کانون نویسندگان ایران: پلمب کتابفروشی نشر چشمه نشانه ورشکستگی فرهنگی حاکمیت است

کانون نویسندگان ایران در واکنش به پلمب شدن یکی از کتابفروشی‌های«نشر چشمه» در تهران اعلام کرد: «اگر گفته شود مهروموم کردن کتابفروشی «نشر چشمه» نمایان‌ترین نشانه‌ ورشکستگی فرهنگی حاکمیت کنونی است، سخنی گزافه گفته نشده است.»

کانون نویسندگان ایران افزود: حاکمیت «مستاصل از بحران‌های فزاینده» به بهانه‌ این که این کتابفروشی در روزهایی به هر دلیل ترجیح داده است در مغازه‌اش را باز نکند، به اتهام اعتصاب و «اغتشاش» مهر و موم می‌کند.کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای، تعطیلی کتابفروشی مرکزی نشر چشمه را محکوم کرد و ضمن اظهار تاسف از «حصر کتابفروشی‌ها و احتضار فرهنگ»، تصریح کرد کار به جایی کشیده که «حاکمیت مستاصل از بحران‌های فزاینده که هر روز بر شمارشان افزوده می‌شود، نشر چشمه را که از ناشران مستقل است، به بهانه‌ اینکه در روزهایی ترجیح داده است در مغازه‌اش را باز نکند، به اتهام اعتصاب و اغتشاش، مهروموم می‌کند».

در این بیانیه آمده است: «کتابفروشی نشر چشمه را در عصر ظفرنمونی تخته می‌کنند که تتمه عرصه فرهنگ محتضر این سال‌ها به برکت سانسور جهنمی دستگاه دوستاقبانی حکومت آخرین نفس را می‌کشد.»کانون نویسندگان ایران با ابراز امیدواری از کوتاه شدن دست دستگاه‌های امنیتی از فرهنگ، تاکید کرد که پلمب کتابفروشی نشر چشمه نمایان‌ترین نشانه «ورشکستگی فرهنگی» حاکمیت کنونی است. به اعتقاد اعضای این کانون، حاکمیت عواملش را «کیش» داده‌ است که بروند و بر دیوارهای نشر چشمه، «شعارهای رسوای این ۴۰ سال را بنویسند و جار بزنند که این هم مزد انبارگردانی».

کتابفروشی مرکزی نشر چشمه که در خیابان کریم‌ خان تهران قرار دارد، روز شنبه ۲۶ آذر، با دستور قضایی پلمب شد. کاوه کیاییان، مدیر این فروشگاه ضمن تایید خبر پلمب این کتابفروشی، گفت که روز ۱۵ آذر اخطار داده بودند فروشگاه را می‌بندند.

این اتفاق پس از آن رخ داد که فروشگاه مرکزی نشر چشمه هم‌زمان با اعتصاب‌های سراسری به مناسبت روز دانشجو، اعلام کرد به دلیل انبارگردانی چند روزی تعطیل خواهد بود. در زمان تعطیلی این فروشگاه در روزهای اعلام‌شده، عوامل حکومت روی دیوارهای این فروشگاه شعارهایی چون «مرگ بر منافق» نوشتند.

خبرگزاری دولتی ایرنا روز ۲۶ آذر، پس از انتشار خبر پلمب فروشگاه نشر چشمه، در گزارشی به نقل از «یک مقام آگاه» ادعا کرد که ساعتی پس از پلمب فروشگاه، دستور فک‌پلمب آن صادر شد. بر مبنای ادعای این خبرگزاری، «پلمب این انتشارات به‌واسطه سوتفاهمی در مورد همکاری کردن یا نکردن این نشر با فراخوان ضدانقلاب صورت گرفت». یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، نیز روز دوشنبه ۲۸ آذر، به سایت جماران گفت که پلمب فروشگاه مرکزی نشر چشمه با هماهنگی وزارت ارشاد انجام نشده و این وزارتخانه در تلاش‌ است مشکل را رفع کند.

موسسه انتشاراتی چشمه که بیشتر در حوزه ادبیات فعالیت می‌کند، فعالیت رسمی‌ خود را در سال ۱۳۶۴ آغاز کرد. مجوز این موسسه یک‌ بار هم سال ۱۳۹۰، در زمان ریاست‌‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، تعلیق شد و با پایان دوران ریاست‌جمهوری او، فعالیت خود را از سر گرفت.