آلمان:‌ در حال حاضر هیچ نشانه یا دلیلی برای از سرگیری مذاکرات اتمی ایران وجود ندارد



مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی با قدرت‌های جهانی برای احیای برجام از چند ماه پیش متوقف باقی مانده است.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان روز چهارشنبه باردیگر تاکید کرد که کشورش دلیلی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای متوقف شده موسوم به برجام نمی‌بیند و برلین همچنان بر اعتراضات در ایران متمرکز است.

کریستوفر برگر در کنفرانس خبری خود در برلین به خبرنگاران گفت:«از دیدگاه ما، در حال حاضر هیچ نشانه یا دلیلی جهت از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران وجود ندارد.»

او افزود که آلمان بارها به صراحت اعلام کرده است که «این مذاکرات در حال حاضر انجام نمی‌شود.»

سخنگوی وزارت خارجه آلمان تاکید کرد که تمرکز اصلی برلین نه بر شروع سریع مذاکرات هسته‌ای ایران، بلکه بر حمایت از جنبش اعتراضی در این کشور است.

کریستوفر برگر اظهار داشت: «تمرکز ما در حال حاضر روی مذاکرات نیست، بلکه بر سمت مردمی است که برای زندگی در آزادی و عزت قیام کرده‌اند و (همچنین) فشار بر تهران را از طریق تحریم‌های جدید برای توقف ظلم به مردم افزایش دهیم.»

در حالی که آلمان می‌گوید دلیلی برای از سرگیری مذاکرات برجام وجود ندارد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در همین روز در سفر به عمان از ادامه «تلاش‌های جدی» عمان برای میانجی‌گری جهت احیای توافق هسته‌ای خبر داد.

شرکای اروپایی برجام و آمریکا می‌گویند که طرفین چند ماه پیش برای رسیدن به توافق احیای برجام «بسیار نزدیک» شده بودند، اما ایران با ارائه ناگهانی پیش‌شرط‌هایی «غیرقابل قبول» باعث عدم دستیابی به توافق هسته‌ای وین شد.