تعهد آمریکا به ثبات و امنیت منطقه خلیج و آمادگی برای مقابله با خطرات آتی ایران

مقام وزارت دفاع آمریکا در گفت‌وگو با «العربیه»: اکنون همکاری روسیه و ایران در جهت کشتار مردم اوکراین‌ ادامه داشته و از این طریق ایرانی‌ها با آموختن دانش فراوانی در استفاده از سلاح‌های مرگبار به منطقه باز خواهند گشت تا بزرگترین تهدیدها را برای خاورمیانه ایجاد کنند.نشست‌های کارگروه آمریکایی با شورای همکاری خلیج، به عنوان مهم‌ترین نشانه تعهد راهبردی آمریکا به امنیت و ثبات منطقه خلیج، از روز دوشنبه 24 بهمن تا چهارشنبه در ریاض برگزار می‌شود.

یک مقام بلندپایه وزارت دفاع آمریکا قبل از آغاز این سفر به خبرنگاران گفت: «این سخن در سطح منطقه مطرح است که آمریکا توجهی جدی به امور منطقه نداشته و در حال شانه‌خالی‌کردن از تعهدات خود و خروج از خاورمیانه است.»

او با اشاره به اهتمام آمریکا به خاورمیانه و عدم تمایل این کشور به خروج از این منطقه، افزود: «برپایی نشست مسئولان بلندپایه در ریاض با مقامات شورای همکاری خلیج در این جلسات، گویای این است که چنین سخنی درست نیست.»همکاری‌های چندجانبه
این مقام مسئول در نشستی با مشارکت «العربیه»، بدون حضور دوربین‌ها و درخواست عدم افشای نام خود، در سخنانی کوتاه گفت: «ایالات متحده، درگیر امور خاورمیانه است و توجه خود را بر این منطقه به ویژه بر توسعه کار از طریق همکاری‌های چندجانبه و نه فقط تقویت روابط دوجانبه، متمرکز کرده است.»

این مقام ارشد آمریکایی همچنین تاکید کرد که این موضوع «از مدت‌ها پیش از اولویت‌های آمریکا و شورای همکاری خلیج» بوده است.

نشست‌های کنونی، همکاری در بخش‌های پدافند دریایی و هوایی، علاوه بر تشکیل کارگروه مبارزه با تروریسم و از همه مهم‌تر، کارگروهی به ریاست رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران را شامل می‌شود.

ایران خطر اصلی است
توافق روشنی میان آمریکا و کشورهای شرکت‌کننده در این نشست‌ها بر این مبنا وجود دارد که خطرات منطقه، از یک منبع یعنی ایران نشئت می‌گیرد. خطرات ایران در توسعه موشک‌های کروز و بالستیک، ساخت پهپاد و ارسال این تسلیحات به شبه‌نظامیان وابسته به خود تبلور می‌یابد که از این طریق مستقیما و به واسطه گروه‌های نیابتی، امنیت کشورهای همسایه را تهدید می‌کند.

به گفته این مقام آمریکایی، چند سال گذشته شاهد تحول آشکاری در سامانه دفاعی ایالات متحده-خلیج بوده است، زیرا «یک طرف نمی‌تواند به تنهایی این وظیفه را انجام دهد.»

او افزود که دولت جو بایدن، یک مفهوم عملی برای دفاع در این منطقه در راستای حفظ منافع کشورهای عربی و آمریکا را پیشنهاد داد که لوید آستین، وزیر دفاع، آن را «دفاع یکپارچه» نامید و در پایان سال 2021 طی سخنرانی خود در منامه، از آن رونمایی کرد.

پدافند هوایی و دریایی
از آن زمان تاکنون، آمریکا و شورای همکاری خلیج و همچنین سایر محافل عربی و بین‌المللی، ساختارهای دفاعی متعددی را ایجاد کردند. این پیشرفت را می‌توان از طریق فعالیت کارگروه‌های دریایی متعدد در منطقه خلیج، دریای عرب و خلیج عمان تا باب‌المندب و تا دریای سرخ، مشاهده کرد.

این گروه‌های دریایی مشترک توانستند هزاران تن سلاح و مواد مخدر را که ایران، روانه سواحل کشورهای عربی می‌کرد، رهگیری و توقیف کنند.

ارزش مالی محموله‌های اعلام شده سلاح‌ها و مواد مخدر طی 3 سال گذشته، بیش از 3 میلیارد دلار بوده است.

آمریکایی‌ها و کشورهای شورای همکاری خلیج همچنین، سامانه پدافند هوایی را برای مقابله با خطرات موشک‌ها و پهپادهای ایرانی توسعه دادند.

از دو سال پیش به نظر می‌رسید آمریکایی‌ها، در حال بیرون‌بردن نیروهای خود از منطقه هستند. با اعلام خروج سکوهای سامانه «پاتریوت»، تردیدهای زیادی در سطح منطقه و آمریکا ایجاد شد. شمار نیروهای آمریکا در منطقه به کمتر از 40000 نفر کاهش یافت اما آمریکایی‌ها این کاهش را با یکپارچه کردن پدافند هوایی و سامانه‌های مورد استفاده نیروهای خود و مجموع کشورهای شواری همکاری خلیج، جبران کردند.

خطرات آتی ایران
اکنون آمریکایی‌ها معتقدند که نیروهایشان در همراهی با کشورهای منطقه، نیاز به «تصمیمات» بیشتری دارند.

این مقام پنتاگون گفت: «همه با هم در تبادل نظر در مورد خطرات قریب‌الوقوع و شناسایی فرصت‌ها برای هم‌افزایی، همکاری دارند. البته تصمیماتی وجود دارد که باید در رابطه با تبادل اطلاعات و خرید وسایل مورد نیاز زیرساخت‌های ارتباطی» اتخاذ شود.»

این مقام وزارت دفاع آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران، پیش از عزیمت به منطقه هشدار داد: « اکنون همکاری روسیه و ایران در جهت کشتار مردم اوکراین‌ ادامه داشته و از این طریق ایرانی‌ها با آموختن دانش فراوانی در استفاده از سلاح‌های مرگبار خود به منطقه باز خواهند گشت تا بزرگترین تهدیدها را برای خاورمیانه ایجاد کنند.»

او با بیان این که بی‌ثباتی در منطقه، قابل پیش‌بینی است، تاکید کرد: «از هم‌اکنون باید برنامه‌ریزی برای آنچه پیش رو خواهیم داشت را آغاز کنیم.»

آمریکایی‌ها تاکید دارند که هیچ‌کس خواهان تشدید تنش نیست، اما داشتن آمادگی، امری لازم است و رابرت مالی، پرونده‌های هسته‌ای ایران را به متحدان ارائه خواهد کرد و مراحل بعدی را برای آنها توضیح خواهد داد.