ترک نشست شورای حقوق بشر و غیبت عمدی سفیر آمریکا در اعتراض به ادعاهای امیرعبداللهیان

در پاسخ به کارزار گسترده مخالفان رژیم جمهوری اسلامی برای اعتراض به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق‌بشر در ایران، حاضران و شرکت‌کنندگان در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سالن محل برگزاری این جلسه را همزمان با آغاز سخنرانی و ادعاهای حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ترک کردند.

جیسون برودسکی، یکی از مدیران سازمان غیرانتفایی، «متحد علیه ایران هسته‌ای»، دوشنبه 8 اسفند، ویدیویی را در صفحه توئیتر خود منتشر کرده که در آن ده‌ها نفر با شروع سخنرانی امیرعبداللهیان در نشست ژنو، از جلسه خارج می‌شوند.این اقدام اعتراضی در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر فعالان حقوق‌بشر و برخی نمایندگان پارلمان‌ بریتانیا و پارلمان اروپا ضمن محکوم کردن حضور امیرعبداللهیان و انتقاد از دادن تریبون به او برای طرح ادعاهای رژیمی که تاکنون 530 نفر از معترضان ضد‌حکومتی از جمله بیش از 70 کودک را در ایران کشته، از وزرای خارجه کشورهای دموکراتیک و غربی خواسته بودند تا حین آغاز سخنرانی وزیر خارجه ایران، سالن را به نشانه اعتراض به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در این کشور، ترک کنند.

غیبت عمدی سفیر آمریکا
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری روز دوشنبه ۸ اسفند گفت: «فقط یک نفر به نمایندگی از طرف ایالات متحده برای «یادداشت برداشتن» در سالن بود.»

آمریکا حضور نماینده ایران در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل را نمایشی ریاکارانه تلقی میکند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: «سابقه حقوق بشر جمهوری اسلامی رقت‌بار است و به نظر ما حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در شورای حقوق بشر یادآور ریاکاری ناراحت کننده رژیم ایران است، ریاکاری در ادعای محترم شمردن حقوق بشر همزمان با «سرکوب خشن معترضین که با آرامش تظاهرات می کنند و نادیده گرفتن تقاضای مجامع بین المللی» برای توقف سرکوب مردم آن کشور.»

پرایس گفت «به این دلایل ما نخواستیم سفیرمان هنگام سخنرانی ایران در جایگاه خود باشد.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در سخنان خود گفته بود حقوق بشر در کانون ارزشهای جمهوری اسلامی است و اینکه « هیچ کشوری نباید تفسیر یگانه خود از حقوق بشر را بر دیگران تحمیل کند.»

در پاسخ به سؤال خبرنگار صدای آمریکا که آیا حقوق بشر امری است تفسیرپذیر یا اصولی استاندارد، پرایس اشاره کرد به اعلامیه جهانی حقوق بشر گفت: «نخستین کلمه جهانی است، یعنی حقوقی که شامل تمامی مردم سراسر جهان می‌شود چه آن فرد در ایالات متحده باشد چه ایران یا هر کشور دیگر.»

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد که «بهانه کشورهایی که بدترین سابقه حقوق بشر را دارند این است که حقوق بشر برداشت فردی می‌طلبد و مبتنی بر شرایط است».

پرایس همچنین یادآوری کرد که منشور سازمان ملل نیز بر اساس برخی از همان اصول حقوق بشر تدوین شده، «ایران عضوی از سازمان ملل است اما می‌خواهد استدلال کند که منشور آن و حقوق جهانی شامل حال مردم آن کشور نمی شود».

پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۸ اسفند در ژنو آغاز شد.

در نخستین روز این نشست نمایندگان چند کشور اروپایی با اشاره به اعتراضات سراسری ایران در پی کشته شدن مهسا امینی، بر ضرورت پشتیبانی از خواسته‌های مردم ایران و پایان سرکوب آنها توسط حکومت جمهوری اسلامی تاکید کردند.

وزیر خارجه آلمان: در کنار مردم ایران ایستاده‌ایم

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در سخنرانی خود در نشست شورای حقوق بشر به وضعیت ایران نیز پرداخت. او “سرکوب وحشیانه” اعتراضات و “مرگ صدها زن، مرد و کودک” را محکوم کرد.

