اعتراضات سراسری؛ احضار سفیر ایران به وزارت خارجه ایتالیا

دفتر آنتونیو تایانی، وزیر خارجه ایتالیا از احضار سفیر ایران در ارتباط با اعتراضات سراسری در این کشور خبر داد.

وزارت خارجه ایتالیا اعلام کرد که «محمدرضا صبوری» سفیر ایران در رم، برای انجام یک دیدار در روز چهارشنبه به این وزارتخانه فراخوانده شده است.

وزیر خارجه ایتالیا پیشتر با اشاره به این که رم «به قوی‌ترین شکل ممکن» سرکوب‌ها در ایران را محکوم می‌کند، گفت که‌ برای ابراز مراتب اعتراض کشورش به «نقض حقوق اساسی و آزادی‌ها» در ایران، سفیر این کشور را احضار می‌کند.پیشتر فرانسه نیز کاردار رژیم جمهوری اسلامی را در پاریس فرا خوانده بود.

وزیر خارجه فرانسه سه‌شنبه 22 آذر اعلام کرد که به‌دلیل نقض حقوق معترضان، همدستی رژیم جمهوری اسلامی با روسیه در جنگ علیه اوکراین از طریق ارسال تسلیحات نظامی و بدرفتاری با هفت شهروند فرانسوی که در جریان اعتراضات جاری ایران بازداشت شده‌اند، این مقام دیپلماتیک ایرانی را احضار کرده است.

بنا بر گزارش‌ها، مقامات امنیتی جمهوری اسلامی تاکنون ده‌ها شهروند خارجی از 14 کشور جهان، از جمله افغانستان، فرانسه، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و آمریکا را با ادعای حضور آن‌ها در صحنه اعتراضات جاری در ایران بازداشت کرده‌اند.

خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، حدود سه ماه گذشته، با قتل مهسا (ژینا) امینی توسط پلیس گشت ارشاد آغاز و به سرعت به اعتراضات گسترده در سراسر کشور تبدیل شد.