شب یلدای انقلابی ایرانیان؛ اعتراض در خیابان و گرامی‌داشت یاد کشته‌شدگان

بر اساس گزارش شاهدان عینی و ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، در پاسخ به فراخوان اعتراض در واپسین روزهای آذرماه و همزمان با شب یلدا، شهروندان معترض در شهرهای مختلف ایران، از جمله، تهران، سقز و سنندج به خیابان‌ها آمده و علیه سران رژیم جمهوری اسلامی شعار دادند.

در ویدیوهایی که از سنندج، مرکز کُردستان در شامگاه چهارشنبه 30 آذر منتشر شده، معترضان با برافروختن آتش، مسدود کردن خیابان‌ها و سر دادن شعارهای انقلابی، خواستار سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی شدند.

ویدیوهایی مربوط به سنندج در حالی منتشر می‌شود که کاربران از کُندی شدید اینترنت در این شهر و سایر شهرهای کُردستان خبر داده‌اند. همچنین «نت بلاکس» سه‌شنبه 29 آذرماه اعلام کرده بود که اینترنت سنندج در دو روز منتهی به سه‌شنبه قطع بوده است.

همزمان با اعتراضات در سنندج در شامگاه 30 آذر، معترضان در خیابان‌های سقز، زادگاه ژینا(مهسا) امینی نیز با برافروختن آتش، ایجاد راهبندان و سردادن شعارهای ضدحکومتی، در خیابان‌ها تجمع کردند.

در تهران نیز در چندین محله، معترضان به خیابان‌ها آمدند. شامگاه چهارشنبه سی‌ام آذر، معترضان حاضر در خیابان انقلاب، مسیر «تئاتر شهر» به سمت میدان انقلاب را، در سکوت راهپیمایی کردند.

همزمان بنا بر ویدیوهای رسیده از مراسم چهلم یلدا آقافضلی، دختر 19 ساله‌ای که چند روز بعد از بازداشت، در اثر شکنجه و فشارهای روانی ناشی از بازداشت، خودکشی کرده و جان باخت، نیز شهروندان با روشن کردن شمع، یاد او و سایر کشته شدگان اعتراضات کنونی را گرامی داشتند.

همچنین، شماری از شهروندان ایرانی نیز در شب یلدا، تصاویر کشته‌شدگان و زندانیان اعتراضات سراسری را برای گرامیداشت یاد آن‌ها در سفره‌های یلدای خود قرار داده و تصاویر آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

در ویدیوی دیگری که از سعادت آباد در شمال‌غرب تهران منتشر شده، جوانان معترض با شعار «مرگ بر دیکتاتور» در حال شکل دادن به هسته اولیه تجمع اعتراضی در شامگاه سی‌ام آذر هستند.

شهروندان تهرانی شامگاه چهارشنبه در محله‌های یوسف آباد و تهران‌پارس نیز از بالکن‌ها و پشت بام خانه‌های خود علیه سران جمهوری اسلامی شعار داده و خواستار سرنگونی استبداد حاکم بر ایران شدند.

شهروندان معترض در حالی در خیابان‌های برخی از شهرها به خیابان آمده و علیه حکومت شعار داده‌اند که روز چهارشنبه، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که به مناسبت «شب یلدا» صادر کرد، از تعهد آمریکا به حمایت از معترضان ایرانی در برابر سرکوب وحشیانه حکومت جمهوری اسلامی و همکاری این کشور با شرکای آن برای بازخواست مقامات رژیم درباره جنایاتی که علیه معترضان مسالمت‌جو اعمال کرده‌اند، خبر داد.