جاسوسی سایبری نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی از ایرانیان مقیم نروژ

هانه بلومبرگ، رئیس بخش ضدجاسوسی پلیس امنیت نروژ(PST)، از جاسوسی سایبری نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی از ایرانیان مخالف این رژیم در نروژ پرده برداشت.

بر اساس گزارش شبکه خبری دولتی «ان‌آرکی» نروژ، یافته‌های پلیس امنیت این کشور نشان می‌دهد که از این اطلاعات برای تهدید، قتل یا احتمالا استخدام عوامل نفوذی در ساختارهای اداری و امنیتی نروژ استفاده می‌شده است.

به گفته بلومبرگ، «ظرفیت‌های سایبری قابل‌توجهی که حکومت ایران برای جاسوسی از مخالفانش از آن بهره می‌برد، شگفت‌آورند.»در گزارشی که پلیس امنیتی نروژ در اختیار خبرنگاران شبکه تلویزیونی دولتی NRK قرارداده، همچنین آمده است: «جاسوسی از مهاجران ایرانی در حوزه دیجیتال، به طور موازی و از طریق نظارت بر رسانه‌های اجتماعی تا افشای داده‌های خصوصی و شبکه‌ تماس موبایل‌ها صورت می‌گیرد.»

به گفته پلیس امنیت نروژ، جمهوری اسلامی به دو روش برای جاسوسی اقدام می‌کند؛ بدافزارهایی که از طریق پیامک روی موبایل‌ها نصب می‌شوند و بدافزارهایی که از طریق ایمیل آلوده روی کامپیوترها فعال می‌شوند. به این صورت که پیامک‌هایی که برای قربانیان احتمالی ارسال می‌شود حاوی یک لینک است که اگر فرد آن را باز کند دستگاه موبایل او آلوده به بدافزار می‌شود.

بنا بر گزارش ان‌آرکی، سیستم جاسوسی دیجیتال ایران، برای ترغیب بیشتر، این پیامک‌ها از طرف شخصی می‌فرستاده که مخالفان گمان می‌کردند او را می‌شناسند یا مرتبط با جایی دانسته‌اند که با آن سر و کار دارند.

بلومبرگ می‌گوید که در صورتی که گوشی آلوده شود، سیستم اطلاعاتی ایران به همه داده‌های موجود در دستگاه دسترسی پیدا می‌کند و این داده‌ها می‌تواند شامل محتوای ایمیل، فهرست مخاطبان، پیامک‌ها، عکس‌ها و تقریبا هر چیزی که در تلفن ذخیره شده، باشد.

درهمین ارتباط سازمان «حقوق بشر ایران» مستقر در اسلو به تلویزیون نروژ گفته است که هک موبایل و کامپیوتر مخالفان رژیم تنها محدود به کشور نروژ نیست و در ده‌ها کشور دیگر هم اجرا شده است.

به گفته این سازمان، جمهوری اسلامی برای خاموش کردن اعتراض‌ها در ایران از هیچ روشی، حتی تهدید ایرانیان ساکن خارج از کشور، فروگذار نمی‌کند.

شبکه تلویزیونی دولتی ان‌آرکی به دنبال یافتن پاسخ از مقامات جمهوری اسلامی به سفارت ایران در اسلو ایمیل داده ولی دیپلمات‌های ایرانی مستقر در این سفارت، صرفا به رد این ادعاها اکتفا کرده و آن‌ها را «بی‌اساس و مضحک» خوانده است.

سفارت جمهوری اسلامی در اسلو مخالفان را متهم کرده است که «با تشکیل محافل ضدایرانی» سعی دارند به اهداف سیاسی کوتاه‌مدت دست یابند. این سفارتخانه همچنین از خبرنگاران نروژی خواسته است تا اطلاعات را «به‌صورت حرفه‌ای و منصفانه» منتشر کنند.

جاسوسی از شهروندان ایرانی مقیم خارج از کشور به ویژه در حوزه کشورهای اسکاندیناوی مسبوق به سابقه است.

به عنوان مثال پلیس امنیتی سوئد (ساپو) در چندین نوبت نسبت به جاسوسی فعال رژیم ایران در سوئد که ایرانیان و دانشگاه‌های سوئد را هدف قرار می‌دهد، هشدار داده است.

بنا بر گزارش‌های متعدد ساپو، ایران همچنین فعالیت‌های اطلاعاتی انجام می‌دهد که تهدیدی برای زندگی و سلامت افراد است.

در دانمارک نیز در ماه سپتامبر 2018 یک شهروند نروژ به اتهام برنامه‌ریزی برای قتل یکی از مخالفان حکومت ايران در دانمارک بازداشت شد که همچنان در زندان بسر می‌برد.