آتش‌به‌اختیار عمل خواهند کرد.»

این عضو مجلس خبرگان رهبری که به‌تعریف حکومت «مجتهد» نیز محسوب می‌شود، سپس دست‌نوشته‌ای را هم اختیار حاضران قرار داد که در آن آمده است: «ان‌شاءالله مسئولین به وظیفهٔ انقلابی خود عمل کنند و الا مردم متدین وظیفهٔ آتش‌به‌اختیار دارند.»

این اظهارات و اقدام امام‌جمعه موقت اصفهان برای برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی یادآور اسیدپاشی به زنان در اصفهان در سال ۱۳۹۳ است، پس از آن‌که برخی از چهره‌های مذهبی این شهر، از جمله محمدتقی رهبر، امام جمعه وقت، خواستار برخورد با «بدحجابان» شده بود.

از آن زمان تا چند سال بعد مسئولان قضایی و امنیتی بارها از پیگیری این پرونده و تلاش برای بازداشت متهمان به اسیدپاشی صحبت کردند، ولی تیرماه سال ۹۷ اعلام شد پرونده بدون پیدا کردن حتی یک متهم مختومه شده است.

«سناریوسازی امنیتی» برای شماری از هنرمندان و ورزشکاران بازداشتی
گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی از «زمینه‌سازی» مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی برای صدور احکام سنگین علیه شماری از ورزشکاران و هنرمندان بازداشت‌شده در جریان اعتراضات اخیر شیراز به اتهام «تلاش برای بمب‌گذاری» است.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران روز چهارشنبه، ۲۳ آذرماه، با پخش ویدئوی اعترافات اجباری دنا شیبانی مربی اسنوبُرد و گرافیست، حسام موسوی مربی سنگ‌نوردی، امیرارسلان مهدوی مربی اسنوبرد، اشراق نجف‌آبادی مربی دوچرخه‌سواری و محمد خیوه مربی کوهنوردی و طبیعت‌گرد، مدعی تلاش ناموفق آن‌ها برای «بمب‌گذاری» در شیراز شده است.

در این ویدئو، دنا شیبانی به‌‌عنوان «مسئول تبلیغات و تست عملیات»، محمد خیوه به عنوان «مسئول ساخت کیت بمب»، اشراق نجف‌آبادی به عنوان «سرتیم گروه»، امیرارسلان مهدوی به عنوان «عضو گروه و بمب‌گذار» و حسام موسوی به عنوان یکی از «طراحان عملیات» معرفی می‌شوند.

در مقابل شماری از افرادی که از نزدیک با این جوانان بازداشت‌شده در شیراز آشنایی دارند، در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را ورزشکاران حرفه‌ای نامیده و سناریوسازی جمهوری اسلامی در زمینه فعالیت «تروریستی» آن‌ها را مسخره توصیف کرده‌اند.

بازداشت دست‌کم ۵۸ روزنامه‌نگار در جریان سرکوب اعتراضات
فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از بازداشت دست‌کم ۵۸ روزنامه‌نگار در جریان سرکوب اعتراضات «زن زندگی آزادی» خبر داده و از حکومت ایران خواسته «از پوشش اعتراضات ملی به‌عنوان بهانه‌ای برای سرکوب رسانه‌ها استفاده نکند».

در گزارش این فدراسیون بین‌المللی که روز سه‌شنبه ۲۲ آذر منتشر شد، آمده است که از شروع اعتراضات در ۲۶ شهریور تاکنون بیش از ۵۷ روزنامه‌نگار بازداشت شده‌اند که تاکنون تنها ۳۰ نفر آن‌ها با قید وثیقه از نزدان بیرون آمده‌اند.

این در حالی است که از پیش از شروع اعتراضات هم دست‌کم پنج روزنامه‌نگار دیگر در زندان‌های ایران دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در این باره گفته است: «از مقامات ایرانی می‌خواهیم که از پوشش اعتراضات ملی به‌عنوان بهانه‌ای برای سرکوب رسانه‌ها استفاده نکنند. هر شهروند در ایران حق دارد بداند چه خبر است.»

نیلوفر حامدی (چپ) و الهه محمدی، از جمله روزنامه‌نگاران بازداشتی

میرسلیم خواستار اعدام فوری معترضان شد
مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه در اظهار نظری خواستار آن شد که معترضان در فاصله پنج یا ده روز پس از دستگیری بلافاصله اعدام شوند.

در حالی که در داخل و خارج از ایران عده فراوانی به صدور و اجرای حکم اعدام برای معترضان اعتراض دارند، این نماینده اصولگرای مجلس گفته است: «به نظر بنده فاصله بین دستگیری عوامل ناآرامی‌ها تا اعدام آنها بسیار زیاد است و باید در فاصله ۵ یا ۱۰ روز بعد از دستگیری اعدام شوند؛ منتها قوه قضائیه روال خودش را دارد.»

