آمریکا 7 فرد فعال در برنامه‌های پهپادی و موشکی ایران را تحریم کرد

تحریم‌های جدید آمریکا حجت‌الله قریشی، قاسم دماوندیان، حمیدرضا شریفی تهرانی، رضا خاکی، مجیدرضا نیازی انجیلی، ولی ارلانی‌زاده از اعضای هیات مدیره صنایع هوایی قدس و نادر خون‌سیاوش، مدیر سازمان صنایع هوافضای ایران را شامل می‌شود.وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه 7 فرد که در تامین پهپادهای ایرانی برای روسیه نقش دارند، اعمال کرد.

بنا بر بیانیه‌ای که جمعه 16 دی در وب‌سایت وزارت‌ خزانه‌داری آمریکا انتشار یافته دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در این وزارت‌خانه نوشت که این افراد تحریم شده، مدیر اجرایی و اعضای هیات مدیره صنایع هوایی قدس هستند که مسئولیت طراحی و تولید پهپادهای انفجاری شاهد- 136 ساخت ایران را برعهده دارد.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز همین باره گفت: « به استفاده از هر ابزاری که در اختیار داریم ادامه خواهیم داد تا دسترسی روسیه به سلاح‌هایی که پوتین برای تداوم جنگ وحشیانه و بی‌دلیل خود علیه اوکراین استفاده می‌کند، جلوگیری کنیم. متوسل شدن کرملین به تامین‌کنندگانی مانند ایران به‌عنوان آخرین راه‌حل‌ها، نشان دهنده ناامیدی آن‌ها در مواجهه با مقاومت شجاعانه اوکراین و موفقیت ائتلاف جهانی ما در برهم زدن زنجیره تامین نظامی روسیه است.»یلن همچنین ادامه داد: «ایالات متحده سریعا علیه افراد و نهادهای حامی برنامه‌های پهپادی و موشک‌های بالستیک ایران عمل خواهد کرد و قاطعانه در حمایت از مردم اوکراین خواهد ایستاد.»

حجت‌الله قریشی، قاسم دماوندیان، حمیدرضا شریفی تهرانی، رضا خاکی، مجیدرضا نیازی انجیلی، ولی ارلانی‌زاده از اعضای هیات مدیره صنایع هوایی قدس و نادر خون‌سیاوش، مدیر سازمان صنایع هوافضای ایران، افرادی هستند که در این بسته تحریمی، مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

بر این اساس دارایی‌های این افراد در خاک آمریکا ضبط شده و اجازه ورود به ایالات متحده را نخواهند داشت.

آمریکا پیش از این نیز در چندین بسته تحریمی، افراد و نهادهای وابسته به رژیم جمهوری اسلامی را به‌دلیل نقض حقوق شهروندان و ارسال پهپاد به روسیه تحریم کرده است.
در آبان‌ماه، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران و صنایع هوایی قدس را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده بود.