بحران ارزی و تورم؛ اعتراض در بازار تهران:‌ دلار شده ۵۰ تومن، کی پا می‌شی هموطن؟

دلار


در حالی که بهای دلار در بازار آزاد ایران از ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان گذشته، تجمع اعتراضی در بازار تهران علیه سیاست‌های اقتصادی دولت برگزار شده است. ابراهیم رئیسی هم از همه دستگاه‌های اجرایی خواسته تا از سیاست‌های بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز و طلا حمایت کنند.

براساس تصاویر منتشره از بازار تهران، امروز چهارشنبه شماری از معترضان شعار سر دادند «دلار شده ۵۰ تومن، کی پا می‌شی هم‌وطن؟». پیش از این در شبکه‌های اجتماعی برای اعتصاب و اعتراض به بحران ارزی فراخوان‌هایی منتشر شده است.

همزمان با این اعتراض‌ها و ادامه سقوط ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی، نهادهای اجرایی و قانون‌گذاری ایران به تحولات بازار ارز واکنش نشان دادند.

روز گذشته، دوم اسفندماه «مرکز مبادله ارز و طلای ایران»، بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز کرد.

رئیس جمهور ایران در جلسه هیات دولت اظهار امیدواری کرد که با راه اندازی این مرکز جلوی افزایش قیمت دلار در بازار آزاد گرفته شود.

بخشی از اعتراض‌ها، بخصوص در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها متوجه وزیر اقتصاد است.

روز گذشته احسان خاندوزی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید درباره برخی مشکلات اقتصادی و نرخ برخی کالا‌ها از جمله خودرو یا گوشت و تخم مرغ چه برنامه‌ای دارید؟ گفته بود «آمادگی پاسخ به سؤال شما را ندارم و در جلسه بعد توضیح می‌دهم».

امروز وزیر اقتصاد به این اعتراض‌ها واکنش نشان داد و آن را «شیطنت» رسانه‌ها دانست. او امروز به خبرنگار ایسنا درباره نرخ ارز گفت « نرخی که در کانال‌های کاغذی معاملات تلگرامی و قمار انجام می‌شود هیچ ارتباطی با تجارت کشور ندارد».

قرار بود که در مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی برگزار شود اما یکی از نمایندگان مجلس خبر داد که در جلسه امروز «آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور نمی‌توانست در مجلس حضور پیدا کند، همچنین مادر همسر آقای فرزین رئیس بانک مرکزی فوت کرده و ایشان هم امکان حضور در جلسه را نداشت».

گفته شده این جلسه سه روز به تعویق افتاده و قرار است در ششم اسفندماه نوسانات بازار ارز در یک جلسه غیر علنی در مجلس بررسی شود.

تورم ۵٣ درصدی در ایران
همزمان با صعود توقف‌ناپذیر نرخ ارز در ایران، روز گذشته مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش از میزان تورم در ایران اعلام کرد: «نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه ۱۴۰۱ به عدد ۵۳/۴ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۵۳/۴ درصد بیشتر از بهمن ۱۴۰۰ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند».

مطابق این گزارش نرخ تورم ۱۲ ماهه ۴۷/۷ درصد ارزیابی شده است.

این هشتمین ماه پیاپی است که تورم سالانه بالای ۴۰ درصد است.

بیشترین افزایش قیمت در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بوده، جایی که کالاها ۶۸ درصد نسبت به دوازده ماه قبل گرانتر شده‌اند.

بهای روغن و چربی‌ها بالای ۲۰۰ درصد افزایش یافته، یعنی قیمت این گروه از خوراکی‌ها بیشتر از سه برابر شده است.

شاخص بهای شیر، پنیر و تخم مرغ ۸۲ درصد بالا رفته و نان و غلات هم ۷۶ درصد بالا رفته است.