پوتین می‌گوید آماده مذاکره بر سر اوکراین است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز یک‌شنبه، چهارم دی، گفت که او آماده مذاکره «با هر کس» و «هر چه زودتر» برای رسیدن به «راه حل قابل قبول» برای پایان جنگ است. او اما در عین حال گفت: «این ما نیستیم که مذاکره را رد کنیم».

رئیس‌جمهوری روسیه با این حال جنگ کشورش در اوکراین را که روز سوم دی وارد یازدهمین ماه خود شد، کاری در مسیر «درست» نامید و گفت اولویت مسکو «اتحاد مردم روسیه» است و برای تحقق آن «باید از موفق شدن اوکراین و ناتو در این مناقشه» جلوگیری کند.

آقای پوتین مدعی شد که کشورش در چارچوب مخالفت با «تجزیه روسیه تاریخی» از «روس‌ها در دونباس و کریمه» محافظت کرد.

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، روز شنبه تنها چند ساعت پس از آن که دور جدید حملات روسیه منجر به کشته شدن دست‌کم ۱۰ نفر و زخمی شدن بیش از ۶۰ نفر دیگر شد، قول داد که «آزادی» را به مردم اوکراین بازگرداند.

آقای زلنسکی در یک پیام ویدیویی گفت: «آزادی بهای بالایی دارد، اما هزینه برده شدن بالاتر است»، و افزود: «بیایید این زمستان را نیز پشت سر بگذاریم زیرا می‌دانیم برای چه می‌جنگیم.»

سامانه پاتریوت

ولادیمیر پویتن در ادامه سخنان تازه خود ابراز «اطمینان صد در صدی» کرد که نظامیان کشورش سامانه دفاعی آمریکایی پاتریوت را که به اوکراین تحویل شود، «نابود خواهند کرد».

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در دیدار روز ۳۰ آذر با ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، که در سفری برق‌آسا به واشینگتن رفته بود، تأکید کرد که سامانه‌های پدافند هوایی آمریکایی پاتریوت در چارچوب بسته کمک یک میلیارد و هشتصد میلیون دلاری جدید آمریکا به اوکراین ارائه می‌شود.

کنگره آمریکا نیز دو روز پس از سخنرانی آقای زلنسکی در برابر اعضای مجلسین نمایندگان و سنا، در لایحه بودجه سال ۲۰۲۳ آمریکا، اعطای ۴۵ میلیارد دلار دیگر کمک به اوکراین را تأیید کرد تا این کشور متحد واشینگتن و ناتو از خود در برابر یورش روسیه دفاع کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، یک روز پس از سفر آقای زلنسکی به واشینگتن گفته بود که سامانه‌های پاتریوت که به اوکراین برسد، «هدف مشروع» برای نظامیان روسیه خواهد بود.

ولادیمیر پوتین نیز روز یکشنبه به شبکه «روسیه یک» گفت: «البته، ما آن را نابود خواهیم کرد، صد در صد (چنین خواهد شد)».

مقامات آمریکا اذعان کرده‌اند که تجهیز اوکراین به سامانه پاتریوت برای غلبه این کشور بر یورش نظامی روسیه کافی نیست.
اما ولودمیر زلنسکی از پس از بازگشت از آمریکا نسبت به پیروزی‌های جدید میدانی نیروهای مدافع اوکراینی ابراز اطمینان کرده است.