یادداشت روزنامه «آی‌نیوز»: غرب باید به فکر تغییر رژیم ایران باشد

یک ایران سکولار و صلح‌جو، با تربیت شهروندانی آگاه و آزادی‌خواه، می‌تواند صلح را به منطقه و جهان بازگرداند».روزنامه بریتانیایی «آی‌نیوز» در مقاله‌ای نوشته از آنجایی که جمهوری اسلامی را با هیچ منطقی نمی‌شود مجاب کرد، و این رژیم مدام مردم ایران را سرکوب می‌کند و امنیت منطقه و جهان را به خطر می‌اندازد، غرب باید به فکر تغییر رژیم ایران باشد.

به گفته این روزنامه، «توحش رژیم ایران» را می‌توان در گرایش آن به ضرب و شتم معترضان، زندانی کردن و تجاوز به تظاهرکنندگان زن و مرد، «درو کردن« تظاهرکنندگان با دوشکا، و آویختن آنها از جرثقیل پس از «محاکمات فرمایشی» مشاهده کرد.

جمهوری اسلامی به هیچ منطقی پایبند نیست، و در عین سرکوب وحشیانه شهروندان ایران، بودجه تروریست‌های خاورمیانه را تامین می‌کند، و برای روسیه پهپاد و موشک می‌فرستد تا مردم غیرنظامی اوکراین را کشتار کند.محکومیت‌های لفظی رژیم در سازمان ملل و جاهای دیگر تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند. تحریم‌هایی که وجود دارد تمام و کمال نیست، و غرب به امید تشویق تهران به احیای توافق هسته‌ای 2015 همیشه روزنه‌ای برای رژیم بازمی‌گذارد.

به گفته «آی‌نیوز»، بریتانیا، فرانسه و آلمان باید با فعال کردن مکانیسم «ماشه» که در قطعنامه شورای امنیت علیه تهران تعبیه شده، بلافاصله و بدن نیاز به تایید مجدد سازمان ملل تحریم‌های کمرشکن را به روی رژیم ایران بازگردانند.

تحریم کامل جمهوری اسلامی جلوی واردات و صادرات تسلیحات و تجهیزات مهم توسط تهران را می‌گیرد. اتحادیه اروپا می‌تواند علاوه بر بازگرداندن محدودیت‌های پیشین، تحریم‌های تازه‌ای در زمینه انرژی، مواد معدنی، مواد شیمیایی، حمل و نقل و بخش مالی بر رژیم ایران تحمیل کند. این حرکت «پیامی قدرتمند» به مردم تحت ستم ایران ارسال می‌کند.

این روزنامه بریتانیایی در پایان مقاله خود نتیجه می‌گیرد: «اگر بر جای رژیم شرور و خرابکار ایران یک دموکراسی صلح‌طلب بنشیند، معادلات بین‌المللی دچار انقلاب می‌شود، چرا که یک ایران سکولار و صلح‌جو، با تربیت شهروندانی آگاه و آزادی‌خواه، می‌تواند صلح را به منطقه و جهان بازگرداند.»