سناتور کروز: ناوگان جنگی ایران در برزیل تهدیدی مستقیم علیه آمریکاست

تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه تگزاس در بیانیه‌ای اعلام کرد پهلو گرفتن کشتی‌های جنگی ایران در برزیل یک «واقعه خطرناک» و «تهدید مستقیم» علیه امنیت ایالات متحده است.

به گزارش «واشینگتن فری‌بیکن»، دو کشتی جنگی ایرانی سه‌شنبه در برزیل لنگر انداختند و نگرانی‌هایی درباره «نظامی‌سازی» منطقه ایجاد کردند. این دو کشتی ماه پیش از کانال پاناما عبور کرده و دیروز در ریودوژانیرو پهلو گرفتند.

ورود این کشتی‌ها به برزیل، که هر دو تحت تحریم ایالات متحده هستند، مناقشه دیپلماتیک بالقوه میان دولت بایدن و برزیل را افزایش داده است، و می‌تواند به مجازات برازیلیا به خاطر میزبانی از کشتی‌های ایرانی بینجامد.سناتور کروز در این باره به فری‌بیکن گفت: «کشتی‌های جنگی ایرانی تحت تحریم هستند، بنابراین بندری که آنها در ریودوژانیرو در آن لنگر انداخته‌اند، اکنون در معرض خطر تحریم‌های فلج‌کننده قرار دارد.»

کروز تاکید کرد تمام شرکت‌های برزیلی که به ناوگان نظامی ایرانی خدمات ارائه می‌دهند یا بابت چیزی از آن پول دریافت می‌کنند، و تمام شرکت‌های خارجی که با آن بندر خاص در ریو معاملاتی دارند، نیز در معرض تحریم هستند.

به گفته فری‌بیکن، جمهوری اسلامی به طور فزاینده‌ای به دنبال تقویت روابط خود با رهبران آمریکای لاتین بوده است، که مهمترین آنها نیکلاس مادورو «دیکتاتور ونزوئلا» است.

اینک تهران با فرستادن کشتی‌های جنگی خود به منطقه «نمایش قدرت» می‌دهد و نشان می‌دهد که می‌تواند نیروهای نظامی خود را به رویارویی مستقیم با آمریکا سوق دهد.

کروز در این باره گفت: «دولت بایدن موظف است تحریم‌های لازم را تحمیل کند، میزان همکاری‌ برزیل با اقدامات ضد تروریستی ایالات متحده را ارزیابی کند، و بررسی کند که آیا برزیل اقدامات ضد تروریستی مؤثر را در بنادر خود به اجرا می‌گذارد یا خیر. اگر دولت این کارها را نکند، کنگره آن را مجبور به انجام آن خواهد کرد.»