پسر این نماینده در سال ۹۸ به دلیل همکاری با سازمان مجاهدین خلق ایران بازداشت و زندانی شد، اما پس از یک سال آزاد شد. مصطفی میرسلیم می‌گوید که در آزادی او هیچ نقشی نداشته است.

هرانا: شمار جان‌باختگان اعتراضات در ایران به ۴۹۳ نفر رسیده است
پایگاه حقوق بشری هرانا که تحولات مربوط اعتراضات در ایران را رصد می‌کند، اعلام کرد که شمار جان‌باختگان این اعتراضات به بیش از ۴۹۰ نفر رسیده است.

این پایگاه خبری شامگاه سه‌شنبه ۲۲ آذر گزارش داد که از ۲۶ شهریور ماه و آغاز موج اعتراضات در ایران تا این روز ۴۹۳ نفر کشته شده‌اند که ۶۲ نفر از آنها نیروهای امنیتی هستند.

هرانا شمار جان‌باختگان زیر ۱۸ سال را نیز ۶۸ نفر عنوان کرده که برخی از آنها به نمادهای این اعتراضات بدل شده‌اند، از جمله نیکا شاکرمی و کیان پیرفلک.

آمار قبلی هرانا که روز ۱۹ آذر منتشر شد، شمار جان‌باختگان این اعتراضات را دست‌کم ۴۸۵ نفر عنوان می‌کرد.

هرانا همچنین تخمین زده که بیش از ۱۸ هزار نفر در جریان این اعتراضات بازداشت شده‌اند که از این میان هویت ۳۸۴۳ نفر شناسایی شده است و ۶۳۲ نفر آنها نیز دانشجو هستند.

آمارهای هرانا حاکی است که ۱۶۱ شهر طی حدود سه ماه صحنه اعتراضات بوده و در مجموع حدود ۱۲۰۰ تجمع شهری و دانشگاهی نیز اتفاق افتاده است.

نگرانی درباره اجرای دیگر احکام صادرشده اعدام
با اعدام محسن شکاری و مجید رضا رهنورد نگرانی‌ها از احتمال اجرای دیگر احکام صادرشده اعدام علیه معترضان در ایران افزایش یافته است.

فرهاد و فرزاد طه‌زاده، دو برادر اهل شهرستان اشنویه در آذربایجان غربی، از جمله معترضانی هستند که گزارش‌هایی درباره اعدام قریب‌الوقوع آنها منتشر شده است.

شامگاه سه‌شنبه ۲۲ آذر هاکان دمیر، نماینده پارلمان آلمان، در توییتر اعلام کرد که کفالت سیاسی این دو برادر را بر عهده می‌گیرد. آقای دمیر همچنین عنوان کرد که قرار است برادران طه‌زاده فردا، چهارشنبه صبح، اعدام شوند.

پیش از این مادر فرهاد و فرزاد طه‌زاده با انتشار ویدیویی از مردم ایران درخواست کمک کرده بود تا فرزندانش را نجات دهند. وی تاکید کرده بود که اعترافات آنها زیر شکنجه گرفته شده و فرزندانش بی‌گناه هستند.

گزارش‌ها حاکی است که دست‌کم ۲۸ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ایران با اتهام محاربه و خطر اعدام روبه‌رو هستند. یکی از آنها امیررضا نصر آزادانی، بازیکن سابق تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز، است که دادگاه او را به «بغی و مشارکت در محاربه و افساد فی‌الارض» متهم کرده، اتهاماتی که طبق قانون مجازات اسلامی سنگین‌ترین جرم محسوب می‌شود و معمولا مجازات آن اعدام است.

این اتهامات واکنش اتحادیه جهانی فوتبالیست‌های حرفه‌ای در روز دوشنبه ۲۱ آذر را به دنبال داشت که اعلام کرد از احتمال صدور حکم اعدام برای امیررضا نصر آزادانی « شوکه و دچار انزجار» شده است.

امیر رضا نصر آزادانی، متولد بهمن ۱۳۷۴، فوتبال حرفه‌ای خود را با تیم ملی زیر ۱۶ سال ایران شروع کرد و پس از پیوستن به باشگاه راه آهن تهران در لیگ برتر ایران بازی کرده است. او در موقعیت هافبک برای باشگاه‌های دیگری نظیر سپاهان، تراکتور و گل ریحان البرز نیز بازی کرده و در حال حاضر بازیکن باشگاه ایران جوان بوشهر محسوب می‌شود.

عفو بین‌الملل در جدیدترین بیانیه خود گفته که حکم اعدام ۱۱ نفر از بازداشت‌شدگان تایید شده و حداقل ۹ نفر دیگر از جمله امیر رضا نصر آزادانی با خطر صدور حکم اعدام روبرو هستند.

نورپردازی شعار «زن زندگی آزادی» بر دروازه تاریخی برلین آلمان

شعار اصلی معترضان در ایران یعنی «زن، زندگی، آزادی» شامگاه سه شنبه ۲۲ آذرماه بر دروازه براندنبورگ نورپردازی شد.