او خطاب به مردم ایران گفت: «ما شما را فراموش نخواهیم کرد، ما هر روز در کنار شما هستیم.»بربوک از رهبری ایران خواست “سرکوب پرخشونت اعتراضات مسالمت‌آمیز را متوقف کند” و دیگر هیچ گونه حکم اعدام صادر یا اجرا نکند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در قطعنامه‌ای در ماه نوامبر سال ۲۰۲۲ تصمیم گرفت تا یک کمیته حقیقت‌یاب درباره خشونت و سرکوب مقامات جمهوری اسلامی در قبال اعتراضات ایران تشکیل دهد. در پی آن اعضای این کمیته مشخص شدند و کمیته آغاز به کار کرده است.

وزیر خارجه نروژ: ایران از شورای حقوق بشر سوءاستفاده کرده است

آنیکن هویتفلد، وزیر خارجه نروژ، سخنرانی آقای امیرعبداللهیان را تلاشی برای سوء‌استفاده از تربیون شورای حقوق بشر برای تکرار تبلیغات حکومت تهران نامید و آن را محکوم کرد.

در حالی‌که وزیر خارجه جمهوری اسلامی در سخنرانی‌اش مدعی شد که شورای حقوق بشر «ابزاری» در دست غرب است، خانم هویتفلد گفت: این شورای حقوق بشر است که از سوی نماینده رژیم ایران مورد سوء‌استفاده قرار گرفته است.

وزیر خارجه نروژ رژیم ایران و نهادهای آن را فراخواند که در راستای حمایت واقعی از حقوق بشر مردم ایران، به‌ویژه حقوق زنان، اقداماتی انجام دهند که تغییرات ملموس و گامی به جلو باشد.

وزیر خارجه بلژیک: کارنامه حقوق بشری رژیم ایران را مملو از تبعیض و غیرقابل قبول است

حاجا لحبیب، وزیر خارجه بلژیک، در حالی که یکی از معدود مقامات اروپایی دیدارکننده با حسین امیرعبداللهیان در حاشیه روز نخست اجلاس جدید شورای حقوق بشر سازمان ملل بود، کارنامه حقوق بشری رژیم ایران را مملو از تبعیض و غیرقابل قبول نامید.

خانم لحبیب از پشت تریبون شورای حقوق بشر سازمان ملل اظهار داشت که زنان ایران به طور سیستماتیک هدف تبعیض بوده‌اند.

او گفت: دولت بلژیک و شرکای اروپایی‌اش اعدام معترضین در ایران را محکوم کرده و از تهران می‌خواهند که این رویه را متوقف کند.

دیدار وزیر خارجه بلژیک با همتای ایرانی او، ظاهرا تلاشی از سوی دولت بلژیک برای آزاد کردن اولیویه فانده‌کاستیل، امدادگر بلژیکی است که در جمهوری اسلامی ایران به ۳۸ سال حبس محکوم شده است.

کولونا: مدافعان حقوق بشر صدای مردم ایران را به گوش جهانیان رساندند

کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، در نشست روز نخست پنجاه‌ودومین دوره شورای حقوق بشر سازمان ملل، بخش عمده سخنرانی خود را به تجاوز روسیه به اوکراین و نقض حقوق بشری که در نتیجه این جنگ درگرفته، و همچنین به بحران حقوق بشری پنج ماه اخیر ایران در پی مرگ مهسا امینی اختصاص داد.

خانم کولونا گفت در این دوره شاهد شهامت تحسین‌برانگیز زنان ایرانی بودیم و همزمان مدافعان حقوق بشر صدای مردم ایران را به گوش جهانیان رساندند.

او افزود: فرانسه و سایر کشورهای اتحادیه اروپا از آغاز دور تازه سرکوبگری حکومت جمهوری اسلامی علیه مردم ایران، پنج بسته تحریمی علیه جمهوری اسلامی برقرار کرده‌اند.

با توجه به ادامه حبس دست‌کم شش زندانی فرانسوی در دست جمهوری اسلامی ایران، که فرانسه آن‌ها را گروگان‌های حاکمیت تهران می‌نامد، وزیر خارجه فرانسه در سخنرانی‌اش گفت: ایران باید این زندانیان را آزاد کند و به شیوه شرم‌آور گروگان‌گیری از دوتابعیتی‌ها و خارجی‌ها پایان دهد.

