ایران در فهرست سیاه «گروه ویژه اقدام مالی» باقی ماند

گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) جمهوری اسلامی ایران را در فهرست سیاه خود باقی نگه داشت.

گروه ویژه اقدام مالی (اف‌ای‌تی‌اف) که یک نهاد جهانی برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم است طی هفته گذشته نشستی در پاریس برگزار کرد که طی آن بیش از 200 دولت و سازمان بین‌المللی عضو این نهاد حضور داشته‌اند.

بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در این نشست، عضویت روسیه در این نهاد تاثیرگذار پولی و مالی تعلیق شد و جمهوری اسلامی ایران و کره شمالی نیز در فهرست سیاه باقی ماندند.گروه ویژه اقدام مالی در بیانیه‌ای گفته است که بررسی وضعیت ایران و کره شمالی از فوریه سال 2020 متوقف شده و این دو کشور همچنان در فهرست سیاه قرار دارند.

قرار گرفتن در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف به معنای این است که این نهاد به اعضای خود که شبکه‌ای از کشورهای مختلف، نهادهای بین‌المللی و موسسات پولی و اعتباری هستند توصیه اکید می‌کند، از مراودات مالی و بانکی با کشوری که برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم با «کمبودهای استراتژیک قابل توجهی» مواجه است، پرهیز کنند.

این نهاد در بیانیه خود اضافه کرده است: «حکومت ایران در سال 1395 متعهد شد کمبودهای راهبردی در مقرارت و قوانین خود را جبران کند. اما مهلت ایران برای تصویب قوانین مربوطه در سال 1397 به پایان رسید.»

ایران هنوز به عضویت کامل در کنوانسیو‌ن‌های مقابله با «تامین مالی تروریسم» و «پالرمو» درنیامده است. اجرای این دو کنوانسیون از درخواست‌های گروه ویژه اقدام مالی است.

جمهوری اسلامی قرار بود برای برطرف‌کردن کمبودهای راهبردی، چهار لایحه از جمله لوایح مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی موسوم به پالرمو و مقابله با تامین مالی تروریسم همچنین کنوانسیون‌های پول‌شویی و تامین مالی تروریسم را تصویب کند.

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1399 با بررسی دوباره لوایح گروه ویژه اقدام مالی که با اصرار حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت در دستور کار قرار گرفته بود، مخالفت کردند.

مخالفان تصویب این لوایح در حکومت ایران می‌گویند در صورت تصویب آنها، کمک‌های مالی ایران به گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران مانند حزب‌الله لبنان با مشکل مواجه خواهد شد.

کنوانسیون پالرمو یک توافق بین‌المللی مورد حمایت سازمان ملل است که برای مبارزه با قاچاق انسان و تولید غیرقانونی و قاچاق اسلحه و مهمات تصویب شده است.

کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یا «سی اف تی» هم یکی دیگر از توافق‌های بین‌المللی است که اعضا را ملزم می‌کند با نظارت بر مبادلات بانکی، جلوی تامین مالی گروه‌های تروریستی را بگیرند.

اف‌ای‌تی‌اف یک نهاد نظارتی است که توسط کشورهای گروه هفت (جی هفت)‌ راه‌اندازی شده و مقرراتش بیشتر متکی بر اجرای قوانینی است که توسط نهادهای معتبر بین‌المللی مانند سازمان ملل تصویب شده‌اند.