اعتصاب و اعتراض سراسری در سومین سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی و افزایش اعدام‌ها

ام‌ه
سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده اعدام‌ محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را محکوم و این اقدام جمهوری اسلامی را «ترفندی» برای سرکوب اعتراضات خواند

در پی فراخوان «انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراینی» یک‌شنبه 18 دی، زنان معترض در یکی از خیابان‌های نجف‌آباد اصفهان تجمع کرده و شعار «هیز تویی هرزه تویی، زن آزاده منم» سر دادند.

شماری از شهروندان معترض در نجف‌آباد همچنین با سر دادن شعار «هر یه‌ نفر کشته‌ شه، هزار نفر پشتشه» در خیابان‌های این شهر تجمع کرده و به اعدام معترضان توسط قوه قضائیه ایران اعتراض کردند.

اصناف و بازاریان ایلام هم در حمایت از دادخواهی خانواده‌ قربانیان هواپیمای اوکراینی که توسط سپاه پاسداران سرنگون شد، اعتصاب کرده و محل کسب و کار خود را تعطیل کردند.

پیشتر، شهروندان معترض در ایران، همزمان با سومین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی و در اعتراض به اعدام معترضان بازداشتی، فراخوان‌هایی برای دعوت شهروندان به اعتصاب و اعتراض گسترده در روز 18 دی در شهرهای مختلف منتشر کردند.

اصناف و بازاریان شهرستان‌های سنندج و سقز در استان کٌردستان هم در پشتیبانی از دادخواهی خانواده‌ قربانیان هواپیمای اوکراینی اعتصاب کرده و محل کسب و کار خود را تعطیل کردند.

در پی فراخوان حامد اسماعیلیون، سخنگوی «انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراینی» برای تزیین مزار افراد کشته‌شده به دست جمهوری اسلامی با گُل‌، آرامگاه چندین قربانی در شهرهای مختلف ایران گلباران شد.

از سویی، در محکومیت تداوم خشونت و اعدام معترضان بازداشت شده در ایران و در همگامی با خیزش انقلابی ایرانیان برای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی، شامگاه شنبه هفدهم دی، معترضان در منطقه تهرانپارس پایتخت با شعارهای ضدحکومتی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای» خشم و انزجار خود را علیه سران رژیم ابراز کردند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز اعدام‌ محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو جوان معترض ایرانی را محکوم و این اقدام جمهوری اسلامی را «ترفندی» برای سرکوب اعتراضات خواند.

مقامات جمهوری اسلامی روز گذشته به‌رغم‌ فشارهای بین‌المللی و ادامه اعتراضات داخلی حکم اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی 2 شهروند معترض را به اتهام «افساد فی الارض» به اجرا گذاشتند.

در همین رابطه، دو زن معترض در شیراز، شامگاه شنبه 17 دی با در دست داشتن کاغذ‌هایی که اسم محمدمهدی کرمی و محمد حسینی نوشته شده بود در یکی از خیابان‌های شیراز راهپیمایی کردند.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا هم با انتشار توییتی، با ذکر نام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی نوشت: «جان دو انسان دیگر به‌دلیل اعدام‌های بی‌معنی به دست جمهوری اسلامی از بین رفت.»

جولی ضمن اعلام همبستگی با معترضان ایرانی که برای احقاق حقوق خود مبارزه می‌کنند، گفت جمهوری اسلامی باید این‌گونه احکام «وحشیانه» و «غیرانسانی» را متوقف کند.