جمهوری اسلامی ایران ماه گذشته فریبا عادلخواه، یکی از زندانیان دوتابعیتی را که شهروند و محقق مرکز مطالعات در فرانسه است، ظاهرا به دلیل کهولت سن «عفو» کرد. اما هنوز معلوم نیست که او بتواند از ایران خارج شود.

ادعای تشکیل «کمیته ملی تحقیق» در ایران

فراخوان وزیر خارجه آلمان از حکومت ایران برای همکاری با کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل در حالی عنوان شد که ساعتی پیش از آن، حسین امیرعبداللهیان مدعی شد که ایران خود یک «کمیته ملی تحقیق» برپا کرده است تا «اغتشاشات» و راه‌های رفع «ادعاهای اتهامی علیه نیروهای امنیتی» را بررسی کند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران رشته ادعاهایی عنوان کرد تا هیچ مسئولیتی در کشتار معترضین متوجه حاکمیت تهران نشود. او آشکارا نیز به خبرنگاران گفت «کسی کشته نشده است».

انگلیسی سخنرانی کردن حسین امیرعبداللهیان در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل مانند بسیاری از موارد پیشین از نطق‌های او در خارج از کشور، با سختی زیادی همراه بود و با اشتباهات زیاد لفظی و گرامری سعی در بیان سخنرانی خود از روی نوشته داشت. او از نظر ظاهر خود نیز تا حدی آشفته جلوه می‌کرد.

ده‌ها تن از اعضای هیئت‌های سازمان‌های غیردولتی حاضر در نشست روز گشایش شورای حقوق بشر، بلافاصله پس از آن‌که حسین امیرعبداللهیان پشت تریبون قرار گرفت، جلسه را به نشانه اعتراض ترک کردند تا حکومتی را که او نمایندگی می‌کند، شرمسار کنند.

لرد استوارت پولاک، نماینده مجلس اعیان بریتانیا از وزیر خارجه این کشور درخواست کرده بود که هنگام آغاز سخنرانی وزیر خارجه ایران در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل، سالن را ترک کنند.

همزمان، هیلل نویر، مدیر اجرایی دید‌بان سازمان ملل نیز در توئیتی از اعضای پارلمان همه کشورها خواسته بود که به کارزار خروج از سالن در آغاز سخنرانی امیرعبداللهیان پیوسته و از وزرای خارجه خود بخواهند زمانی که «سخنران آخوندهای قاتل» آغاز به سخنرانی می‌کند، جلسه را ترک کنند.

همزمان با این اقدام اعتراضی، امیرعبداللهیان روز دوشنبه 8 اسفند در این نشست سخنرانی کرد و در حالی‌که تمام وقت از روی کاغذی که متن سخنرانی برای او به انگلیسی روی آن نوشته شده بود، می‌خواند، مدعی شد که اعتراضات سراسری مردم ایران در اثر «دخالت برخی عناصر تروریست»، به خشونت کشیده شده است.

امیرعبداللهیان، همچنین مطابق روال معمول در جمهوری اسلامی، با مقصر دانستن دولت‌های غربی، از جمله آمریکا و بریتانیا در گسترش اعتراضات ضدحکومتی، گفت: «تعدادی از کانال‌های تلویزیونی فارسی‌زبان مستقر در آمریکا و بریتانیا به‌عنوان ترغیب‌کنندگان به خشونت عمل کردند.»

او در حالی مدعی آزاد شدن تمامی بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری در ایران شد که هزاران نفر از معترضان همچنان در بازداشت هستند و گزارش‌ها حاکی از تداوم بازداشت صدها زندانی سیاسی و بازداشتیان اعتراضات اخیر و خطر صدور و اجرای حکم اعدام برای دست‌کم 14 نفر از معترضان بازداشت شده، وجود دارد.

برگزاری نشست عادی شورای حقوق بشر سازمان ملل با حضور نمایندگان و مقامات سیاسی ایران و روسیه، پیشتر انتقادات گسترده‌ای را علیه این نهاد سازمان ملل مطرح کرده بود.

اجلاس عادی شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد از روز دوشنبه 27 فوریه (8 اسفند) آغاز به کار کرد و قرار است تا روز دوم مارس در سوئیس ادامه یابد.

این شورا که متشکل از 47 کشور عضو است، قرار است در این نشست مجموعه گسترده‌ای از مسائل حقوق بشری، از جمله تبعیض، آزادی مذهب، حق مسکن، و تأثیر مخرب تحریم‌ها را بررسی کند.