کانادا به دلایل حقوق بشری روند اقامت ایرانیان را تسهیل می‌کند

دولت کانادا اعلام کرد با نظر به ناآرامی‌ها در ایران که به دلیل خیزش مردمی ضد حکومتی و واکنش رژیم به این خیزش ایجاد شده است، قصد دارد فرایند اقامت ایرانیان در این کشور را به طور موقت ساده کند.

به گزارش خبرگزاری «سی‌تی‌وی نیوز»، پنج‌شنبه 23 فوریه، دولت کانادا از اول مارس به مدت یک سال اقداماتی را به اجرا می‌گذارد تا فرآیند بازدید، تحصیل یا کار در کانادا را برای ایرانی‌ها تسهیل کند.

این اقدامات شامل ایرانی‌هایی است که از کانادا بازدید می‌کنند، در حال تحصیل یا کار هستند، یا قصد تمدید اقامت یا جابه‌جایی بین انواع ویزاهای اقامت را دارند. برای ایرانیانی که در کانادا حضور دارند نیز یک مسیر مجوز کار باز خواهد شد.دولت کانادا از دریافت هزینه‌های رسیدگی به پرونده‌های ایرانیان نیز خودداری می‌کند. همچنین هزینه پاسپورت، مدارک اقامت دائم سفر و گواهی شهروندی برای شهروندان کانادایی و مقیم دائم در ایران که مایل به بازگشت هستند را نمی‌گیرد.

جاناتان ویلکینسون، وزیر منابع طبیعی کانادا روز پنجشنبه در شمال ونکوور این اقدامات را اعلام کرد و گفت بخشی از تلاش‌های مداوم دولت فدرال برای حمایت از ایرانیان پس از آغاز ناآرامی‌ها در کشورشان است.

به گفته ویلکینسون: «با نظر به نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر که در ایران ادامه دارد، برخی از ایرانیانی که به طور موقت در کانادا حضور دارند، به درستی نگران بازگشت به کشورشان در این زمان هستند.»

دولت کانادا سپس در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که اطلاعات مربوط به اقدامات جدید در تاریخ اول مارس در وبسایت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت.مقامات دولت کانادا در نشستی خبری گفتند آمار مشخصی از تعداد افرادی که تحت پوشش این حمایت‌ها قرار می‌گیرند در دست نیست، اما ده‌ها هزار ایرانی در کانادا وضعیت اقامتی موقت یا نامشخصی دارند.

این مقامات همچنین در پاسخ به پرسشی درباره بودجه ۷۶ میلیون دلاری دولت کانادا برای شناسایی و اخراج عوامل جمهوری اسلامی در کانادا، گفتند اقدامات در این زمینه در حال انجام است و پلیس سواره‌نظام سلطنتی کانادا مسئول انجام این کار شده است.از آغاز خیزش انقلابی مردم ایران، کانادا چند دور تحریم‌های حقوق بشری علیه حکومت ایران اعمال کرده که از آن جمله می‌توان به جلوگیری از ورود ۱۰ هزار نفر از اعضای سپاه پاسداران و مقامات ارشد جمهوری اسلامی به این کشور اشاره کرد.

در هشتم آبان نیز جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، به عنوان اولین رهبر غربی از احتمال تغییر رژیم در ایران سخن گفت و تاکید کرد کشورش دیگر برای وابستگان به «رژیم هولناک» ایران جای امنی نخواهد بود.

نخست‌وزیر کانادا که به همراه همسرش در تجمع بزرگ ایرانیان در اتاوا حاضر شده بود گفت: «احتمالا وقتی رژیم تغییر کند و اوضاع ایران بهتر شود، کسانی که مسئول سرکوب مردم هستند هرگز فراموش نشده و هرگز اجازه نخواهند داشت به کانادا بیایند.»

مقامات کانادا، از جمله نخست‌وزیر، همچنین بارها تاکید کرده‌اند که اجازه نخواهند داد که کانادا به بهشت امنی برای عوامل جمهوری اسلامی تبدیل شود.

با این حال، دولت کانادا به دلیل پرهیز از قرار دادن کل سپاه پاسداران در فهرست تروریسم و عدم اقدام کافی برای مقابله با نفوذ عوامل جمهوری اسلامی در این کشور، با انتقادهای گسترده‌ای مواجه بوده است.

پیشتر پیر پولی‌یو، رهبر اپوزیسیون در پارلمان کانادا، گفته بود: نخست‌وزیر کانادا به موجب قانون این قدرت را دارد که سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد و ما از او می‌خواهیم این کار را انجام دهد.

خبرگزاری «سی‌بی‌سی» پیشتر گزارش داده بود که جامعه ایرانیان کانادا دولت این کشور را متهم می‌کند که برای مقابله با نفوذ عوامل جمهوری اسلامی و پنهان‌سازی معاملات نامشروع آنها تلاش کافی انجام نداده است.

بر این اساس، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا چهارشنبه 15 فوریه در اظهاراتی گفت کشورش به منظور تحت پیگرد قرار دادن افراد وابسته به رژیم جمهوری اسلامی، با «شرکای آمریکایی و جامعه ایرانیان» همکاری نزدیک می‌کند.