آمریکا: قطع مداوم اینترنت تاثیرات مخربی بر اقتصاد ایران داشته است

وزارت امور خارجه ایالات متحده یک ارزیابی جدید منتشر کرده است که بر اساس آن قطع مداوم اینترنت توسط جمهوری اسلامی به منظور مقابله با خیزش انقلابی مردم ایران تاثیرات مخربی بر اقتصاد کشور گذاشته است.

به گزارش وبسایت «وایرد»، چهارشنبه 21 دسامبر، این ارزیابی که کنسرسیومی از گروه‌های ناظر حقوق دیجیتال به سفارت وزارت خارجه آمریکا آن را انجام داده‌اند، نشان می‌دهد که حکومت ایران پیوسته در حال افزایش قابلیت‌های تکنولوژیک خود برای محدود کردن دسترسی مردن این کشور به اینترنت است.

به عنوان مثال، جمهوری اسلامی توانایی خود برای مسدود کردن «ارتباطات رمزگذاری‌شده» و مقابله با تلاش کاربران برای پنهان کردن نتایج جستجوهای خود در اینترنت را گسترش داده است.حکومت همچنین دسترسی به «گوگل پلی» و «اَپ استور» اَپل و تمام پلتفرم‌های دیگری که می‌توان از طریق آنها برنامه‌هایی به مرورگر نت اضافه کرد را مسدود یا محدود کرده است.

بر اساس ارزیابی آمریکا، مشاغل متفاوت در ایران به شیوه‌های مختلف، مثل برقراری ارتباط با مشتریان و پردازش معاملات، به سیستم‌های عامل دیجیتال تکیه می‌کنند، و قطع یا محدودیت اینترنت بر آنها تاثیر عمیق می‌گذارد.

طی هفته‌های اخیر چندین انجمن صنفی در ایران اعلام کرده‌اند که شرکت‌های زیرمجموعه آنها در اثر قطع و محدودیت اینترنت توسط حکومت دچار «ضررهای بزرگ» شده‌اند.

با توجه به تشدید تاکتیک‌های قطع و محدود کردن اینترنت و پذیرش خسارات اقتصادی آن، وزارت خارجه آمریکا معتقد است که رژیم ایران در مقایسه با تظاهرات‌های پیشین، از سوی خیزش ضدحکومتی فعلی احساس خطر بیشتری می‌کند.

یک سخنگوی وزارت خارجه در این باره در بیانیه‌ای خطاب به «وایرد» گفت: «كاخ سفید متعهد است به مردم ایران کمک كند تا به حق جهانی خود برای داشتن آزادی بیان عمل كنند و آزادانه و بدون محدودیت با استفاده از اینترنت به اطلاعات دسترسی پیدا كنند.»