مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای خواستار خروج نیروهای روسیه از اوکراین شد

مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۴۱ رای موافق، ۷ رای مخالف و ۳۲ رای ممتنع، قطعنامه‌ای غیرالزام‌آور را تصویب کرد که از روسیه می‌خواهد به خصومت‌ها پایان داده و نیروهایش را از اوکراین خارج کند.

جمهوری اسلامی و چین به این قطعنامه رای ممتنع دادند و روسیه، کره شمالی، اریتره، مالی، بلاروس، نیکاراگوئه و سوریه با آن مخالفت کردند.

دیمترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، گفت: تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای خروج نیروهای روسیه از اوکراین نشان داد کشورهای غربی تنها حامی اوکراین نیستند، زیر بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا نیز به این قطعنامه رای مثبت دادند.

وزیران خارجه و دیپلمات‌های بیش از ۷۵ کشور طی دو روز گذشته در سخنرانی‌های خود در مجمع عمومی سازمان ملل، نظرات موافق و مخالف خود را با محتویات قطعنامه مورد بحث بیان کردند.

اما کاترین کولونا، همتای فرانسوی او در تریبون سازمان ملل هشدار داد: «روسیه هیچ تمایلی برای صلح نشان نمی‌دهد و هیچ صلحی جز سکوت مردگان و ویرانه‌ها نمی‌شناسد.»

اوکراین و متحدانش امیدوارند این متن حداقل همان تعداد رای را که پیشتر به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت الحاق چندین سرزمین اوکراین به روسیه داده شده بود، به دست بیاورد.

هم‌زمان خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا خبر داد کشورهای این اتحادیه با وضع تحریم‌های سالگرد جنگ روسیه علیه اوکراین موافقت نکردند.

همچنین روز پنج‌شنبه وزیر دفاع روسیه، غرب را به استفاده از اوکراین برای تجزیه روسیه متهم کرد و گفت که فکر می‌کند تلاش برای انجام این کار با شکست مواجه خواهد شد.

این در حالی است که حمایت‌ها از اوکراین در برابر تهاجم روسیه ادامه دارد.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا، با انتشار ویدیویی اعلام کرد برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین، وارد کی‌یف شده است.

همچنین وزیر دفاع بریتانیا از آغاز تحویل تانک‌های چلنجر-۲ به اوکراین در بهار خبر داد.

پیشتر بلومبرگ گزارش داد که گروه هفت در نظر دارد تا پایان ماه مارس دسترسی اوکراین را به ۱۵ میلیارد دلار بودجه‌ای که صندوق بین‌المللی پول در نظر گرفته، فراهم کند.