«نوردیک مانیتور»: دولت اردوغان در قبال تظاهرات ضدحکومتی ایران طرف تهران را گرفته است

رجب طیب اردوغان


رسانه‌های تحت کنترل دولت ترکیه هم‌صدا با مقامات تهران، تظاهرات ضدحکومتی در ایران را به «توطئه غرب» نسبت داده‌اند

«نوردیک مانیتور»، موسسه سوئدی که موارد نقض حقوق بشر در خاورمیانه را رصد می‌کند، در گزارشی اعلام کرد دولت ترکیه در قبال اعتراض ضدحکومتی مردم ایران که حدود چهار ماه است جریان دارد، طرف حکومت را گرفته است.

به گفته این موسسه، مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه به مورخه 12 دسامبر 2022 در نامه‌ای خطاب به پارلمان این کشور نوشت: «ما اهمیت زیادی به ترمیم ثبات و صلح اجتماعی در ایران در اسرع وقت می‌دهیم.»

دیپلمات ارشد ترکیه نامه خود را در پاسخ به پرسشی از طرف قانونگذار حزب مخالف هشیار اوزسوی که پرسیده بود آیا دولت ترکیه قصد اعتراض دیپلماتیک به سرکوب مردم ایران را دارد یا خیر نوشته بود، و اظهارات وی اولین اظهارات رسمی دولت ترکیه از زمان آغاز تظاهرات ضدحکومتی در ایران بود.

به گزارش نوردیک مانیتور، تظاهرات‌های ایرانیان مقیم ترکیه علیه رژیم تهران نیز با واکنش آنکارا مواجه شده است. پلیس روز 20 سپتامبر از تظاهرات زنان ایرانی در «میدان تقسیم» استانبول جلوگیری کرد، پلاکاردها و پوسترهای آنها را جلب کرد، و سه زن را به دلیل سرپیچی از دستور پلیس بازداشت کرد.

معترضان دو روز بعد تظاهرات دیگری در منطقه «کادیکوری» استانبول برنامه‌ریزی کردند، که پلیس آن را نیز در آخرین لحظه لغو کرد. ماموران پلیس سپس به عنوان بخشی از «تاکتیک ارعاب» برای ترساندن معترضان از برگزاری تظاهرات، شروع به بازرسی گذرنامه‌های زنان معترض ایرانی کردند.

رسانه‌های تحت کنترل دولت ترکیه نیز هم‌صدا با مقامات تهران، تظاهرات ضدحکومتی در ایران را به «توطئه غرب» نسبت داده‌اند، و مدام می‌گویند غرب تمام کشورهایی که حاضر به اطاعت از آن نباشد را به «آشوب» می‌کشد.

از سویی هنرمندان و چهره‌های فرهنگی ترکیه در همان ابتدای خیزش مردمی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی با انتشار پست و ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی از مردم ایران حمایت کرده و با زنان ایرانی ابراز همدردی کردند.

نوردیک مانیتور نتیجه می‌گیرد که موضع دولت رجب طیب اردوغان در قبال اعتراضات ضدحکومتی در ایران نباید باعث شگفتی شود، چرا که بسیاری از مقامات ارشد دولت وی «اسلامگرایان تندرو» هستند که انقلاب اسلامی سال 1979 در ایران را ستایش می‌کنند.