تاکید بریتانیا و استرالیا بر همکاری با متحدان برای مقابله با تهدیدهای ایران

در پی برگزاری نشست سالانه «رایزنی وزرای بریتانیا و استرالیا»، موسوم به «AUKMIN»، جیمز کلورلی، وزیر خارجه و بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا و پنی وانگ، وزیر خارجه و ریچارد مارلز، وزیر دفاع استرالیا، در بیانیه‌ای مشترک نسبت به مجازات اعدام علیرضا اکبری، شهروند بریتانیایی-ایرانی واکنش نشان دادند.

در بیانیه مشترک وزرای بریتانیا و استرالیا که پنج‌شنبه 13 بهمن در وب‌سایت دولت بریتانیا منتشر شده، اعدام علیرضا اکبری، به شدت محکوم شده است.

همچنین وزرای این دو کشور از رژیم ایران خواستند که اعدام معترضان و ادامه سرکوب اعتراضات ضد‌حکومتی در این کشور را متوقف کند.
دولت‌های بریتانیا و استرالیا همچنین بر تعهد خود به مقابله با پشتیبانی تسلیحاتی ایران از روسیه و ممانعت از ارسال پهپادهای این کشور به مسکو در تهاجم به اوکراین، تاکید کردند.آن‌ها همچنین تاکید کردند، تامین این پهپادها و فناوری‌های مربوط به آن، «شواهد بیشتری از نقش ایران در بی ثبات کردن امنیت جهانی را نشان می‌دهد.»

وزرای خارجه و دفاع کشورهای بریتانیا و استرالیا در ادامه بیانیه مشترک خود، از توافق برای همکاری با شرکای بین‌المللی جهت پاسخگو کردن ایران، از طریق مجامع چندجانبه و تحریم‌های هدفمند، خبر دادند.

ریتانیا و استرالیا پیش از این هر یک جداگانه اقداماتی را جهت پاسخگو کردن رژیم جمهوری اسلامی انجام داده‌اند.

دولت بریتانیا در چند ماه اخیر چندین بسته تحریمی علیه مقامات و نهادهای وابسته به جمهوری اسلامی به دلیل نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر و همکاری نظامی و تسلیحاتی ایران با روسیه در ارسال پهپاد و فناوری ساخت پهپادهای انفجاری شاهد- 136 وضع کرده است.

بریتانیا همچنین تلاش دارد تا با تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، ادامه فعالیت‌های تروریستی و خرابکارانه این نهاد نظامی را در بریتانیا و سایر نقاط جهان محدود کند.

دولت استرالیا نیز اوایل هفته جاری 16 فرد و یک نهاد وابسته به حکومت ایران، از جمله عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش ایران و برخی از فرماندهان سپاه پاسداران و بسیج را به‌دلیل نقض حقوق بشر و 4 فرد و 4 نهاد دیگر را نیز بابت ارسال پهپاد و فناوری‌های ساخت پهپاد به روسیه تحریم کرد.